Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-19, 21:59
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Genom att nån säger vadå? Använd gärna fullständiga meningar. Och om du inte gör det, utelämna inte vitala ord.
Minns inte vad skrev men när jag klickade på mitt citat som du svarade på är mitt inlägg annat.

Men oavsett så fattar jag inte och ger upp 😊
Citera
2024-02-19, 21:59
  #74
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Bästa inlägget hittills i tråden! Jag instämmer.

Därför borde Fredrik Wikingsson ha accepterat både "ja" och "nej" som korrekta svar. Om det hade varit en skrivningsfråga där studenten ombetts motivera sitt svar hade jag som examinator godkänt båda svaren om de hade åtföljts av ett resonemang som ditt.
Visst, men din tolkning av frågan är fortfarande riktigt weird. För när man frågar "är en X en Y?" så kan jag inte komma på ett enda exempel där det är rimligt att tolka frågan som "är X och Y samma sak?"


Citat:
Ursprungligen postat av Spjutspetsen
Minns inte vad skrev men när jag klickade på mitt citat som du svarade på är mitt inlägg annat.

Men oavsett så fattar jag inte och ger upp 😊
Haha, fair enough. Om du vill ge det ett nytt försök så har du hela ditt inlägg här:

(FB) Är en kvadrat en rektangel?
Citera
2024-02-19, 22:14
  #75
Medlem
En kvadrat är en kvadrat.
Citera
2024-02-19, 22:38
  #76
Medlem
TaxenSixtens avatar
Imponerande kunskaper här!
Citera
2024-02-19, 22:53
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Eftersom jag är språkvetare med examen i fysik, kan jag reda ut begreppen.

Matematiskt är en kvadrat en rektangel, närmare bestämt ett specialfall av rektangel där samtliga fyra sidor är lika långa (som sagt).

Språkligt är rektangel och kvadrat olika begrepp, för vilka vi använder olika ord, eftersom ordet rektangel används ytterst sällan för att beskriva eller referera till en kvadrat, och det skulle vålla förvirring att använda ordet rektangel om en kvadrat.
Om man t.ex. skulle ställa en fråga om en bild med fyra figurer, vilken av de fyra rektanglarna som var störst till ytan, där en av rektanglarna (också) var en kvadrat, skulle det vara språkligt fel (eller i a f onöjaktigt) och förvirrande.

På samma sätt som kvadrat (matematiskt) är ett specialfall av rektangel, så är cirkeln ett specialfall av ellipsen, där ellipsens två brännpunkter sammanfaller.
Ändå är ellips och cirkel två olika begrepp rent språkligt, eftersom man i princip aldrig kallar en cirkel för ellips, ehuru den är det.
Skulle hävda att en kvadrat även språkligt är en rektangel såsom frågad är ställd. Givet en direkt fråga så får det ses som underförstått att den syftar på den strikta (matematiska) definitionen och inte vad som är statistiskt vanligaste tillämpningen i vardagligt språkbruk. Sammanhanget påverkar hur orden skall tolkas.
Citera
2024-02-19, 22:58
  #78
Avstängd
Jango-fetts avatar
En kvadrat är väl alla sidor lika långa? Man kan säga att en rektangel är en fyrkant men det är väl knappast detsamma som en kvadrat? Om inte, vad skiljer då en kvadrat, en fyrkant och en rektangel från varandra?
Citera
2024-02-19, 23:58
  #79
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Det här borde ni ha lärt er i sjuan.

https://www.matteboken.se/lektioner/...r/fyrhorningar
Citera
2024-02-20, 00:35
  #80
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Frågan Är hundar däggdjur? kan också förstås på två olika sätt:

1. Är hundar ett slags däggdjur? Rätt svar: Ja.
2. Är hundar och däggdjur samma sak? Rätt svar: Nej.

Nej nu trollar du va. Du kan ju inte börja tolka om frågan? Är hundar däggdjur. Ja. Om du börjar ställa ANDRA frågor kommer du ju självklart att få andra svar?
Citera
2024-02-20, 05:11
  #81
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nu brukar man ju inte prata om rektanglar i det sammanhanget. Men om man skulle göra det så hade en vettig definition varit alla heltal som är produkten av två heltal. Det gäller alla heltal eftersom 1*x=x, så man skulle därför kunna prata om icke-primitivt rektangulära tal, vilket då är alla tal som inte är primtal.

Detta är fel då 1 gånger 7 definitivt är en rektangel geometriskt.
Ända logiska definitionen av ”rektangulära” tal är att det är samma som naturliga tal.
Citera
2024-02-20, 08:15
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Fast det kan ju en triangels area också göra. Triangeln blir ju varken kvadrat eller rektangel för det. Är du möjligen Metamatematiker?
Verkar möjligt
Citera
2024-02-20, 10:05
  #83
Medlem
von-der-Wettets avatar
Kvadrat är ett begrepp med lägre komplexitet än rektangel.
Citera
2024-02-20, 10:35
  #84
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Detta är fel då 1 gånger 7 definitivt är en rektangel geometriskt.
Ända logiska definitionen av ”rektangulära” tal är att det är samma som naturliga tal.
Förklara gärna hur det där säger emot det jag skrev.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback