Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-03, 11:29
  #37
Avstängd
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av posessed
Det finns gott om info att ta del om på nätet om detta som uttrycker det bättre än jag.
Men det jag förstått av egna erfarenheter och det jag läst mig till så kan det vara trauma från barndomen eller erfarenheter i tonår/tidiga vuxenlivet som sårat en. Självklart spelar ju ens personlighet in (genetiskt) också, vissa är känsligare än andra och alla reagerar olika på händelser i livet. Tauman gör att vi skapar skyddsmekanismer undermedvetet och en perfekt skyddsmekanism för att slippa bli sårad igen är att stänga av känslomässigt och störta bort. Det sker automatiskt i det undermedvetna (vi bestämmer ej själva) och jag tror de flesta som lider av detta gärna hade tryckt på första bästa knapp som fick det här problemet ur vägen. Problemet är att det här leder till ett beteendemönster där man upprepar detta beteende vilket befäster det längs vägen.
Läs:
https://www.sveakbt.se/barnpsykolog/...ygg-anknytning
Tack för din länk. Tror att denna gav mig svar på de frågor jag grubblade över.

Något om undvikande anknytning som kan orsakas av avvisande och "brist på respons" från personer inom ens närmaste krets. Det behöver alltså inte alltid vara ren och skär misshandel som ger upphov till ett otryggt anknytningsmönster.
Citera
2024-04-15, 21:08
  #38
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Borderline som någon skrev uppöver? Du tycker väl om att såra andra människor. Du kommer citera mig och skriva "nej det gör jag inte!" Just för att du inte förstår ditt eget beteende.
Lev du ditt ensam i fortsättningen, för männens skull!
Borderline handlar om att klänga sig fast vid andra i rädsla att bli övergiven. De lovebombar personen i ena sekunden, för att i nästa helt förkasta dem som personer. De hotar med olika destruktiva handlingar, är manipulativa osv osv. Är mycket uppmärksamhetssökande.

Sannolikheten ett dessa ständigt hoppar in i nya relationer är stor. De klarar inte av att vara ensamma. Detta i kombination med diverse psykiska problem som depression, ångest och kraftiga känslostormar.

Exakt hur tycker du detta passar in på TS? Och jo, självklart får hon svara ”nej det gör jag inte” om det inte stämmer att hon vill skada andra människor.

Jag tycker inte alls det låter som en personlighetsstörd tjej… Låter mer som ett socialt beteende. Är man väldigt introvert kan man vara rädd att ge upp sin egentid, och man kastar sig inte direkt på andra. För att en relation ens skulle vare möjlig kräver att den andre leder och i princip bestämmer att de ska umgås/inleda något. Gör killen inte det, blir man väl rädd och släpper hellre taget. Det här behöver inte alls bero på någon psykisk ohälsa. Det är inte ovanligt vid NPF t ex…
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback