Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-13, 18:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Bryter inte detta mot mänskliga rättigheter, eu-rättigheter och andra rättigheter samt grundlagar?

Det gör det men det är Sverige. Folket i alla fall vågar bara skriva på Flashback. Men om 5 år Sverige blir värre än Kina. Sverige blir Gaza och Danmark blir Israel
Citera
2024-02-13, 23:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Det gör det men det är Sverige. Folket i alla fall vågar bara skriva på Flashback. Men om 5 år Sverige blir värre än Kina. Sverige blir Gaza och Danmark blir Israel
Kan du plocka fram exakt lagtext de bryter mot? För om det är så som du säger, så måste vi allihopa anmäla detta och dra det till eu-domstol eller var fan man nu drar upp sånt här. Regeringen kan ju inte kräva att VI ska följa lagar om det själva bryter mot grundlagar och mänskliga rättigheter.
Citera
2024-02-17, 18:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Kan du plocka fram exakt lagtext de bryter mot? För om det är så som du säger, så måste vi allihopa anmäla detta och dra det till eu-domstol eller var fan man nu drar upp sånt här. Regeringen kan ju inte kräva att VI ska följa lagar om det själva bryter mot grundlagar och mänskliga rättigheter.

Men nu har jag varit mycket otydlig. De lagar som finns i Kina inte bryter mot deras ”grundlag” eller vad har de där. Däremot tycker jag att
vi måste reagera när etablerade partier rör sig i en riktning som hotar och försvagar individens grundläggande rätt att vara skyddad från ingrepp från staten. Det är något som jag betraktar gör nuvarande regering men kanske inte någon annan. Nu tar jag hjälp från DN:s artikel som jag håller där det skrivs:

I somras gick Moderaterna ut med förslaget att införa visitationszoner, platser i utsatta områden där visitation ska kunna ske av människor utan att misstanke om brott föreligger. I bakgrund av den senaste tidens skoningslösa skjutningar har förslaget vädrat ny morgonluft, då nu även Sverigedemokraterna anslutit sig till förslaget. SSU gick i början av september ut och krävde att polisen ska få ”förhöra varenda person” en kriminell träffar och att ”orosanmälningar ska göras på varenda unge i deras närhet”. Att etablerade partier med ambition att vara statsbärande lägger förslag som så tydligt bryter mot rättsstatens grundläggande principer är oroväckande, och oacceptabelt.

Visitationszoner bryter mot svensk grundlag: regeringsformens bestämmelse om var och ens grundläggande rätt till skydd mot kroppsvisitation och rättsstatens mest grundläggande princip om oskyldighetspresumtion. Att man är oskyldig tills motsatsen bevisas är den princip som skyddar individen mot statligt maktmissbruk, en princip som går hand i hand med skyddet mot kroppsvisitation. Utan dessa rättsskydd är individen blottad inför statliga övergrepp, och ett sluttande plan på vilket övergreppen (i enlighet med historiens lärdomar) blir allt mer ingripande skapas.

Vi ser i flera europeiska länder hur rättsstatens principer hotas. I Polen och Ungern har de senaste åren yttrandefriheten begränsats och domstolarnas självständighet minskat. Med anledning av utvecklingen har Europaparlamentet efterfrågat strategier för att säkerhetsställa att rättsstatens principer efterlevs. En månad innan Moderaternas förslag gick EU-kommissionen ut med ett meddelande om planen ”Att stärka rättsstatsprincipen inom unionen. En åtgärdsplan”. Partigruppen Renew som Centerpartiet är en del av i Europaparlamentet är inte nöjd med kommissionens förslag. Gruppen anser att vi behöver en tydligare och bättre mekanism för att slå vakt om rättsstatens principer och följa upp efterlevnaden av dem i medlemsländerna. Det håller Cuf med om.

Vi måste få bukt med problemen med kriminaliteten i utsatta områden, här håller vi med Moderaterna. Men vi vill se seriösa förslag för att göra det möjligt, det handlar bland annat om mer resurser till polisen för att kunna öka den polisiära närvaron i utsatta områden. Utöver de rättsstatliga principerna är det mycket tveksamt vilken effekt införandet av visitationszoner skulle medföra. På Nordirland tillämpas ett liknande system, men där leder en så låg andel som 7 procent till arrestering.

Rätten till personlig integritet, var och ens möjlighet att styra över sina egna tankar och sin egen kropp är ett grundläggande fundament i det öppna och demokratiska samhälle som vi som liberala kämpar för. Att införa visitationszoner är ett tydligt avsteg från rättsstatens principer. Vi måste få bukt med den organiserade brottsligheten men den väg som Moderaterna vill gå och som Sverigedemokraterna nu anslutit till kan vi inte acceptera. När etablerade partier rör sig i en riktning som hotar och försvagar individens grundläggande rätt att vara skyddad från ingrepp från staten måste vi reagera – och agera.

Det är något som jag håller med men kanske inte någon annan individ och det har jag inget emot utan öppen för diskussion.

Annars tänker exempelvis Nordkorea har sin lagstiftning som inte bryter mot deras grundlag om de ens har en sådan. Det som jag menar är att Sverige tar lite annan riktning som jag tycker kan anses vara desperat. Sådana lösningar på samhällets problem till och med jag skulle kunna komma på, det är ingen raketforskning. Däremot jag skulle vilja att Sverige eftersträvar lösningar på problemen som är lite mer ”mänskliga” och inte lika ingripande i individens privata livet. Tycker jag.
Citera
2024-03-01, 17:52
  #16
Medlem
Förslagen om avlyssning och redovisningen av hur många gäller väl bara säkerhetspolisen.

Andra myndighrter har nog hållit på med massavlyssningar i dussintsls år nu. Dock inget brottsförebyggande utan med mest psykologiska operationer, sammkörning av åsiktsregister som rasister, romregistren, psyksjuka, kritiker mot statens coronaåtgärder, rysslandsanhängare i sociala mefier etc
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback