Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-02, 19:49
  #1
Medlem
PeterNosters avatar
Har en skärm, ASUS VX238H.
Den externa nätdelen har pajat.
Hittade en ersättning på Kjell & CO med rätt spänning och ström.
Tyvärr vad det fel plugg. Skulle vara 5,5x2,5 mm, men var 2,5x0,7 mm.

Hittade en nätdel i skroten med rätt plugg men avvikande spänning och ström.

Lite siffror:
Original: 19 V 2,1 A -> 39,9 Watt
Skrotet: 16 V 3,5 A -> 56 Watt

Skrotdelen klarar ju högre effekt än originalet så ingen oro där.

Anslöt skrotet till skärmen och den funkade!!!
Men....
Det blev en sorgkant på 0,5 cm runt om.

Då ställer jag mig frågan. Va???
Hur kan storleken på bildytan på skärmen bli mindre för att spänningen är 3 V lägre?
Hade det varit en tjockskärm så kanske men en digital LED-skärm?

Skärmens datablad anger inte någon toleransen på spänningen utan de siffrorna är tagna från skylten på nätdelen som databladet anger.

Risk för skärmen?
Citera
2024-03-02, 20:07
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Bara för att det står 16V så stämmer kanske inte det, kanske är det högre, har du mätt?
Tillräckligt för att skärmen ska tycka det duger.

Att bilden skulle bli mindre låter omöjligt!
Citera
2024-03-02, 20:19
  #3
Medlem
tomatlarss avatar
Är du säkerer på att den "nya" kabeln är helt frisk och inte pol vänd? Även om det inte borde vara ett problem i sverige. Men det är sådant som kan göra elektronik ledsen. Sedan lägre V gör ju att den inte får strömmen nog fort (enkelt uttryckt) så då hinner det inte med att köra alla led. Troligen det som har hänt.
Citera
2024-03-02, 20:57
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bara för att det står 16V så stämmer kanske inte det, kanske är det högre, har du mätt?
Tillräckligt för att skärmen ska tycka det duger.

Att bilden skulle bli mindre låter omöjligt!

Spänningen var något högre men marginellt, 16,28 V. Som sagt så står inga krav i specen för skärmen. Den hänvisar till namnet på nätdelen, ADP-40PH.

Dock är den mindre. Försökte dra ut bilden i hörnen men icke.
Flyttar tillbaks skärmen till standarddatorn så får vi se vad som händer. Skärmen borde inte ta skada tycker man.

Ska reparera orginalet så kanske bara blir tillfälligt med denna.
Smart av nätdelstillverkaren att inte lådan går att öppna med skruvar utan är limmad.
Citera
2024-03-02, 22:20
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Är du säkerer på att den "nya" kabeln är helt frisk och inte pol vänd? Även om det inte borde vara ett problem i sverige. Men det är sådant som kan göra elektronik ledsen. Sedan lägre V gör ju att den inte får strömmen nog fort (enkelt uttryckt) så då hinner det inte med att köra alla led. Troligen det som har hänt.
Polvänder man så brinner något.
Du har nog hittat på egen fysik där om "hinna med".
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Spänningen var något högre men marginellt, 16,28 V. Som sagt så står inga krav i specen för skärmen. Den hänvisar till namnet på nätdelen, ADP-40PH.

Dock är den mindre. Försökte dra ut bilden i hörnen men icke.
Flyttar tillbaks skärmen till standarddatorn så får vi se vad som händer. Skärmen borde inte ta skada tycker man.

Ska reparera orginalet så kanske bara blir tillfälligt med denna.
Smart av nätdelstillverkaren att inte lådan går att öppna med skruvar utan är limmad.
Det är rätt svårt och onödigt att laga dom där klossarna...
Citera
2024-03-02, 22:43
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Polvänder man så brinner något.
Du har nog hittat på egen fysik där om "hinna med".

Det är rätt svårt och onödigt att laga dom där klossarna...

OK, flyttat skärmen till en riktig dator. Det blir fullt ös på denna.
Den jag testade på först var en Raspberry PI 400. Varför den inte funkar på den är inget större problem eftersom den normalt är kopplad till TV:en. Men konstigt är det. Har stött på problemet med den svarta ramen men kommer inte ihåg vad det var. Något med synkning.

Nja, tänker laga för att jag kan och kan ha bättre användning av 600:-.

How to Open and Fix Laptop AC Adapter without Damaging. DC cable and Capacitors Replacement
https://www.youtube.com/watch?v=nvxkaqxeXsM

Jag tror dessa 19 Volt regleras inne skärmen ner till 12 Volt. För att reglera ner en spänning behövs 3 Volt mer än det man vill få ut.

12 - 3 = 15.

Jag tror skärmen klarar sig med 15 Volt inspänning. Det är nog en fördel för regulatorn att inte behöva reglera så mycket. Mindre värme inne i skärmen.

Tack, för alla svar.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-03-02 kl. 23:18.
Citera
2024-03-02, 23:54
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
OK, flyttat skärmen till en riktig dator. Det blir fullt ös på denna.
Den jag testade på först var en Raspberry PI 400. Varför den inte funkar på den är inget större problem eftersom den normalt är kopplad till TV:en. Men konstigt är det. Har stött på problemet med den svarta ramen men kommer inte ihåg vad det var. Något med synkning.

Nja, tänker laga för att jag kan och kan ha bättre användning av 600:-.

How to Open and Fix Laptop AC Adapter without Damaging. DC cable and Capacitors Replacement
https://www.youtube.com/watch?v=nvxkaqxeXsM

Jag tror dessa 19 Volt regleras inne skärmen ner till 12 Volt. För att reglera ner en spänning behövs 3 Volt mer än det man vill få ut.

12 - 3 = 15.

Jag tror skärmen klarar sig med 15 Volt inspänning. Det är nog en fördel för regulatorn att inte behöva reglera så mycket. Mindre värme inne i skärmen.

Tack, för alla svar.
Gör dig inte illa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback