Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-15, 08:44
  #1
Avstängd
mondayleftmebrokens avatar
Jag själv äger fyra stycken investmentbolag, Berkshire Hathaway, Investor, Exor och Flat Capital. Har tidigare ägt Kinnevik, Industrivärden, Spiltan.

Det jag undrar är om det är värt att ha dubbel exponering gentemot ett visst bolag, det vill säga att äga aktier direkt i ett bolag som man redan indirekt äger genom ett investmentbolag som har aktier i bolaget i fråga. Exempel på detta kan vara att köpa aktier i Apple, trots att man redan äger Berkshire som äger Apple, eller att man köper aktier i ABB, som till stor del ägs av Investor, som i sin tur att äger aktier i.
Citera
2024-02-15, 08:59
  #2
Medlem
Raytheons avatar
Om du vill öka andelen av bolaget i portföljen, ja.
Citera
2024-02-15, 09:07
  #3
Medlem
Det får du bestämma själv. När du investerar i Investor så hamnar bara 13% av pengarna i ABB. Om du explicit tror på ABB så kan du även köpa dessa separat. Skillnaden är att pengarna fördelas på flera bolag när du köper Investor, samt att du har en aktiv förvaltning där. Nu är det kanske inte så troligt, men i princip skulle Investors styrelse kunna bestämma sig för att sälja av sitt innehav i ABB helt från en dag till en annan.
Citera
2024-02-16, 01:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Jag själv äger fyra stycken investmentbolag, Berkshire Hathaway, Investor, Exor och Flat Capital. Har tidigare ägt Kinnevik, Industrivärden, Spiltan.

Det jag undrar är om det är värt att ha dubbel exponering gentemot ett visst bolag, det vill säga att äga aktier direkt i ett bolag som man redan indirekt äger genom ett investmentbolag som har aktier i bolaget i fråga. Exempel på detta kan vara att köpa aktier i Apple, trots att man redan äger Berkshire som äger Apple, eller att man köper aktier i ABB, som till stor del ägs av Investor, som i sin tur att äger aktier i.
Det kan vara bra när vi pratar om kvalitet men du skulle nog ligga kvar med det mesta i ditt investmentbolag. Det finns olika anledningar till det men du ska köpa mer av något utanför ditt innehav i Investmentbolaget om du tror på det 100 %.
Citera
2024-02-16, 01:26
  #5
Medlem
KJosefs avatar
Ett bra sätt att tänka är att ett enskilt bolag som mest bör utgöra x% av totala portföljvärdet. Det spelar egentligen ingen roll om du äger det enskilda bolaget via aktier, fonder, investmentbolag eller alla tre. Se till att det totala innehavet inte blir för stort så är allting lugnt.

Hur stort ett enskilt innehav får vara beror på dig och din risktolerans men det är bra att ha en regel att förhålla sig till.
Citera
2024-02-16, 19:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Ett bra sätt att tänka är att ett enskilt bolag som mest bör utgöra x% av totala portföljvärdet. Det spelar egentligen ingen roll om du äger det enskilda bolaget via aktier, fonder, investmentbolag eller alla tre. Se till att det totala innehavet inte blir för stort så är allting lugnt.

Hur stort ett enskilt innehav får vara beror på dig och din risktolerans men det är bra att ha en regel att förhålla sig till.
Självklart spelar det en roll om du kan köpa ett Investmentbolag via rabat eller premium.
Men det kan vara värt att köpa ett Investmentbolag till premium om man tror på en högre avkastning i framtiden tex.
__________________
Senast redigerad av Truefighter 2024-02-16 kl. 20:12.
Citera
2024-02-17, 02:23
  #7
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Självklart spelar det en roll om du kan köpa ett Investmentbolag via rabat eller premium.
Men det kan vara värt att köpa ett Investmentbolag till premium om man tror på en högre avkastning i framtiden tex.

I detta sammanhanget spelar det ingen roll därför att jag diskuterar exponering mot en enskild aktie ur ett riskperspektiv.
Citera
2024-02-20, 17:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
I detta sammanhanget spelar det ingen roll därför att jag diskuterar exponering mot en enskild aktie ur ett riskperspektiv.
Det förstår jag men du modererar samtidigt ditt enskilda innehav genom ditt större innehav via investmentbolaget. På så vis har du skapat en hedge och minskat din risk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback