Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-29, 16:58
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abkhazia
Det var inte Trafikverket som outsourcade sin verksamhet, det var Transportstyrelsen, helt annan myndighet. Det var heller ingen hackerattack, går att läsa mer om det på internet.
On topic: Det är inte svårt att hålla hastigheten och nej man behöver inte ”blåstirra” på hastighetsmätaren för att lycka med detta. Det är en grundläggande del av körkortsutbildningen och klarar man inte av det bör man kanske inte ha körkort. En fråga - Varför ska vi svenskar förvänta oss att utlänningar följer regler i vårt land om inte vi själva klarar av detta?

Citat:
Ursprungligen postat av jgnnodreulub
Du ska hålla angiven hastighet, konstigare än så är det väl inte. En fartkamera är ju meningslös, när du först får en skylt som varnar för kameran, därefter behöver du hålla laglig hastighet i 50m för att sen kunna gasa på. Håll hastigheten, så behöver du inte oroa dig. Du kan t o m köra ett par km/h under hastigheten för att vara säker.

Sverige är sannolikt ett av de länder i världen som har de mest laglydiga förare. Trots detta finns det en ganska bred acceptans mot att köra för fort emellanåt, och de som gör det accepterar ganska snällt att de får en bot och en tillsägelse när de väl blivit påkomna.

Ganska få förare håller dock hastighetsbegränsningen slaviskt och skulle alla dessa åka på flera böter i veckan kommer den allmänna reaktionen inte bli att ”gud så bra, nu har vi lärt oss en läxa!” utan snarare ganska stor irritation då det inte upplevs som något omfattande problem att köra lite för fort emellanåt. Ungefär som att cykla mot röd gubbe, eller ta cykeln hem på fyllan.

Alla förstår att det behöver finnas hastighetsbegränsningar och flertalet tolererar också dessa majoriteten av tiden. Varför inte bara nöja sig med som det är nu?
Citera
2024-01-29, 17:10
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Sverige är sannolikt ett av de länder i världen som har de mest laglydiga förare. Trots detta finns det en ganska bred acceptans mot att köra för fort emellanåt, och de som gör det accepterar ganska snällt att de får en bot och en tillsägelse när de väl blivit påkomna.

Ganska få förare håller dock hastighetsbegränsningen slaviskt och skulle alla dessa åka på flera böter i veckan kommer den allmänna reaktionen inte bli att ”gud så bra, nu har vi lärt oss en läxa!” utan snarare ganska stor irritation då det inte upplevs som något omfattande problem att köra lite för fort emellanåt. Ungefär som att cykla mot röd gubbe, eller ta cykeln hem på fyllan.

Alla förstår att det behöver finnas hastighetsbegränsningar och flertalet tolererar också dessa majoriteten av tiden. Varför inte bara nöja sig med som det är nu?
Fast nu har vi en lag att följa. Jag tycker det är jobbigt att behöva betala för maten i affären också, men eftersom jag skulle få massa böter för att snatta, så gör jag det inte. Du behöver inte hålla dig "slaviskt" till 70 på en 70-väg. Du kan hålla dig på 68+/-2km/h så är det lugnt.
Citera
2024-01-29, 17:32
  #39
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Vidrigt! Har för mig att Norge har sådana kameror?

Ja, många är "ur bruk". Men det gör ändå att trafikanterna håller hastigheten. Böterna är mycket högre än i Sverige. Det är väldigt dyrt köra för fort i Norge. Det som motiverar att inte bryta hastigheterna i Norge är att vägarna är inte direkt raka, så det är ingen större mening köra för fort. Finns många mindre vägar där det går köra för fort, för det finns inte kameror överallt.

Däremot det här kontrollsamhället, det kommer få överspillningseffekter över till yrkeslivet, så kommer folk bli paragrafryttare. Känslan av att aldrig få göra fel, ständigt följa alla regler, samt att folk blir just övervakare och paragrafryttare. Det är ingen bra känsla, det medför att ständigt vara på sin vakt.

Att köra från Norge in i Sverige, det var som ett stort ok ramlade från axlarna, känslan av frihet blev påtaglig. Alla ska vara så trevliga och klämkäcka i Norge, det finns faktiskt regler om hur folk ska bete sig socialt också i skrift. Trafik var ursprungsfrågan: Jag är emot kontrollsamhället, jag kan ej avgöra om det är värt alla åtgärderna för att spara sju liv som de sägs.
Citera
2024-01-29, 22:40
  #40
Medlem
deddds avatar
Det måste vara första gången polisen säger mot något integritetskränkande och frihetskränkande. Hade POLISEN fått läsa folks tankar hade de varit 100% för, men om trafikverket, eller någon annan fått det, 100% mot.

Det är bara den maktbalansen det handlar om här. Att någon annan myndighet har kontroll, en minimal kontroll över något som de själva inte alltid vill behöva följa är det skandal, nudge that shit till att polisen skulle få ha kontrollen så hade lådan låtit om hur viktigt det är mot terrorism, gängvåld, pedofiler, och hur vi alla kommer dö om snuten inte har den makten.


Med det sagt. Fuck dessa kameror. 0-visionen är patetisk. Förbjud alla fordon, och beivra det, är enda sättet att nå en 0-vision (så länge man inte räknar in dödsfallen hos de som beivrar det då så klart).
Är man stressad tar man igen kameror när de inte är där, med sträck-kameror blir det x10. Om inte på vägen så på sin fru eller något annat som trafikverket inte behöver bry sig om i sitt stolt erigerade byråkratiska räkneverk.
__________________
Senast redigerad av deddd 2024-01-29 kl. 22:47.
Citera
2024-01-29, 22:41
  #41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Ska rättsstaten ha någon som helst legitimitet måste folket ha ganska stor acceptans och förståelse för både vad som är brottsligt men också straffpåföljder.

Det fallerar redan idag ganska mycket när det kommer till vissa brott, och att bötfälla/dra körkortet från folk i tid och otid för att de bryter mot det hyfsat accepterade ”brottet” att köra för fort kommer respekten för rättsstaten knappas förbättras.
Jag kan absolut se problemet i att man silar mygg och sväljer kameler, men då börjar vi komma in på området whataboutism. Visst vore det bra om man prioriterade morden innan man tog itu med trafikförseelser, men ska folk köra hur de vill tills alla grova brott är lösta, föe att höja förtroendet för rättsstaten?

Det tar 10*70*60=8,6min att åka en mil i 70 knyck. Det tar 10*75*60=8min att åka i 75. Genom att åka fort nog för att få en ordentlig bot, så har du sparat drygt 30sek på en mil. Eller 300sek=5min på tio mil. Rulla ut med bilen 5min tidigare, så hinner du. Ditt livspussel är inte såååå jävla pressat.
Citera
2024-01-30, 04:56
  #42
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx77dd
Har du redan glömt att alla större vägar tidigare hade 90 km/h som maxhastighet, fram tills EU bestämde annat för oss.
Dessutom är många vägar bättre idag, samt att bilarna är mycket säkrare vad gäller bromsar, sensorer och passiv säkerhet.......
Så 80 km/h är bara i sig en sjuklighet i dagens trafik.

Detta ar en helt skild fraga, dvs fragan om "borde inte hastighetsgranser vara hogre?" ar nagot helt annat an "borde man mata hastigheter mellan fartkameror?". Varfor har du sa brattom, eller varfor behover du kora fortare? Varfor ar det sa betydelsefullt for dig? Det ar en genuin fraga alltsa, jag menar vi har ju alla olika tankar om vad som ar viktigt men jag hade inte brytt mig om gransen var 50 pa landsvagar, da hade jag hallit den med. For mig fungerar det eftersom jag aldrig stressar eller har brattom i trafiken, men andra liv kan ju se annorlunda ut. Du far val bryta mot lagen, helt enkelt.
Citera
2024-01-30, 08:44
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jgnnodreulub
Jag kan absolut se problemet i att man silar mygg och sväljer kameler, men då börjar vi komma in på området whataboutism. Visst vore det bra om man prioriterade morden innan man tog itu med trafikförseelser, men ska folk köra hur de vill tills alla grova brott är lösta, föe att höja förtroendet för rättsstaten?

Det tar 10*70*60=8,6min att åka en mil i 70 knyck. Det tar 10*75*60=8min att åka i 75. Genom att åka fort nog för att få en ordentlig bot, så har du sparat drygt 30sek på en mil. Eller 300sek=5min på tio mil. Rulla ut med bilen 5min tidigare, så hinner du. Ditt livspussel är inte såååå jävla pressat.

Det är en av mina poänger, att folk i allmänhet inte kör ”hur de vill”, utan att vi svenskar tvärt om är ganska duktiga på att hålla på hastighetsbegränsningar. En av de främsta anledningarna är att vi respekterar dem i ganska hög utsträckning.

Den kontroll som trots allt finns idag med över 2.000 kameror samt en del trafikpoliser är därför en rimlig avvägning.
Citera
2024-01-30, 12:20
  #44
Medlem
Sockerssons avatar
Ett bra förslag, men det kan göras bättre om påföljderna för fortkörning ställs i proportion till bilen man åker i. Kör man t.x. BMW eller Audi borde man få betydligt högre böter för en given överskriden hastighet än i en Citroën eller Opel. Och kör man firmabil oavsett märke borde det bli maxböter eller indraget körkort vid minsta antydan till fortkörning. Börja där så kan vi diskutera införandet på allvar.
Citera
2024-01-30, 19:26
  #45
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx77dd
"...Jag kör förvisso inte själv på svenska vägar..."
Men då bör du inte delta i en debatt angående körning på svenska vägar.

Jag röstar i Sverige, besöker det titt som tätt. Jag har mer än all rätt att delta i svensk debatt efter all skatt jag betalat till landet.
__________________
Senast redigerad av TokayGeck 2024-01-30 kl. 19:56.
Citera
2024-01-30, 21:32
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xx77dd
Nyligen har Trafikverket förslagit till regeringen att nya fartkameror skall sättas upp, och att dessa skall beräkna medelhastighet för bilar, och bötfälla för TOTALA körsträckan!
Detta är ju en horribel ide' från flera perspektiv. Först och främst kräver det att bilförare skall sitta och blåstirra på sin hastighetsmätare, så de inte glider över några kilometer och riskerar böter för detta.
Till exempel så skall alltså fem mil genom storskogen hållas blint, på eller under 80 km/h, för att slippa böter.
Fartkamerorna är ju främst till för att hålla farten korrekt på särskilt utsatta eller farliga vägavsnitt, och där gör de ett bra jobb. Att folk sen åker fortare på andra delar av vägen får väl deras egen moral eller omdöme hantera.
Nu har till och med Polisen uttalat sig negativt om dessa föreslagna kameror, och ansett att de innebär onödig övervakning, och dessutom ifrågasätts det ringa antalet "räddade" liv av planen (7 liv per år).

Men det finns en MYCKET STÖRRE och viktigare fråga angående övervakning och integritet, som Trafikverket totalt har ignorerat. Trafikverket är just den myndighet som ertappades med att UT-SOURCA sina databaser och register till länder i öst-europa, och där de hackades och spreds i en enormt stor dataläcka!!!
Nu vill alltså Trafikverket hantera mycket mer känslig information än den stora läckan, genom att ÖKA sin ut-sourcing till andra länder av datamaterial från nya fartkameror, där man alltså kan se exakt var någon kör sitt fordon i REALTID !
Vi pratar alltså om att skicka ut information om vart t.ex militärpersonal, politiker, poliser, livvakter för viktig personal m.m. reser sig varje dag!
Vilken guldgruva för Spetznaz och andra sabotörer att gräva daglig information från.....

Se gärna denna intressanta Y-tub-video också:
https://www.youtube.com/watch?v=NWLqqOgr5YY

Funkar bra i andra länder som tillämpat systemet. Funkar inte idag med dagens kameror då folk ändå kör för fort och bara bromsar in inför kameran.

Hade hellre sett fler gömda hastighetskontroller än bara skyltade kameror men detta är också bra.
Citera
2024-01-31, 12:33
  #47
Medlem
Detta är en riktigt smart, rättvis och bra lösning. De brottsliga fartöverträdarna som riskerar andra människors liv och hälsa skall kastas bakom lås och bom.
Citera
2024-01-31, 19:26
  #48
Medlem
xx77dds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Det är en av mina poänger, att folk i allmänhet inte kör ”hur de vill”, utan att vi svenskar tvärt om är ganska duktiga på att hålla på hastighetsbegränsningar. En av de främsta anledningarna är att vi respekterar dem i ganska hög utsträckning.

Den kontroll som trots allt finns idag med över 2.000 kameror samt en del trafikpoliser är därför en rimlig avvägning.

Jag anser inte att dagens system är dåligt eller fel. Det fungerar och hjälper till att styra trafiken.
Men det jag VERKLIGEN ogillar, är det nya systemet som Trafikverket föreslagit, som ökar kontrollsamhället i onödigt stor grad, samt medför stora risker för olaglig övervakning genom hackade databaser.

Glöm inte den Gyllene Regeln: ALLT SOM KAN MISSBRUKAS, KOMMER ATT MISSBRUKAS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback