Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-18, 18:13
  #1
Medlem
jonatan36s avatar
Tjena,

Jag håller på att lära mig att använda databaser och SQL i Visual studio community men har stött på problem.

Jag lyckas inte göra så att databasen/servern får tillgång till att hantera filer på datorn.

Med andra ord så kan jag bland annat inte göra en backup eller restore av en databas. Jag får bara felmeddelandet: Operating system error 5(Åtkomst nekad.)

Jag har försökt hitta lösningen på detta, men har inte lyckats. Jag förstår ju att det är någon del av programmet som inte har rätt behörigheter, men jag fattar inte vilken.

Att köra visual studio som administratör löser inte problemet. Inte heller att flytta filen och byta ut sökvägen så att den går till en extern disk.

Det är en lokal databas jag försöker arbeta med.

Kan någon ge mig ett förslag på lösning?
Citera
2024-02-18, 19:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonatan36
Tjena,

Jag håller på att lära mig att använda databaser och SQL i Visual studio community men har stött på problem.

Jag lyckas inte göra så att databasen/servern får tillgång till att hantera filer på datorn.

Med andra ord så kan jag bland annat inte göra en backup eller restore av en databas. Jag får bara felmeddelandet: Operating system error 5(Åtkomst nekad.)

Jag har försökt hitta lösningen på detta, men har inte lyckats. Jag förstår ju att det är någon del av programmet som inte har rätt behörigheter, men jag fattar inte vilken.

Att köra visual studio som administratör löser inte problemet. Inte heller att flytta filen och byta ut sökvägen så att den går till en extern disk.

Det är en lokal databas jag försöker arbeta med.

Kan någon ge mig ett förslag på lösning?
Har att göra med vilket konto SQL databasen använder och vilka rättigheter det har. Måste tilldela rättigheter åt kontot som databasen använder annars kan du inte göra backup mm.
Citera
2024-02-18, 19:19
  #3
Medlem
jonatan36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Har att göra med vilket konto SQL databasen använder och vilka rättigheter det har. Måste tilldela rättigheter åt kontot som databasen använder annars kan du inte göra backup mm.

Okej, vart hittar man dessa kontona?

Borde inte det här kontot ha dem rättigheterna sedan innan?
Citera
2024-02-18, 20:31
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonatan36
Okej, vart hittar man dessa kontona?

Borde inte det här kontot ha dem rättigheterna sedan innan?
Inte säker på hur man gör i VS då jag själv alltid använder sql server management studio, men i screencappen på https://visualstudio.microsoft.com/vs/features/ssdt/ ser det ut som det finns en security-katalog, har du en sån med och vad finns i den?

Har du kikat på https://stackoverflow.com/questions/...cess-is-denied om det hjälper?
Citera
2024-02-18, 20:36
  #5
Medlem
Clint Ruins avatar
Vad använder du för databas?

Som föreslås ovan så behöver databasanvändaren tilldelas privilegier för att kunna köra backup/restore.

Googla efter GRANT och databasen du använder.
Citera
2024-02-18, 22:08
  #6
Medlem
jonatan36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Inte säker på hur man gör i VS då jag själv alltid använder sql server management studio, men i screencappen på https://visualstudio.microsoft.com/vs/features/ssdt/ ser det ut som det finns en security-katalog, har du en sån med och vad finns i den?

Har du kikat på https://stackoverflow.com/questions/...cess-is-denied om det hjälper?

Du kan vara något på spåren!

I mappen Security så finns det en mapp som heter "Users". (se bild)
Om man högerklickar på en av dem så finns alternativet "View Permissions",
men då får man bara till svar på alla: No permissions were found for [INFORMATION_SCHEMA] or all existing permissions are open in other windows

Då är frågan hur man ger dem här användarna tillgång?

Länken har jag redan kollat på men vad jag kan se så har redan gruppen Administratörer full tillgång till mappen jag har .bak filen i. Hur vet man om servern körs under en annan användargrupp och i så fall vilken?
Citera
2024-02-18, 22:10
  #7
Medlem
jonatan36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Vad använder du för databas?

Som föreslås ovan så behöver databasanvändaren tilldelas privilegier för att kunna köra backup/restore.

Googla efter GRANT och databasen du använder.

Jag använder en lokal SQL databas i visual studio. Hur vet man vem/vilken databasanvändaren är?
Citera
2024-02-23, 08:02
  #8
Medlem
Operating system error - det är windows. Inte SQL.

Troligtvis är det rättigheterna på disk, den mappan där du vill göra backup.

Det konto som kör SQL tjänsten måste ha rättigheter på den mappen du vill göra backup till.
Citera
2024-04-19, 19:53
  #9
Medlem
Leta reda på SQL Server Configuration Manager, klicka in på din instans och leta reda på SQL Server eller SQL SERVER(express) eller hur du nu döpt din instans. Där ser du vilket lokalt konto som används för tjänsten, troligen är det baserat på local service. Det tjänstekontot behöver behörigheter i filsystemet.
Alla standardmappar associerade till installationen har tjänsten behörigheter till. Detta är standard sökväg för backupfiler på en default instans av SQL Server 2022, C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL16.MSSQLSERVER\MSSQL\Backup.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback