Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-05, 18:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Tja, först måste vi undersöka energiinnehållet i Jordens rotation, rotationsenergin, och sedan göra om antal Joul till Terrawatttimmar(TWh) som är vanligt att man använder sig av.
Vi går efter den här wikipediasidan som nämner Jordens rotationsenergi…

Jordens rotationsenergi E= 2,14 *10²⁹ J = 59,4 biljoner TWh
https://en.wikipedia.org/wiki/Rotational_energy#

Sen jämför vi detta med världens behov av energi och ser hur länge rotationsenergin räcker…

*** JORDENS ROTATIONSENERGIS VARAKTIGHET ***
Sveriges årliga elproduktion = 170 TWh, rotationsenergin räcker i 350 miljarder år innan Jorden stannat
Världens årliga elproduktion(2021)= 28520 TWh, rotationsenergin räcker i 2,1 miljarder år innan Jorden stannat
Världens årliga energitillförsel(2021)= 172105 TWh, rotationsenergin räcker i 345,4 miljoner år innan Jorden stannat


Ha ha ha, här roterar vi runt runt på vår lilla Jord MEN kan inte ta till vara på rotationsenergin på ett vettigt sätt! Om vi försöker så blir det bara som att placera en generator på det roterande turbinbladet så att hela generatorn snurrar runt, både rotor och statordelen på generatorn får samma hastighet och rotationsriktning, men vad fan har vi för glädje av det? Kan ingen jävel hålla fast själva generatorn så att bara rotordelen får snurra runt!

Det är samma dilemma som med vattentillgången här på Jorden, , den är obegränsad med alla hav som vi har så alla kan dricka sig otörstiga, om inte nån jävel hade varit där och strött salt i det!

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...tet-i-sverige/
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/el.../Elproduktion/
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/el...gitillforseln/

Vem sa att jag skulle ha delat med mig utav denna energikälla om den hade blivit uppfunnen? Världens energi användning behöver jag inte tänka på då det blir bara ett helvete om denna uppfinning hade kommit ut.
Citera
2024-03-05, 18:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
Vem sa att jag skulle ha delat med mig utav denna energikälla om den hade blivit uppfunnen? Världens energi användning behöver jag inte tänka på då det blir bara ett helvete om denna uppfinning hade kommit ut.
Ja är det bara du som ska använda dig av energin ifrån Jordens rotation så lär den räcka i ganska många år, du behöver i varje fall inte snåla på värmen i huset i rädsla för att Jorden ska sluta snurra!
Citera
2024-03-05, 19:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Ja är det bara du som ska använda dig av energin ifrån Jordens rotation så lär den räcka i ganska många år, du behöver i varje fall inte snåla på värmen i huset i rädsla för att Jorden ska sluta snurra!

Min dröm hade varit om man bodde i någon stuga / villa i skogen utan att ifrån elnätet då man istället kunde leva utav energin och kunna sälja den på elnätet som en inkomst
Citera
2024-03-07, 14:56
  #16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
Min dröm hade varit om man bodde i någon stuga / villa i skogen utan att ifrån elnätet då man istället kunde leva utav energin och kunna sälja den på elnätet som en inkomst
Vill du hålla uppfinningen hemlig och privat så kan du inte försöka tjäna pengar på den. Elbolaget kommer att vilja inspektera vad för tingest det är du har som du vill sälja elproduktion ifrån. En elsäkerhetsfråga.
Citera
2024-03-07, 15:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vill du hålla uppfinningen hemlig och privat så kan du inte försöka tjäna pengar på den. Elbolaget kommer att vilja inspektera vad för tingest det är du har som du vill sälja elproduktion ifrån. En elsäkerhetsfråga.

Om man har solpaneler på taket så kan skylla på att energin kommer därifrån sedan kan man koppla in uppfinningen mot elnätet i hemlighet och sälja den elen som sol ström istället.
Citera
2024-03-07, 15:22
  #18
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
Om man har solpaneler på taket så kan skylla på att energin kommer därifrån sedan kan man koppla in uppfinningen mot elnätet i hemlighet och sälja den elen som sol ström istället.
De kommer fortfarande att vilja inspektera och godkänna din omvandlingsbox (den box som syncar din ut-ström med elnätet så att det inte blir svaj/eldsvåda i närmsta transformator).
Citera
2024-03-07, 15:25
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De kommer fortfarande att vilja inspektera och godkänna din omvandlingsbox (den box som syncar din ut-ström med elnätet så att det inte blir svaj/eldsvåda i närmsta transformator).

Jo men man installerar uppfinningen efter att el bolaget varit där, det gäller bara att leja en street smart elektriker på svart job.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback