Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-08, 12:27
  #1
Medlem
Jag tänker på en språkmodell som kan analysera och värdera text gällande finansiella händelser. Men tanke på hur bra chat gpt och andra bottar har blivit så tänker jag mej att de måste finnas bra modeller som man kan integrera i exempelvis Python.

Skulle vara intressant om någon annan varit inne på samma spår och har hittat någon användbar mjukvara.
__________________
Senast redigerad av Ki 2024-03-08 kl. 12:30.
Citera
2024-03-09, 00:46
  #2
Medlem
Fistpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
Jag tänker på en språkmodell som kan analysera och värdera text gällande finansiella händelser. Men tanke på hur bra chat gpt och andra bottar har blivit så tänker jag mej att de måste finnas bra modeller som man kan integrera i exempelvis Python.

Skulle vara intressant om någon annan varit inne på samma spår och har hittat någon användbar mjukvara.

Andra har varit inne på samma spår rätt länge. I boken Unknown Market Wizards: The best traders you've never heard of är det en trader - Chris Camillo som redan på 00-talet började använda språk på twitter för att mäta sentiment och investera. Kanske något som intresserar dig. Det låter som det du tänker på fast jag tvivlar på att det rör sig om LLM's.
__________________
Senast redigerad av Fistpump 2024-03-09 kl. 00:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback