Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-02-18, 19:06
  #37
Medlem
Smugumins avatar
Kör allt i länsförsäkringar global
Citera
2024-02-18, 19:24
  #38
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Kör allt i länsförsäkringar global

Länsförsäkringar global och Avanza global har likartat innehav med lite olika fördelning.
Ser du några fördelar med Länsförsäkringar?
Citera
2024-02-19, 15:38
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Länsförsäkringar global och Avanza global har likartat innehav med lite olika fördelning.
Ser du några fördelar med Länsförsäkringar?
Den har lägre skatt så bättre att köra med den än Avanza.
Citera
2024-02-19, 15:40
  #40
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Den har lägre skatt så bättre att köra med den än Avanza.

Ok, tack så mycket. Jag har stirrat mig blind på avgifter.
Citera
2024-02-19, 17:27
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Länsförsäkringar global och Avanza global har likartat innehav med lite olika fördelning.
Ser du några fördelar med Länsförsäkringar?
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Den har lägre skatt så bättre att köra med den än Avanza.
Snarare så att skatteskillnaden gör att det går ungefär på ett ut om man räknar samman skatt plus avgift (det var iaf vad jag fick det till sist jag räknade på det).

Sen är en väsentlig skillnad att de följer de olika index. Avanzas följer det vanligare MSCI World medan LF följer något ESG-index ("Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select"). Det innebär att Avanzas har innehav i t.ex. oljebolag som Exxon Mobil medan LF bl.a. utesluter bolag som påverkar klimatet negativt och den kör även någon viktning av bolagen efter klimatpåverkan... ("Bolagen i index väljs ut och viktas på så sätt att indexportföljens utsläpp av växthusgaser anpassas till de långsiktiga globala uppvärmningsmålen i Parisavtalet.").
Citera
2024-02-20, 18:12
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Tänkte investera halv miljon i indexfonder och behöver tips på fonder.

Tanken är att investera över 12-18 månader. Värt att notera är att en halv miljon inte innebär all-in för mig. Utan kommer fortsatt ha en hyfsat summa kontanter och kommer även, längre fram, investera lite i guld.

Jag funderar på följande riskspridning.

80% globala (totalt 4-5 fonder)
Avanza global
Länsförsäkringar Global Index
Nordea Global Passiv Tillväxt
Storebrand global all countries

20% svenska (totalt 2-3 fonder)
Avanza zero
Aktiespararna topp Sverige A

Vad tycker ni om detta?

Bör jag även lägga till Europa fond och/eller Emerging market?

Europa täcks väl cirka 15-20% i en global index fond. Bör jag ha större innehav i Europa?

Gällande Emerging market så känns det mer riskfyllt samt att emerging markets täcks, till viss del, i Storebrand. Dessutom så är det väl multinationella företag med säte i USA/ Europa som tjänar mest i Emerging markets? Dvs. den växande medelklassen i EM spenderar mer på västländska varor.

Eller är jag helt ut och cyklar?
Det ser bra ut så kör på bara för nu får du en bra riskspridning. Olika globala index fonder följer olika index och det verkar du ha förstått till skillnad mot vissa andra i tråden?
Citera
2024-02-21, 00:17
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Länsförsäkringar global och Avanza global har likartat innehav med lite olika fördelning.
Ser du några fördelar med Länsförsäkringar?

Vad jag förstår har Avanza global en högre beskattning är LF global indexnära (som är placerad i luxemburg?)

Det leder till en något högre kostnad för fonden som inte kan återinvesteras. I praktiken gör det nog någon större skillnad. LF global har tyvärr blivit ESG och dessutom tagit hem förvaltningen från Blackrock.. nåt att hålla ögonen på

ESG är jäkligt luddigt och svårt att få grepp på, exempelvis försvarsindustri är inte med i viss ESG förvaltning.
__________________
Senast redigerad av obisvenkanobi 2024-02-21 kl. 00:22.
Citera
2024-02-21, 13:09
  #44
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Vad jag förstår har Avanza global en högre beskattning är LF global indexnära (som är placerad i luxemburg?)

Det leder till en något högre kostnad för fonden som inte kan återinvesteras. I praktiken gör det nog någon större skillnad. LF global har tyvärr blivit ESG och dessutom tagit hem förvaltningen från Blackrock.. nåt att hålla ögonen på

ESG är jäkligt luddigt och svårt att få grepp på, exempelvis försvarsindustri är inte med i viss ESG förvaltning.

Tack för info!
ESG är ett bra initiativ med tanke på hur vår planet mår, men ibland jag får intrycket av att det används mer som marknadsföring.
Citera
2024-02-21, 18:29
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboSlayer
Tänkte investera halv miljon i indexfonder och behöver tips på fonder.

Tanken är att investera över 12-18 månader. Värt att notera är att en halv miljon inte innebär all-in för mig. Utan kommer fortsatt ha en hyfsat summa kontanter och kommer även, längre fram, investera lite i guld.

Jag funderar på följande riskspridning.

80% globala (totalt 4-5 fonder)
Avanza global
Länsförsäkringar Global Index
Nordea Global Passiv Tillväxt
Storebrand global all countries

20% svenska (totalt 2-3 fonder)
Avanza zero
Aktiespararna topp Sverige A

Vad tycker ni om detta?

Bör jag även lägga till Europa fond och/eller Emerging market?

Europa täcks väl cirka 15-20% i en global index fond. Bör jag ha större innehav i Europa?

Gällande Emerging market så känns det mer riskfyllt samt att emerging markets täcks, till viss del, i Storebrand. Dessutom så är det väl multinationella företag med säte i USA/ Europa som tjänar mest i Emerging markets? Dvs. den växande medelklassen i EM spenderar mer på västländska varor.

Eller är jag helt ut och cyklar?
Det är riktigt bra men jag tror på balansering med någon värde fond typ Storebrands Global Value, för index är helt okej men kanske inte alltid blir det bästa valet till slut ändå?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback