Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-13, 13:14
  #1
Medlem
Har försökt läsa på lite om Peppol och tror jag kommit fram till att man som utvecklare inte kan prata direkt med detta system, utan måste gå via någon certifierad mellanhand. Lite synd eftersom jag fått uppfattningen om att Peppol är en öppen och gratis standard/tjänst(?) i grunden. Någon som kan mer om detta och kan bekräfta att jag förstått rätt så långt?

Om så är fallet, känner någon till någon svensk eller europeisk "service provider" som erbjuder ett API för att kunna skicka e-fakturor via Peppol, helst gratis? Jag har hittat några som erbjuder gratis webbportal för detta, men vill man ha tillgång till API så tillkommer en kostnad.

Visserligen skulle man säkert kunna skriva en wrapper som pratar direkt med webbtjänsten, men kan lätt bli instabilt och antagligen bryter man mot avtalet för tjänsten om man gör så. Förmodligen stoppas man antagligen även av att webbtjänsten kräver inloggning med BankID, så kan bli svårt att automatisera det hela.
Citera
2024-02-14, 14:04
  #2
Medlem
Det finns två sätt att få access till Peppols infrastruktur; direkt eller indirekt

Direkt
Kräver att du blir medlem i www.peppol.org, betalar medlemsavgift, samt genomgår de tekniska tester som Peppol kräver. På sätt får du rätt att operera en accesspunkt och (lokal) adressbok i nätverket.

Efter genomgångna tester och driftsättning av AP + SMP är du en s k Service Provider som ger dit rätten att erbjuda e-invoicing-tjänster till slutkunder.

Indirekt
Du kan koppla upp dig mot någon av de operatörer som idag har en accesspunkt för Peppol. Du verkar redan ha funnit några aktörer.

Det finns knappast något gratisalternativ för dig att få full access till Peppol, men beroende på ditt use case så kan det finnas olika options.

Representerar du dig själv eller användare som ska utväxla e-fakturor/e-order?
Erbjuder du software som kunder använder och där de kan ha nytta av Peppol?


https://peppol.org/tools-support/links-to-software så finns en lista med aktörer som erbjuder open source eller closed source för Accesspunkt resp SMP (service metadata publisher).

Kör hårt!
Citera
2024-02-14, 15:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg666
Representerar du dig själv eller användare som ska utväxla e-fakturor/e-order?
Erbjuder du software som kunder använder och där de kan ha nytta av Peppol?
Kör hårt!
Tack för utförligt klargörande. Grejen är att det hela kanske är något overkill i mitt fall. Jag har en mindre verksamhet som främst riktar sig till privata företag där det fortfarande går bra att skicka PDF-fakturor via e-post. Vill dock kunna erbjuda offentliga sektorn mina tjänster också, men har dragit mig för det då de sedan 2019 kräver e-fakturor. Många offentliga verksamheter har faktureringsportaler där man gratis kan registrera sig och skicka e-fakturor till dem, men de olika verksamheterna har olika portaler och då jag redan byggt ett system som automatiskt genererar PDF-fakturor vid beställning så tänkte jag även inkludera möjligheten att automatisera e-fakturor via min plattform.

Älskar automatisering så långt som möjligt, och hatar verkligen att behöva göra saker manuellt. Även om det skulle visa sig att jag kanske bara har 10-20 e-fakturor per år så vill jag automatisera det, finns dock en gräns när det ekonomiskt kanske är vansinne att lägga tid och pengar på det, lite beroende på vad det handlar om för kostnader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback