Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-05, 11:36
  #25
Medlem
kalle55s avatar
.......
Hittade denna video där de diskuterar möjligheten att ta energi ur jordens rotation.
Det har tydligen testats i stor skala i Ryssland
och forskare är tydligen inte helt klara på om det går eller inte.

https://youtu.be/HsgG00puMWo?si=AM1cf5_ipxuMPxj1

M
.....
Citera
2024-03-07, 15:59
  #26
Medlem
Smekarn87s avatar
Gyrot riskerar att behöva vara oändligt stort om nyttoverkan understiger friktionen i lagren. Men i teorin går det att tappa jorden på rotationshastighet. Man behöver två kraftiga axlar i vinkelrätt riktning. En exempeluträkning: Låt säga att man kan relatera den till en kärnkraftsgenerator och att Sverige behöver 30 kraftverk. Gyros behöver ha samma svängmassa i ett varv som dessa har över ett helt dygn i sina generatorer. 30*antalet varv en generator gör på 24h. Gyron riskerar att behöva bli väldigt stor men svängmassan ökar kvadratiskt mot avståndet från axeln som tvingas rotera av jordens rotation. Jag är hyfsat säker på att en konstruktion på kanske 200m i diameter med all svängmassa i ytterkant faktiskt kan tappa jorden på rörelseenergi.
Citera
2024-03-07, 16:01
  #27
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Gyrot riskerar att behöva vara oändligt stort om nyttoverkan understiger friktionen i lagren. Men i teorin går det att tappa jorden på rotationshastighet. Man behöver två kraftiga axlar i vinkelrätt riktning. En exempeluträkning: Låt säga att man kan relatera den till en kärnkraftsgenerator och att Sverige behöver 30 kraftverk. Gyros behöver ha samma svängmassa i ett varv som dessa har över ett helt dygn i sina generatorer. 30*antalet varv en generator gör på 24h. Gyron riskerar att behöva bli väldigt stor men svängmassan ökar kvadratiskt mot avståndet från axeln som tvingas rotera av jordens rotation. Jag är hyfsat säker på att en konstruktion på kanske 200m i diameter med all svängmassa i ytterkant faktiskt kan tappa jorden på rörelseenergi.

Det krångliga är att gyrons uttagsaxel snurrar långsamt. Generatorer gillar inte det så man drabbas av samma sorts effektförlust likt det i den gigantiska växellådan i ett vindkraftverk.
Citera
2024-03-07, 20:32
  #28
Medlem
Själv så har jag funderat på en idé där ett svänghjul vars rotations axel pekar åt geografisk väst / öst riktning samtidigt som hjulet roterar snabbt, idéen bakom det hela är att svänghjulet vill behålla sin riktning medans jorden inte gör det vilket borde leda till att hjulet börjar gunga.

Frågan är dock om man bara saktar ner hjulet mer än jorden.
Citera
2024-03-07, 20:47
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
Själv så har jag funderat på en idé där ett svänghjul vars rotations axel pekar åt geografisk väst / öst riktning samtidigt som hjulet roterar snabbt, idéen bakom det hela är att svänghjulet vill behålla sin riktning medans jorden inte gör det vilket borde leda till att hjulet börjar gunga.

Frågan är dock om man bara saktar ner hjulet mer än jorden.

P.s jag talar om att svänghjulet är upphängt i en pendel som jag tror ska börja gunga när rotationsaxeln vill behålla sin riktning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback