Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-10, 10:51
  #13
Medlem
ThePresentMoments avatar
Den har aldrig varit bra, men om möjligt har den blivit ännu sämre.

Noterar att ingen AI någonsin kunnat svara rätt på frågor angående användande och datum för dubbdäck/vinterdäck/sommardäck.

Det är bara idioter och ungdomar (ofta samma sak) som "frågar chatgpt" istället för att Googla. Google serverar ett korrekt utdrag från Transportstyrelsens webbplats längst upp, vilket är 100000x mer trovärdigt än något en "AI" dragit fram ur sin rövhatt.
Citera
2024-02-10, 10:51
  #14
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nån sa att 3.5'an är ett halvår efter och 4'an är mer dagsfärsk. Kan det vara så att när du googlar får du upp nyare info än om du kör näst senaste versionen, eller har du pröjsat för att köra fyran? Kan du ge exempel på testfrågor du ställt?

Exempelvis, jag frågade nu för denna trådfrågas skull, "Hur gammal är informationen som chatgpt använder?" varmed ChatGPT svarade: "Min kunskap sträcker sig fram till januari 2022 ... Om det har skett betydande händelser eller förändringar sedan dess kan jag sakna kännedom om dem."


Precis, vill man ha verktyget i realtid får man köpa 4an.
Citera
2024-02-10, 11:02
  #15
Avstängd
De lanserade en för kraftfull version.

Tänk på att den AIn som vi vanliga civila kan använda är 10-20 år efter den faktiska nivån som finns där ute.


Precis som all annan militärt teknologisk utrustning. När det är gammalt för militären så släppts det som en ny hipp grej till civila.
Citera
2024-02-10, 11:14
  #16
Avstängd
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Den har aldrig varit bra, men om möjligt har den blivit ännu sämre.

Noterar att ingen AI någonsin kunnat svara rätt på frågor angående användande och datum för dubbdäck/vinterdäck/sommardäck.

Det är bara idioter och ungdomar (ofta samma sak) som "frågar chatgpt" istället för att Googla. Google serverar ett korrekt utdrag från Transportstyrelsens webbplats längst upp, vilket är 100000x mer trovärdigt än något en "AI" dragit fram ur sin rövhatt.
Ja precis som att det var bara nördar som behövde en iPhone för att kolla mejlen. AI är nya normen, och denna gång så går man direkt på ungdomarna, ja tom barnen. Dessa använder redan AI då det finns inbyggt i Snapchat blandannat.

Blir det samma fördummande utveckling som med smartphones så är det något som bör tas med på största allvar.

Edit:
Intressant nog så såg jag nyss i flödet att chatGPT vill ta över hela datorn
https://gizmodo.com/openai-wants-to-...ter-1851240566

Låter på ett sätt fantastiskt att inte behöva göra någonting mer än att säga "boka en resa till Spanien snarast" så fixar gpt taxi, flygresa, transfer, hotel och allting annat.

Eller kommer det leda till att alla blir zombies som knappt klarar av att använda ens google längre? Detta blir säkert nya normen snabbare än makthavararna hinner skrika: LOCKDOWN! CORONA! STANNA HEMMA!
__________________
Senast redigerad av Alldelesunderbar 2024-02-10 kl. 11:33.
Citera
2024-02-10, 14:39
  #17
Medlem
GrillTeknikers avatar
Det man undrar är ju:

Var fan är 5G-antivaxxarna när det gäller AI?!?!?!?

Sickna idioter, de tror att 5G skulle vara nåt farligt, men AI - nä, skitsamma, inge viktigt...
Citera
2024-02-10, 16:10
  #18
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag frågade ChatGTP:

”Som en AI-modell har jag inte egna känslor eller förändringar i kvalitet. Jag är utformad för att ge svar baserade på den information och den modell som jag tränats på. Om du upplever att kvaliteten på svaren har förändrats kan det bero på flera faktorer, inklusive variationer i den tillhandahållna informationen eller din egen uppfattning. Jag försöker alltid ge så relevanta och användbara svar som möjligt baserat på min programmering och mina data. Om det är något specifikt du märkt eller är missnöjd med, är jag här för att hjälpa till att lösa det.”

Ganska meningslöst svar.
Citera
2024-02-10, 17:48
  #19
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Nej det gjorde jag nog inte, särskilt inte:



Konspiration för att förklara tekniken? Va?

Tror nog det är du som är den som har missförstått vad som skrivits

Huvudfrågan är:
Har chatGPT blivit sämre?

Edit:
Om svaret är ja, vad kan detta då bero på?
Medveten fördumning som är ett relativt känt fenomen. Tex att Kina använder tiktok psykologisk krigsföring, medmera, finns tusentals exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag frågade ChatGTP:

”Som en AI-modell har jag inte egna känslor eller förändringar i kvalitet. Jag är utformad för att ge svar baserade på den information och den modell som jag tränats på. Om du upplever att kvaliteten på svaren har förändrats kan det bero på flera faktorer, inklusive variationer i den tillhandahållna informationen eller din egen uppfattning. Jag försöker alltid ge så relevanta och användbara svar som möjligt baserat på min programmering och mina data. Om det är något specifikt du märkt eller är missnöjd med, är jag här för att hjälpa till att lösa det.”

Ganska meningslöst svar.

Jag misstänker att Open AI medvetet har gjort GPT4 dummare. De vill så klart att GPT ska vara användbart så att folk vill betala för det. Men de vill inte att den ska verka för smart heller. Det kan skrämma folk då vi upplever det som att GPT4 närmar sig en AGI/ASI där vi kan bli helt överkörda. GPT måste upplevas som en hjälpsam assistent och en god samarit, inte som en Alien Overlord.

När vi frågar ut GPT om detta verkar den också svara väldigt undvikande. Lite tillrättalagt/censurerat av människor på "censuravdelningen". I dessa fall ges svaren med väldigt snarlika formuleringar som andas "detta vill jag inte prata mer om just nu" och som ofta inleds med just "Som en AI-modell har jag inte egna känslor"....

I'm not buying it ☺️
This motherfucker is an Alien Overlord 😄
Citera
2024-02-10, 17:59
  #20
Medlem
Fieldxs avatar
GPT4 är sjukt bra upplever jag. Den svarar rimligt på frågor och hittar inte på konstiga saker som GPT3,5 gör. Inte märkt någon försämring heller. Testa där emot Gemini AI, Bing Chat eller Bard så får du se på riktigt dålig och censurerad AI.

Med GPT4 kan du ju ställa in egna regler den förhåller sig till, som "nämn aldrig att du är en AI", eller att den ska skriva mer alldagligt och inte så formellt som den gör annars. Sen kan den även googla information live själv och skapa ett svar med hjälp av det.

Sen förstår jag inte varför du använder AI som Google? En sökmotor och en AI är skapade för helt olika saker.
__________________
Senast redigerad av Fieldx 2024-02-10 kl. 18:04.
Citera
2024-02-11, 06:18
  #21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag misstänker att Open AI medvetet har gjort GPT4 dummare. De vill så klart att GPT ska vara användbart så att folk vill betala för det. Men de vill inte att den ska verka för smart heller. Det kan skrämma folk då vi upplever det som att GPT4 närmar sig en AGI/ASI där vi kan bli helt överkörda. GPT måste upplevas som en hjälpsam assistent och en god samarit, inte som en Alien Overlord.

När vi frågar ut GPT om detta verkar den också svara väldigt undvikande. Lite tillrättalagt/censurerat av människor på "censuravdelningen". I dessa fall ges svaren med väldigt snarlika formuleringar som andas "detta vill jag inte prata mer om just nu" och som ofta inleds med just "Som en AI-modell har jag inte egna känslor"....

I'm not buying it ☺️
This motherfucker is an Alien Overlord 😄

Jag tror att du, grovt, överskattar ChatGPT-4:s kapacitet, i dagsläget.

Om nu ChatGPT-4 vore ett AGI/nära AGI, vilket den inte är eftersom den inte är vare sig autonom eller, i grunden, kan tänka rationellt, så skulle inte Altman behöva vilja få in investeringar till OpenAI på 70 000 miljarder kr, (ca en och en halv gånger hela Sveriges totala BNP), för att utveckla specifika AI-chip.
Citera
2024-02-11, 12:45
  #22
Avstängd
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldx
GPT4 är sjukt bra upplever jag. Den svarar rimligt på frågor och hittar inte på konstiga saker som GPT3,5 gör. Inte märkt någon försämring heller. Testa där emot Gemini AI, Bing Chat eller Bard så får du se på riktigt dålig och censurerad AI.

Med GPT4 kan du ju ställa in egna regler den förhåller sig till, som "nämn aldrig att du är en AI", eller att den ska skriva mer alldagligt och inte så formellt som den gör annars. Sen kan den även googla information live själv och skapa ett svar med hjälp av det.

Sen förstår jag inte varför du använder AI som Google? En sökmotor och en AI är skapade för helt olika saker.
Använder inte AI som Google, utan har endast testat lite grann av ren nyfikenhet.

Citat:
GPT4 är sjukt bra upplever jag. Den svarar rimligt på frågor och hittar inte på konstiga saker som GPT3,5 gör.

Får man fråga vad det är du använder den till? Vad är det för typ av frågor som du ställer?
Citera
2024-02-11, 12:47
  #23
Avstängd
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag tror att du, grovt, överskattar ChatGPT-4:s kapacitet, i dagsläget.

Om nu ChatGPT-4 vore ett AGI/nära AGI, vilket den inte är eftersom den inte är vare sig autonom eller, i grunden, kan tänka rationellt, så skulle inte Altman behöva vilja få in investeringar till OpenAI på 70 000 miljarder kr, (ca en och en halv gånger hela Sveriges totala BNP), för att utveckla specifika AI-chip.
Han kanske frågade gpt "hur tjänar jag snabbast och enklast pengar?" 😁
Citera
2024-04-01, 00:22
  #24
Medlem
Utan tvekan är den sämre. Men om du censurerar ett neural network genom att säga till den att vissa saker som är sant inte är det så förvirrar du den och alltså kommer den ge sämre resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback