Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-07, 17:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Collie är har väl toppat listorna över den ras som biter flest i många år, även labrador och golden är vanligt vad jag hört.
Det lär även vara väldigt vanligt med raser som är små men då de sällan gör större skada rapporteras som sällan (typ aldrig) men är ofta dom som drar igång andra hundar som sedan biter tillbaka.

Jag blev anfallen av en Welsh Corgi när jag var ute med min Golden för många år sedan.
Eller den var ute efter min hund.
En liten flicka satt och höll i hunden när jag passerade och plötslig hör jag "neeej Svullo (valfritt namn), kom tillbaka". Och den hoppade upp för att försöka bita min hund i ansiktet, som den inte nådde upp till.
Då min hund var kopplad och väluppfostrad så gjorde den ingenting tillbaka varpå jag försökte få bort den ettriga korven som var helt galen. Först försökte jag hålla bort den med en arm så flickan skulle kunna ta hunden men hon stod bara och tittade.
Jag försökte knuffa bort den men då skulle han bida mig istället. Den bet i min jackärm och var helt galen.
Jag tröttnade och tänkte ge den en smäll över nosen men fick av misstag fingrarna långt ner i hundens hals när den samtligt försökte bita mig.
Den började hosta och tittade förskräckt upp på mig innan den ylande sprang iväg med flickan skrikandes efter.
Helg galen hund.

För ett par år sen blev min Cane Corso attackerad av en grannes mindre jakt-labbe utanför mitt hus.
Grannen kommer gående med hunden i koppel medan min står lös och tittar på gränsen till min tomt (den går aldrig över gränsen).
När dom passerar flyger hunden på min.
Jag skrek till och min hund kom till mig direkt utan att göra något tillbaka. Jag var rädd att min hund skulle döda den andra om dom rykt ihop.
Senare på kvällen såg jag att min hund fått ett litet hål i kinden, som blev infekterat och behövde opereras och dräneras. Så det blev en massa skit med försäkringsbolag, mediciner, tratt osv i flera veckor.
Skithund som ägaren inte kan ha koll på.

Som tonåring blev jag biten av min flickväns terrier. Han bet oprovocerat tag i min hand och släppte inte trots att jag lyfte upp armen och den hängde och sparkade i luften.
Hennes farsa fick bända upp käften på den.
Farsan far hundförare hos polisen och hade en riktigt skarp schäfer men den var jag bästa kompis med. Men dom hade även 3 terrier och dom kunde man aldrig lita på.
Jag har pysslat stora delar av mitt liv med hund och de raser som har attackerat eller har försökt att attackera mig eller mina hundar har varit Bordercollie, Collie och Schäfer.

Hade en polare i mellanstadiet som blev biten rakt i ansiktet av familjens Bullmastiff helt oprovocerat när han satt och åt frukost också för att nämna en annan incident.
Citera
2024-02-07, 21:48
  #14
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jo, visst ser verkligheten ut så. Jag länkade till flera fall där labrador och golden retriever bitit ihjäl familjens barn. Varför moderator raderade dessa förstår jag inte. Kan man bara bortse från detta faktum? Människor som dig har en tendens att sopa allt under mattan som inte passar deras egen agenda.

https://www.news24.com/you/archive/l...ttack-20170728

https://www.google.com/amp/s/www.cbc.ca/amp/1.3731862

Sen vet jag inte hur insatt du är i hundarnas kamplust. Men kamplust och aggressivitet (som ofta människor med din låga kunskap blandar ihop) har inget samband med varandra.

Det är oerhört viktigt att förstå att många olika hundraser står för en rad incidenter och det är nyttigt för människor som dig att läsa om dessa så ni får ett bredare perspektiv på verkligheten.

Du hänvisar till anekdotisk bevisföring. Jag har aldrig förnekat att Retrievers kan vara livsfarliga.

Jag använder data som visar att i den absoluta majoriteten av dödsolyckor är det hundar med stor kamplust som är inblandade. Samma tydliga mönster går att finna i alla länder som har den här typen av data tillgänglig.

Även om nu aggressivitet skulle vara jämt fördelad över alla hundraser, blir aggressivitet hos hundar med hög kamplust mycket farligare än samma aggressivitet hos hundar med låg kamplust.

Jag hänvisar inte till svårbedömda egna erfarenheter eller känslor, utan hård statistik som inte kan tolkas på något annat sätt än att du är fel ute. Kamphundar är inblandade i de allra flesta dödsolyckor.
__________________
Senast redigerad av SwampDogg 2024-02-07 kl. 22:36.
Citera
2024-02-08, 18:31
  #15
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Du hänvisar till anekdotisk bevisföring. Jag har aldrig förnekat att Retrievers kan vara livsfarliga.

Jag använder data som visar att i den absoluta majoriteten av dödsolyckor är det hundar med stor kamplust som är inblandade. Samma tydliga mönster går att finna i alla länder som har den här typen av data tillgänglig.

Även om nu aggressivitet skulle vara jämt fördelad över alla hundraser, blir aggressivitet hos hundar med hög kamplust mycket farligare än samma aggressivitet hos hundar med låg kamplust.

Jag hänvisar inte till svårbedömda egna erfarenheter eller känslor, utan hård statistik som inte kan tolkas på något annat sätt än att du är fel ute. Kamphundar är inblandade i de allra flesta dödsolyckor.

Anekdotisk bevisföring? Dödsfall som inträffat i närtid är inte anekdoter utan fakta. Flera incidenter med dödlig utgång har inträffat under 2000-talet med såväl labrador som golden retriever samt flera andra hundraser, bla schäfer, husky, alaskan malamute mfl.

Jag kunde köpt ditt argument om det inte vore för det EXTREMT godtyckliga sätt som man för statistik kring dessa (kamp)hundar. För det första så kan ingen definiera vad man exakt menar med kamphund. Ordet är vagt. Man klumpar ihop flera olika hundraser och hundtyper av obestämd karaktär under samma flagg - kamphund. Kallar man 4 olika hundraser för samma sak och adderar hundtyper vars ursprung man inte känner till samma kategori så framstår problemet som mycket större än vad det är. Därmed blir det inte hård statistik utan en extremt godtycklig, slarv statistik vars innehåll man tyvärr får ta med en rejäl nypa salt.

Betraktar man tex Amerikansk staffordshire terrier, Staffordshire bull terrier, Amerikansk pit bull terrier, Bull terrier, American bully och Amerikansk bull dog, Bully Kutta, Tosa Inu som samma sak så är det klart att statistiken kommer svämma över av incidenter med kamphundar. Men det håller inte eftersom vardera ras är totalt olika till sätt och karaktär.

Gör om och gör rätt - för statistik för vardera enskild ras (det gör man ju med alla andra hundraser) så kommer en annan bild att visa sig.
Citera
2024-02-08, 19:51
  #16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Anekdotisk bevisföring? Dödsfall som inträffat i närtid är inte anekdoter utan fakta. Flera incidenter med dödlig utgång har inträffat under 2000-talet med såväl labrador som golden retriever samt flera andra hundraser, bla schäfer, husky, alaskan malamute mfl.

Citat:
Jag kunde köpt ditt argument om det inte vore för det EXTREMT godtyckliga sätt som man för statistik kring dessa (kamp)hundar. För det första så kan ingen definiera vad man exakt menar med kamphund. Ordet är vagt. Man klumpar ihop flera olika hundraser och hundtyper av obestämd karaktär under samma flagg - kamphund. Kallar man 4 olika hundraser för samma sak och adderar hundtyper vars ursprung man inte känner till samma kategori så framstår problemet som mycket större än vad det är. Därmed blir det inte hård statistik utan en extremt godtycklig, slarv statistik vars innehåll man tyvärr får ta med en rejäl nypa salt.

Betraktar man tex Amerikansk staffordshire terrier, Staffordshire bull terrier, Amerikansk pit bull terrier, Bull terrier, American bully och Amerikansk bull dog, Bully Kutta, Tosa Inu som samma sak så är det klart att statistiken kommer svämma över av incidenter med kamphundar. Men det håller inte eftersom vardera ras är totalt olika till sätt och karaktär.

Gör om och gör rätt - för statistik för vardera enskild ras (det gör man ju med alla andra hundraser) så kommer en annan bild att visa sig.
Var då?
Vilka fall pratar du om då
Citera
2024-02-08, 19:56
  #17
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Anekdotisk bevisföring? Dödsfall som inträffat i närtid är inte anekdoter utan fakta. Flera incidenter med dödlig utgång har inträffat under 2000-talet med såväl labrador som golden retriever samt flera andra hundraser, bla schäfer, husky, alaskan malamute mfl.

Jag kunde köpt ditt argument om det inte vore för det EXTREMT godtyckliga sätt som man för statistik kring dessa (kamp)hundar. För det första så kan ingen definiera vad man exakt menar med kamphund. Ordet är vagt. Man klumpar ihop flera olika hundraser och hundtyper av obestämd karaktär under samma flagg - kamphund. Kallar man 4 olika hundraser för samma sak och adderar hundtyper vars ursprung man inte känner till samma kategori så framstår problemet som mycket större än vad det är. Därmed blir det inte hård statistik utan en extremt godtycklig, slarv statistik vars innehåll man tyvärr får ta med en rejäl nypa salt.

Betraktar man tex Amerikansk staffordshire terrier, Staffordshire bull terrier, Amerikansk pit bull terrier, Bull terrier, American bully och Amerikansk bull dog, Bully Kutta, Tosa Inu som samma sak så är det klart att statistiken kommer svämma över av incidenter med kamphundar. Men det håller inte eftersom vardera ras är totalt olika till sätt och karaktär.

Gör om och gör rätt - för statistik för vardera enskild ras (det gör man ju med alla andra hundraser) så kommer en annan bild att visa sig.

Datan jag länkat visar att kamphundar + Rottweilers verkar stå för ungefär 90 procent av de dödliga attackerna. Samma visa i flera länder.

Att du har svårt med ordet "kamphundar" spelar ingen roll för diskussionen. Du menar att det är specifika raser inom gruppen som är problemet?

Det är inget godtyckligt, hundarnas ras står tydligt i statistiken. Går knappt att hitta en sällskapshund.
__________________
Senast redigerad av SwampDogg 2024-02-08 kl. 20:06.
Citera
2024-02-08, 20:48
  #18
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Datan jag länkat visar att kamphundar + Rottweilers verkar stå för ungefär 90 procent av de dödliga attackerna. Samma visa i flera länder.

Att du har svårt med ordet "kamphundar" spelar ingen roll för diskussionen. Du menar att det är specifika raser inom gruppen som är problemet?

Det är inget godtyckligt, hundarnas ras står tydligt i statistiken. Går knappt att hitta en sällskapshund.

Vilka hundraser anser DU är kamphundar och varför anser du det?
Citera
2024-02-08, 21:01
  #19
Moderator
Allaballawallas avatar
Posta inte länkar utan att beskriva vad dessa leder till och/eller sammanfatta länkens innehåll. Om länken "dör" och inget förklarar vad den handlar om faller dess värde för diskussionen.

/Mod
Citera
2024-02-09, 22:01
  #20
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Vilka hundraser anser DU är kamphundar och varför anser du det?

"Med en hund av kamphundsras avses en hund tillhörande någon av de raser till vilka kamphundar historiskt hört. Exempel på sådana raser är bullterrier, amerikansk staffordshire terrier, tosa inu, bulldogg, amerikansk pitbullterrier (pitbull) och staffordshire bullterrier.”
Citera
2024-04-06, 20:18
  #21
Medlem
exoticspices avatar
Skotsk terrier. Flög på min valp och bet han i strupen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback