Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-29, 05:32
  #1
Medlem
Snusfris avatar
När jag startar datorn så lyser och låter som vanligt men skärmen, musen och tangentbordet fungerar inte. Testade byta grafikkort fungerade fortfarande inte.
För att stänga av datorn får man dra ur sladden. Fungerar inte att hålla in ON knappen. Kan det vara moderkortet som är trasigt, gigabyte x570 gaming x?
Är inte så duktig på detta. Får troligtvis lämnas in men man kanske kan få en hint om vad det kan beror på här.
Citera
2024-01-29, 07:21
  #2
Avstängd
53280s avatar
TS får ingen bild på skärmen? Med fläktar och dioder så lyser?
Citera
2024-01-29, 07:22
  #3
Medlem
Hade problem med tangentbordet, då tog jag ur batteriet och det funkade efter det. Förutsatt att inte strömkabeln är i.
Citera
2024-01-29, 10:00
  #4
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Hade problem med tangentbordet, då tog jag ur batteriet och det funkade efter det. Förutsatt att inte strömkabeln är i.
Kolla skärmen och tgb med en annan dator. Låter som att du bör byta moderkort, särskillt om det är flera I/O som inte fungerar.
Citera
2024-01-29, 13:04
  #5
Medlem
tomatlarss avatar
Börja med att testa din uttrusting kopplad till en annan dator. Men det låter möjligt att det är moderkortet som strular när knapparna på datorn inte funkar.
Citera
2024-01-29, 15:00
  #6
Medlem
Jag hade något liknande på ett gammalt moderkort från Gigabyte som var ett par år äldre än ditt. Men det skedde inte över en natt, utan började krångla mer och mer över tid.

Det började med att den tappade BIOS-inställningar så jag bytte batteriet men det hjälpte inte. Sen började den få problem med uppstarten ungefär som det du beskriver, men jag kunde få igång den på tredje eller fjärde försöket.

Sen testade jag att flasha om BIOS, och sen dess fungerar den felfritt. Så det verkar som att min BIOS hade blivit korrupt på något sätt som gjorde att det inte räckte att resetta CMOS, utan en omflashning behövdes.

Ditt moderkort har en Q-Flash-knapp som är Gigabytes namn på mekanismen för att flasha om BIOS utan skärm och tangentbord (eller till och med utan en CPU installerad om det skulle behövas). Sida 19 i manualen:
https://download.gigabyte.com/FileLi...1eed1a092ec875

Det kan kännas läskigt att flasha om utan att se vad som händer, men om du inte har några andra alternativ än att kassera moderkortet så kan det vara värt ett försök. Och om du testar den proceduren och QFLED inte blinkar på det sätt som manualen beskriver så är väl det ett kvitto på att moderkortet är bortom räddning.

Du behöver en fungerande dator för att ladda ner en ny BIOS-fil och skriva den till en USB-sticka, som sen ska stoppas in i USB-porten märkt med "BIOS" på baksidan. Strömmen ska vara inkopplad och strömbrytaren på nätaggregatet ska vara på (om sådan brytare finns), men datorn ska inte startas. Sen trycker man på QFLASH_PLUS på moderkortet. Lådan öppen alltså.

Om det vore jag så hade jag kört den proceduren med ett färskt batteri installerat. Jag vet inte om det spelar någon roll, men om ditt CMOS-batteri är nästan fem år gammalt så kanske man kan lyxa till det med ett nytt.
Citera
2024-02-01, 06:38
  #7
Medlem
Folk har lämnat in datorer till butik där den funkade för att felet var bland sakerna dom lämnat hemma. Det mesta som folk trodde inte spelade roll är kända för att blockera starten som INTE behövs för att få bild.

Tex delvis trasig mus, tangentbord, USB kabel, USB port, kringutrustning mm utanför datorn. Innen i datorn har vi diskar, kablar till diskar, PCI kort mm. Det har också varit trasig port som man kopplat saker som funkar.

Sen behövde vissa tex ta bort trasig mus och nollställa bios innan datorn startade normalt. Ta bort grafikkort och nollställa innan de fick bild med samma eller annat grafikkort. osv.

Man behöver 5 saker för att få bild.

Moderkort
Processor+Kylare
Minnen
Nätagg+Kabel
Grafikkort+Skärm

Det har också varit knappar/kablar som gått från chassit till moderkortet. Den enda man behöver är Power SW som startar datorn och den kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. Så kan man också om Power SW kabeln var trasig, satt på fel plats glappar mm.

Om du känner dig osäker kan du ta bilder och märka ut kablar som du själv kan titta på ifall du känner dig osäker på vart som satt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback