Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-24, 13:36
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Den här fonden har gått skit läääänge och verkar knappast bli bättre. Sen den gick minus för typ 2 år sen så ligger den fortfarande på typ -12% minus och vägrar klättra.

Funderar på att sälja av den, och investera på annat, då det inte känns som att denna blir bättre. Har "bara" 15 000 på den, men inköp 17 000 kronor, så det är bara 2000 kronors förlust om jag säljer av.

Frågan är vad man hoppar över på?
Mina nuvarande fonder är:
  • Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A
  • Storebrand Europa A SEK
  • Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK)
  • Längsförsäkringar Global Index
  • PLUS Allabolag Sverige Index

Även Tillväxtmarknad och Allabolag går trögt, men de ligger iaf på plus (1% respektive 3%).
Citera
2024-02-24, 13:43
  #2
Medlem
vemsfels avatar
Upp 9% senaste 3 månaderna vad begär du. I huvudsak fastigheter och industri, klart den gått skit men är snart tillbaka till forna glansdagar. Knappt nån avgift, bara att behålla/köpa mer.
Citera
2024-02-24, 13:46
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Upp 9% senaste 3 månaderna vad begär du. I huvudsak fastigheter och industri, klart den gått skit men är snart tillbaka till forna glansdagar. Knappt nån avgift, bara att behålla/köpa mer.
Ah kollade faktiskt och du har rätt, den är på väg upp. Kollade inte så mycket historiken innan utan mest att den har lyst rött i flera år.

Då låter jag den faktiskt vara kvar. Tack.
Citera
2024-02-24, 14:19
  #4
Medlem
OtherBarrys avatar
Småbolag, speciellt svenska småbolag har gått skit senaste åren.
Citera
2024-02-24, 16:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ah kollade faktiskt och du har rätt, den är på väg upp. Kollade inte så mycket historiken innan utan mest att den har lyst rött i flera år.

Då låter jag den faktiskt vara kvar. Tack.
Du kanske inte ska ha fonder. Sälja av för att det lyser rött utan att förstå varför det lyser rött. Riktigt illa.
Citera
2024-02-25, 04:01
  #6
Medlem
Det är väl snarare nu (eller för några månader sen) som du ska köpa småbolagsfonder. Räntan kommer troligen gå ner under 2024 och 2025. Jag har Enter Småbolagsfond A som jag ett tag låg 30% minus på (ja, jag gick in i den i helt fel läge) men nu har jag börjat köpa den igen och kommer göra så de kommande åren.
Citera
2024-02-25, 21:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Det är väl snarare nu (eller för några månader sen) som du ska köpa småbolagsfonder. Räntan kommer troligen gå ner under 2024 och 2025. Jag har Enter Småbolagsfond A som jag ett tag låg 30% minus på (ja, jag gick in i den i helt fel läge) men nu har jag börjat köpa den igen och kommer göra så de kommande åren.

Jag resonerar likadant. Var också ett tag nere på 30% nu rund 15%. Fortsätter att pysa in pengar varje månad.
Citera
2024-02-27, 14:41
  #8
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Den här fonden har gått skit läääänge och verkar knappast bli bättre. Sen den gick minus för typ 2 år sen så ligger den fortfarande på typ -12% minus och vägrar klättra.

När började du spara i fonden? Köpte du in dig under 2021 började du på toppen vilket inte gör det så konstigt att du ligger back. Småbolag, fatigheter och många techbolag går knackigt i högre räntemiljöer. Vi gick från en extrem lågränteperiod till höjda räntor väldigt fort. Inte så konstigt att många småbolag tagit stryk när det blivit väldigt mycket dyrare att få finansiering.

Detta är dock helt normalt när man ser det över en konjunkturcykel så om du inte har behov av dina pengar nu skulle jag säga att du bör ligga kvar i fonden. Normalt säger man att spartiden på börsen är minst 5 år. Jag vet inte hur din viktning ser ut men du verkar ha en lagom riskspridning och det är rimligt att vissa saker går dåligt medan andra saker går bra. Om du månadssparar ska du fortsätta med det, och har du gjort det under en längre tid kommer du inse att det var som lönsammast att spara pengar när kurserna stod som lägst eftersom du då fick mer fond för pengarna när kurserna sedan stiger igen.
Citera
2024-03-01, 21:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Den här fonden har gått skit läääänge och verkar knappast bli bättre. Sen den gick minus för typ 2 år sen så ligger den fortfarande på typ -12% minus och vägrar klättra.

Funderar på att sälja av den, och investera på annat, då det inte känns som att denna blir bättre. Har "bara" 15 000 på den, men inköp 17 000 kronor, så det är bara 2000 kronors förlust om jag säljer av.

Frågan är vad man hoppar över på?
Mina nuvarande fonder är:
  • Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A
  • Storebrand Europa A SEK
  • Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK)
  • Längsförsäkringar Global Index
  • PLUS Allabolag Sverige Index

Även Tillväxtmarknad och Allabolag går trögt, men de ligger iaf på plus (1% respektive 3%).
Sälj av på plus i så fall men flera hundra plus bättre!
Citera
2024-03-07, 17:56
  #10
Medlem
Anser tvärtom att det nu och ett tag tillbaks varit köpläge, inte minst plus mikrobolagsfonden som gått ännu sämre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback