Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-08, 12:37
  #1
Medlem
PrippsFats avatar
Hej,
jag skall göra en mobil app som skall anropa en server som jag gjort. Jag skall kunna få status från olika system är det tänkt och träna mig lite.

Först, detta sker i ett icke specifierat språk. Så alla svar måste vara generella.

Jag lurar helt enkelt på hur mobilappar rent generellt hanterar uppkoppling. Dels gällande inloggning och ID.

Det lutar mest åt att jag gör ett REST api som mobilen kan anropa. Och det första hindret som jag får, är att om jag bara skall polla servern och skicka all data varje gång, eller på något sett köa och köra via en eventpipe.

Hur hade ni utformat en mobilserver och en app?
Citera
2024-03-08, 12:52
  #2
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Det beror ju lite på typen av app och typen av data.
Men rätt vanligt är att servern skickar en pushnotis till app:en när något uppdaterats, app:en kan då vakna (om det behövs), koppla upp sig och läsa ner data. Kanske visa en notifiering i mobilen.
Citera
2024-03-08, 13:23
  #3
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Det beror ju lite på typen av app och typen av data.
Men rätt vanligt är att servern skickar en pushnotis till app:en när något uppdaterats, app:en kan då vakna (om det behövs), koppla upp sig och läsa ner data. Kanske visa en notifiering i mobilen.
Hur är det mellan olika telefoner kring detta och olika komponenter för typ android?

Och tack för svar
Citera
2024-03-08, 13:43
  #4
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Hur är det mellan olika telefoner kring detta och olika komponenter för typ android?

Och tack för svar

Både Google och Apple har Push API:er som funkar ungefär på samma sätt.
Annars finns det tjänster som erbjuder (mot betalning) en enhetlig hantering av notifieringar oavsett plattformen.
På appsidan brukar det ingå i ramverken att hantera detta om man t.ex. kör med Xamarin, Ionic, React eller nån annan plattformsobereonde miljö.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback