Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-15, 20:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Sannolikt menar användaren smickra MAC-adressen i nätverkskortet. Det är ungefär som ett personnummer för nätverkskort. Oavsett vem som har tillverkat kortet skall inga två nätverkskort ha samma MAC-adress. Du kan läsa mer på Wikipedia.

Aha! Man lär sig något varje dag.
Citera
2024-02-15, 20:33
  #14
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megapolarbear
Hmm, okej. Tack för tipset, jag provar att helt koppla ifrån allt som har med den att göra i natt, så får vi se imorgon.



Nu kanske jag missförstår helt vad MAC syftar på, men jag gillar inte Apple och har ingen Mac.

Media Access Control address

Bok 1, sida 1 avsnitt 1A i Network for dummies.
Citera
2024-02-15, 21:49
  #15
Moderator
memymos avatar
Har inte med hårdvara att göra. provar här.

Hårdvara: PC --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2024-02-15, 21:58
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Media Access Control address

Bok 1, sida 1 avsnitt 1A i Network for dummies.

Inte supersugen på att köpa en bok för att kolla upp en sida. Hjälpsammare vore det om du tog en för laget och bara delade med dig av vad det står.
Citera
2024-02-15, 22:02
  #17
Medlem
Vad har du för leverantör på din router och ditt bredband?
Vissa (typ Telenor och Telia) har låst ner sina routrar så jävla mycket att man inte kan gör något alls, utan isåfall måste du kontakta dom för att be dom förnya din IP-adress..
Har du däremot någon annan operatör så kan det finnas möjligheter.
Det funkar inte om du kör på en vpn?
Det finns att tillgå gratis vpn via t.ex. proton-vpn, dock ej med svensk adress (om du inte vill betala, men då finns det bättre vpn tjänster)
Citera
2024-02-15, 23:04
  #18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Sannolikt menar användaren smickra MAC-adressen i nätverkskortet. Det är ungefär som ett personnummer för nätverkskort. Oavsett vem som har tillverkat kortet skall inga två nätverkskort ha samma MAC-adress. Du kan läsa mer på Wikipedia.


Jodå, två nätverkskort kan ha samma mac-adress. Det finns nämligen begränsat antal av dem. Men spridningen skall vara sådan att två enheter inte har samma mac-adress på samma nät. Men det händer förstås ändå ibland pga fel hos tillverkaren där man gett flera enheter i följd samma mac-adress och två av dessa hamnat på samma nät.


För att komma runt ip-ban problemet så kan man ändra routerns mac-adress för den externa porten. I vissa routrar kan man aktivera mac-clone mode och då kopierar routern den först anslutna datorns mac-adress och använder den på externa porten. I andra routrar så kan man ändra mac-adressen till valfri eller slumpmässsig mac-adress. Har man bara clone-mode så kan man istället ändra datorns macadress tillfälligt och klona den.
Citera
2024-02-18, 22:28
  #19
Medlem
PeterNosters avatar
Man får kombinera tipsen i tråden.

1. Logga in på routern och gör Release av WAN-adress
2. Klona MAC-adressen
3. Gör Renew av WAN-adress i routern.

Vad som händer är att routern får samma MAC-adress som datorns nätverkskort. Det blir som att köra datorn direkt utan router.

Det där med att vänta ut leasingtiden kräver att någon annan tar den lediga adressen. De flesta har sin router på 24/7 så de byter sällan eller aldrig.
Citera
2024-02-19, 01:31
  #20
Medlem
Pissmasters avatar
Har aldrig varit med om en router där du kan spoofa mac på wan-interface't? Det är inte alls säkert att det fungerar då vissa ISP'er låser din mac till din port för att förhindra att du kopplar in annan utrustning än den som de tillhandahåller (för att det ska gå att supportera dig när du ringer in och har problem).

Annars tror jag VPN är den enklaste och snabbaste lösningen för dig. Eller använda TOR funkar ju också.
Citera
2024-02-19, 07:19
  #21
Avstängd
53280s avatar
Byt MAC adress på routern, då bruka det flesta ISP dela ut en ny IPv4 adress.

Citat:
Ursprungligen postat av megapolarbear
Har testat att starta om routern, testat att hålla nere "Reset" med en nål, men inget hjälper. Min IP står som samma både före och efter. Jag är IP-bannad från ett par saker jag gärna vill komma åt (nej, inget shady), men jag är så dålig på sånt här. Förlåt till moderator om tråden ligger fel, det gör den säkert. Men jag visste inte riktigt var annars den skulle hamna. Flytta gärna!

Har också provat vad Google rekommenderade: "Go to "Start > Run" and type " cmd " (no quotes), then select "OK" Type " ipconfig /release " (no quotes) and press "Enter" Once the prompt returns, type " ipconfig /renew " (no quotes), then hit "Enter," Finally, type " exit " (without quotes) then press "Enter" to close the window."

Det hjälper inte heller!! Såhär ser det ut i min CMD när jag skriver dessa kommandon: https://ibb.co/BjsSgNX

Internet fungerar i övrigt bra; jag använder inte Wi-Fi utan kör med nätverkskabel 24/7.

Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Har aldrig varit med om en router där du kan spoofa mac på wan-interface't? Det är inte alls säkert att det fungerar då vissa ISP'er låser din mac till din port för att förhindra att du kopplar in annan utrustning än den som de tillhandahåller (för att det ska gå att supportera dig när du ringer in och har problem).

Annars tror jag VPN är den enklaste och snabbaste lösningen för dig. Eller använda TOR funkar ju också.

Går på vanliga konsumentroutra ifrån Asus och liknade. Operatörerna egna bajs routrar kanske inte kan det. Du har den här funktioen inbyggd i vanliga iphone idag, där du kan byta mac adress på din telefon.
Citera
2024-03-06, 02:22
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man får kombinera tipsen i tråden.

Det där med att vänta ut leasingtiden kräver att någon annan tar den lediga adressen. De flesta har sin router på 24/7 så de byter sällan eller aldrig.

Det som krävs är att DHCP-serverns option "max-lease-time" överstigits utan att samma MAC-adress dykt upp på nätverket igen under den tiden. De flesta DHCP-servrar kör default med 86400 sekunder / 24h.

DHCP-servern (iaf både ISC DHCP och Microsoft) delar normalt inte ut adresser som "nyss" använts till "någon annan" om inte DHCP-scopen är nästan fullt utnyttjade innan max-lease nåtts.

Vidare förnyar nästan alla klienter sina leases efter halva den tiden genom att skicka ett unicast DHCP-request till DHCP-servern.

Det som alltid fungerar är som sagt att byta MAC adress på interfacet. Inte alla routers erbjuder den möjligheten däremot.
Citera
2024-03-19, 18:35
  #23
Medlem
Lättast ringa isp och fråga hur du gör. Dom kan säkert ge ny iP om det är deras router.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback