Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-02-22, 07:38
  #37
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avintresse
Tornbläckfisken kan ju flyga i oändlighet (tills den dör) om den inte landar för att para sig. Just den eventuella evigt flygande individen får dock inga ungar, så de generna lär dö ut rätt snabbt.

Jag tror att forskningen på hur tornseglares hjärnor fungerar under sömn kan vara ganska mager, och att mycket kunskap grundar sig på overifierade resonemang. Hur som helst så är tornseglarnas upplevelse av sömn och sömnproblem ganska svårt att föreställa sig. Nästan så att jag skulle vända mig till forumet för psykedeliska droger för den frågan
Det finns en hel del fågelarter som kan "sova med ena hjärnhalvan" och den andra är vaken.

Synnerligen bra förmåga för långflygare, som flyttfåglar.

"Bevingad intelligens" av Jennifer Ackerman" är en mycket läsvärd och synnerligen faktaspäckad bok om just fåglar och fåglars intelligens.
I den kan man läsa mer om det här med den annorlunda fågelhjärnan.
Citera
2024-02-22, 08:02
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Varför tror eller gissar ni att fåglar är så tysta under natten? Är dom kanske så pass artiga att dom inte vill störa andra när dom sover? Eller kanske så är dom så fega?

Man hör nästan aldrig fåglar låta under natten. Har inte googlat det, men tror inte någon eller många vet hur fåglar tänker angående det. Så vad tror ni om frågan? Varför håller fåglarna käften under natten?

Kanske dom lyssnar på tystnaden? När dom är vakna under natten?

Kanske kan ni även komma på några roliga svar även fast detta inte ligger i humorämnet. Du har väl ändå rätt att svara på frågan nästan vad du vill.

Att de kvittrar är väl att de väntar på någon typ av händelse pga av kvitter. Det är väl ingen mening att sitta och kvittra och hoppas på någon typ av dejt när de inte kan se något mitt i natten.
Det är väl ungefär samma sak som det finns ju inte heller någon människa som skulle få för sig att sitta och pladdra i ett kolmörkt rum
Citera
2024-03-10, 17:31
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vet inte om experiment med psykedeliska droger ger såvärst mycket relevanta data! Men det unika fallet med Paul Kern, den ungerske soldaten som aldrig sov efter att ha blivit skjuten i huvudet i första världskriget, är onekligen oerhört fascinerande!

Jag försökte skoja till det om att det är i princip omöjligt att förstå hur en konstant flygande fågel upplever sömnproblem ur sin egen synvinkel, när den dessutom antagligen sover med halva hjärnan i taget. Men jag är inte speciellt rolig, tydligen.

Paul Kern var skum, och ännu skummare blir det när man ser hur lite information som finns om honom. Det skulle inte förvåna mig om han inspirerat någon mysteriefrälst författare. Neil Gaiman, t.ex.
Citera
2024-03-22, 05:55
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Varför tror eller gissar ni att fåglar är så tysta under natten?
Så, bara folk som tror eller gissar är intressant? För veta, det går ju inte, eller hur? Vad är det för jävla nivå på denna forumdel om självaste trådstarten bara efterlyser folks fantasier i stället för kunskaper?

Hursomhaver, frågan är felställd. Det finns nattaktiva fåglar såväl som de som är aktiva i skymning och gryning. Det är alltså inte alls tyst på natten. Vilket vem som helst som varit ute på natten kan intyga.
Citera
2024-03-22, 06:07
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Att dom älskar solen.
Ja när solen går upp så går man upp.

Den cirkadiska rytmen som är naturlig.

Lättare sagt än gjort att följa den när man kan hänga på flashback om nätterna, som tur är har inte andra djur den "tillgången", utom möjligen en och annan gås. 😂
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback