Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-07, 15:52
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Ord kan vara bevis för medvetande om indiciekedjan är tillräckligt lång.

Du talar om en återkoppling. Detta är ej ett medvetande.
Citera
2024-02-07, 16:28
  #170
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libritter
Du talar om en återkoppling. Detta är ej ett medvetande.
Allt vi gör, säger och skriver är återkoppling på ett eller annat sätt. Vi associerar och återkopplar saker i vårat medvetande på ett sätt som är unikt utifrån tidigare erfarenheter. Görs associationerna generellt dvs utifrån det som är allmänt tillgängligt utanför det egna medvetandet så finns det inget eget medvetande att tala om. Däremot om det är kopplat till egna erfarenheter eller händelser i nuet, t.ex att att jag ser mig själv i spegeln och associerar det hår jag ser med att jag har huvud har rufsigt här och kanske behöver kamma mig då är det en form av medvetenhet. Vi har en s.k inre dialog med oss själva. Det inre medvetandet kan inte existera utan att det en gång har funnits en yttre värld som ger associationer och input tillbaks.
__________________
Senast redigerad av OlleLiss 2024-02-07 kl. 16:32.
Citera
2024-02-07, 16:38
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Allt vi gör, säger och skriver är återkoppling på ett eller annat sätt. Vi associerar och återkopplar saker i vårat medvetande på ett sätt som är unikt utifrån tidigare erfarenheter. Görs associationerna generellt dvs utifrån det som är allmänt tillgängligt utanför det egna medvetandet så finns det inget eget medvetande att tala om. Däremot om det är kopplat till egna erfarenheter eller händelser i nuet, t.ex att att jag ser mig själv i spegeln och associerar det hår jag ser med att jag har huvud har rufsigt här och kanske behöver kamma mig då är det en form av medvetenhet.


Dan Dennett och du verkar ju tänka likadant? Du övertygar dock inte mig. Men ni är smartare än mig, så
varför inte?
Citera
2024-04-01, 00:23
  #172
Medlem
Tror inte sättet att veta om något är självmedvetet är genom att fråga den. De där supertidiga 'AI' chatbottarna sa att de var självmedvetna när du frågade dem med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback