Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-20, 21:55
  #25
Medlem
Linda.Almightys avatar
Klarna är en extraktionistisk skit-skapelse.
Dess existensberättigande är högst tveksamt.
Idén är att kila in sig som egentligen onödig provisions-extraherande "betalningsförmedlare" mellan handlare och konsumenter, men eftersom banker och investerare såg potential till ytterligare egen extraktion så blev skiten av.

Mer på ämnet, och det mer filosofiska än empiriska argumentet att AI inte hotar människors arbetsutbud :

Vilken "ny industri" kommer "automagiskt" uppstå för att absorbera dessa arbetsbefriade kundtjänstmedarbetare... (smått retorisk fråga)...? 🤔
__________________
Senast redigerad av Linda.Almighty 2024-04-20 kl. 22:27. Anledning: Korrekturskrivning
Citera
2024-04-29, 21:37
  #26
Medlem
Hunden007s avatar
Har hört lösa rykten om deras telefon skall också gå mot AI bot i telefonen.


lyckas till och få tag i klarna efter sommaren är över om ni behöver hjälp.
__________________
Senast redigerad av Hunden007 2024-04-29 kl. 21:43.
Citera
2024-04-29, 22:06
  #27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Prövade för första gången deras ai chat. Den var minst sagt värdelös. Att den får lika bra betyg som de mänskliga arbetarna där, beror nog mer på hur systemet där är upplagt skulle jag gissa. Exempelvis om du inte får ett tillfredställande svar så ber du förmodligen om att få prata med en människa, och då slipper den det negativa omdömet förmodligen.

För jag tycker inte ens den chatboten var bättre än de chatbotar som har funnits i många år på diverse sidor nu. Fick omgående svar på frågan av riktiga kundtjänst. Så jag upplever fortfarande chatboten som en jobbigt grej som man måste ta sig förbi för komma till kundtjänst. Så tyvärr inget teknisk framsteg där, mer motsatsen. Det hade varit bättre kundtjänst om de inte hade haft chatboten.
Man använder säkert chatbotten som first line support, för att fånga upp kunder som inte läst FAQ. Alla mer komplicerade frågor som kräver någon som helst form av djupare analys lär hanteras av människor. På så sätt blir chatbotten lite som tandsköterskan medans man väntar på tandläkaren, samlar ihop lite information så att tandläkaren får denna strukturerad och kortfattad när denna kommer in i rummet.
Citera
2024-04-30, 01:47
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Man använder säkert chatbotten som first line support, för att fånga upp kunder som inte läst FAQ. Alla mer komplicerade frågor som kräver någon som helst form av djupare analys lär hanteras av människor. På så sätt blir chatbotten lite som tandsköterskan medans man väntar på tandläkaren, samlar ihop lite information så att tandläkaren får denna strukturerad och kortfattad när denna kommer in i rummet.

Arbetet med AI pågår hela tiden och mer avancerade svar kommer ges med tiden vilket kommer filtrera bort nöden av human kontakt mer och mer, men det kommer alltid finnas behov av verklig kontakt men inte i samma grad.
Citera
2024-04-30, 02:32
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Man använder säkert chatbotten som first line support, för att fånga upp kunder som inte läst FAQ. Alla mer komplicerade frågor som kräver någon som helst form av djupare analys lär hanteras av människor. På så sätt blir chatbotten lite som tandsköterskan medans man väntar på tandläkaren, samlar ihop lite information så att tandläkaren får denna strukturerad och kortfattad när denna kommer in i rummet.


Ja, men det har ju chatbots kunnat göra i ganska så många år nu, långt innan openai hypen. Denna ska vara baserad på ain ifrån openai, men den är inte direkt bättre än tidigare chatbots, så jag är inte imponerad. Det är ju som att prata med en vägg.

Jag tror vi är långt ifrån agi.
Citera
2024-04-30, 03:24
  #30
Medlem
brukstjacks avatar
Det är ju för att miffon okynneskontaktar kundservice när dom lika gärna kunde läsa publicerad information på t ex webbsidan. Att någon med ett riktigt ärende skulle få liknande eller bättre hjälp av en språkmodell ställer jag mig högst tveksam till baserat på personlig erfarenhet. Tycker det låter som en väldigt dålig idé att en bank ska skjuta från höften och chansa på vilket bankärende kunden kanske-möjligen hade.
Citera
2024-05-03, 08:32
  #31
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Det är ju för att miffon okynneskontaktar kundservice när dom lika gärna kunde läsa publicerad information på t ex webbsidan.
Nu uttalar jag mig inte om Klarna, men folk är vana vid att hemsidor är SEO:ade, dvs de är i första hand skapade för att hamna högt på Googles sökträffar och inte för att ge konsumentinformation. Google belönar säljsnack med nyckelord men det är irrelevant och snarast desinformation för hemsidesbesökarna eftersom det man som konsument vill veta drunknar i ordbajseriet.

Så även om ett företags hemsida är konsumentvänlig så kommer folk inte att läsa så noga eftersom de är inställda på att hemsidan är gjord för sökmotorerna.
__________________
Senast redigerad av Prempion 2024-05-03 kl. 08:40.
Citera
2024-05-03, 10:10
  #32
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Almighty
Klarna är en extraktionistisk skit-skapelse.
Dess existensberättigande är högst tveksamt.
Idén är att kila in sig som egentligen onödig provisions-extraherande "betalningsförmedlare" mellan handlare och konsumenter, men eftersom banker och investerare såg potential till ytterligare egen extraktion så blev skiten av.

Mer på ämnet, och det mer filosofiska än empiriska argumentet att AI inte hotar människors arbetsutbud :

Vilken "ny industri" kommer "automagiskt" uppstå för att absorbera dessa arbetsbefriade kundtjänstmedarbetare... (smått retorisk fråga)...? 🤔

Håller med 100% att Klarna är ett skitföretag som jag aldrig vill använda.

Genom tiderna har företag gjort allt för att sopa kundsupport under mattan. Det är en onödig kostnad. De har försökt allt från Indier till att anställa döva och nu är det dags för AI. AI som kommer svara på frågor kommer antagligen vara rudimentär och man kan lika gärna köra med telefonknapptryckningar. Kundsupport AI kommer alltså medvetet vara nerdummade så att folk ger upp.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback