Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-05, 04:42
  #13
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Hej! Jag tänkte bara ge en snabb uppdatering: Jag öppnade upp datorn och inte konstigt att den blev varm.. Fläkten var TÄCKT av damm och kunde knappt snurra. Jag dammsög allt och skruvade ihop den igen. Fungerar nu felfritt, tyst och sval. Dessutom har ljudet blivit mycket bättre.

Tack för alla svar!
Dammsugning är bra om du vill få problem med statisk elektricitet i framtiden. Blås istället, om du nu måste använda dammsugare (rekommenderas inte).

Fläktar bör blockeras vid rengöring så man inte börnar sönder lagren, även om det kan låta häftigt att varva upp dem till 10.000rpm.

Inte för jag själv någonsin råkat ut för detta, men enligt paranoida självutnämnda nördar så

Byte av kylpasta kan man också passa på att göra, men är datorn inte mer än ett par år gammal är det nog ingen fara. Jag bytte på en Thinkpad som gått nonstop i 50.000 timmar och CPU-tempen sjönk från 90ºc till ca 55ºc idle.
Citera
2024-04-05, 08:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Hej,

Jag misstänker att min laptop (som har ett par år på nacken) innehåller en del damm och smuts. Den blir väldigt varm, speciellt när jag använder matlab/R/Thonny etc., men även när jag endast är ute på internet.

Jag är inte särskilt insatt i hårdvara, men finns det kondensatorer som jag bör vara försiktig med om jag vill ta isär den för rengöring?
Är det säkert att dammsuga insidan eller måste jag köpa en sån där burk med tryckluft?
Finns det något annat jag "bör" göra när jag ändå har tagit isär den? Jag har exempelvis en tub med kylpasta från Noctua: Ska jag använda den?

Tack på förhand!

Lättast är att köpa luft på burk eller om man har tillgång till en kompresser. Bara blås in i fläktutrymmet hjälper inte det så är nästa steg att öppna och rengöra.
Brukar åka ut väldigt mycket damm genom att bara blåsa in luft.
Citera
2024-04-05, 11:22
  #15
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Hej! Jag tänkte bara ge en snabb uppdatering: Jag öppnade upp datorn och inte konstigt att den blev varm.. Fläkten var TÄCKT av damm och kunde knappt snurra. Jag dammsög allt och skruvade ihop den igen. Fungerar nu felfritt, tyst och sval. Dessutom har ljudet blivit mycket bättre.

Tack för alla svar!

Tack för återkoppling, sådant uppskattas alltid.

Som redan nämnts så är att blåsa det bättre alternativet än att suga. Har du en NVMe SSD kan du lägga på kylpasta och få ner värmen.

Ett tips; får man in mycket damm i en laptop så brukar det ofta handla om att man har den på tygunderlag för ofta och länge. Lösningen är att sätta en bottenplatta på pc:n som fungerar som ny botten och därmed har man alltid en bottenplatta som underlag istället för något skadligt. Jag har med hjälp av dubbelhäftande tejp satt en plastskärbräda med exakt samma mått som pc:n som botten där de fabriksmonterade pc-fötterna fungerar som distanser mellan pc och bräda. Då är inte luftintagen direktutsatta för ett skadligt underlag. På brädan sitter sedan möbeltassar som nya pc-fötter. På så sätt fungerar brädan likt en mobil bordsskiva med luftintaget fritt när jag har den i knät. Vilket är ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback