Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2024-05-17, 13:54
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Om man misstänker att barn far illa? Det är lite svävande. Kan du utveckla den saken? Avser det bara pågående skada, eller sträcker sig anmälningsskyldigheten även till historiska händelser?

Man är enligt 14 kapitlet 1 § socialtjänstlagen (SoL 14:1), skyldig att anmäla till socialtjänsten om man misstänker, eller får kännedom om att ett barn far illa. Om det inte finns oro för att barnet far illa aktuellt så finns det inget sådan skyldighet. Om man har ett barn i sin närhet som man har misshandlat tidigare och fortfarande har kvar det barnet i sin närhet så kan det ju hos vårdpersonalen ändå uppstå oro och anmälan kan göras. I slutändan hamnar anmälan hos soc som beslutar om vidare utredning och ev åtgärder.
Citera
2024-05-17, 15:12
  #86
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Bara tillbaka till Gustav Vasas kröning, den 12:e jan 1528.

Näh, skämt åsido, naturligtvis kan vårdpersonal med "tystnadsplikt" anmäla gamla brott, om du är dum nog att erkänna dem!

Du har naturligtvis rätt, tyvärr är det inte alltid jag som kör. Jag kan göra saker jag vet är dumma för att jag inte kan låta bli.
Citera
2024-05-17, 15:15
  #87
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadmal
Man är enligt 14 kapitlet 1 § socialtjänstlagen (SoL 14:1), skyldig att anmäla till socialtjänsten om man misstänker, eller får kännedom om att ett barn far illa. Om det inte finns oro för att barnet far illa aktuellt så finns det inget sådan skyldighet. Om man har ett barn i sin närhet som man har misshandlat tidigare och fortfarande har kvar det barnet i sin närhet så kan det ju hos vårdpersonalen ändå uppstå oro och anmälan kan göras. I slutändan hamnar anmälan hos soc som beslutar om vidare utredning och ev åtgärder.

Det var begripligt. Tack för svaret!

För att göra en anmälan till soc, måste man inte veta vem det är man anmäler?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback