Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-20, 19:26
  #1
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Någon som använder trackball?
Funderar på att köpa en och se om det hjälper mot problem i armen och vristen som förmodligen kommer av för mycket arbeta med musen.
Citera
2024-01-20, 19:39
  #2
Medlem
ps870s avatar
Jag har haft musarm och ont i handlederna. Jag har testat olika trackballs men inte hittat någon som hjälpt. Jag fick bara ont på ett annat ställe i handleden.
Det som hjälpte mig var att byta till ett svängt tangentbord från Microsoft:
https://www.microsoft.com/sv-se/d/mi...3%B6versikttab

Jag har använt det i flera år och har inte längre några problem med armbågen eller handleden. Det finns tangentbord med mindre svängning men de är inte lika bra.
Skulle du inte gilla tangentbordet rekommenderar jag rollermouse/ mousetrapper. Tyvärr går inte dessa att använda på ett svängt tangentbord annars skulle jag köra med det också.
Citera
2024-01-20, 20:04
  #3
Medlem
Logitechs vertikala mus kanske kan vara ett alternativ ?
Det tar ett tag att lära sig att använda men med ändrad vinkel på handleden är det inte längre möjligt att spänn sig lika mycket som med vanlig "platt" mus.

Det verkar vara rea med många butiker under tusen kr f n:
Citera
2024-01-20, 20:09
  #4
Medlem
Jag har haft problem med musarm och reflekterade över trackball istället och har provat det.
Jag vet inte om allas problem med musarm är samma fenomen, en mitt problem visade sig vara att jag lägger kroppsvikten lite för mycket på höger arm; dvs jag vilar kroppsvikten lite för mycket på musarmen, istället för att använda rygg och bukmuskulaturen för att hålla uppe kroppsvikten. Man vägde lite för mycket, alternativt var för fysiskt svag helt enkelt.

Så trackball hjälpte mig ingenting, för det innebar bara att min högerarm var ännu mer stationär, och jag tenderade att vila lika mycket - omedvetet - på höger arm, om inte ännu mer på höger arm än förut nu när jag inte behövde röra på den - som man måste med en mus.

Att dessutom växla mellan att han fingertopparna ömsom på scrollhjulet och ömsom på knapparna, gjorde att trackball blev långsammare arbetssätt för mig. Innebär ju att man först måste scrolla muspekaren till rätt plats, och först när den är på rätt plats så ska man flytta fingertopparna från "kulan" till tryck-knapparna, som oftast sitter på sidan av kulan. Gick långsammare helt enkelt.

Det som hjälpte mig mest var att dels gå ner i vikt, dels träna upp styrkan i magen/ryggen så den delen av kroppen bör upp överkroppens vikt, men framför allt att börja stå upp framför datorn och dessutom börja använda s.k. "Palm grip" på musen (bytte även mus), så att jag måste röra höger armen i vida svängar hela tiden. Jag har ca 50 kvadratcentimeter på arbetsbordet nu som är helt rensat och enbart till för mus-rörelser. Och jag vilar inte längre på högerarmen. Jag kan inte det, för högerarmen måste röra sig i så vida svängar - pga låg mus upplösning - att det finns inte en chans att jag kan vila på musarmen längre.

Och just ja, jag köpte ett 60% tangentbord med mekaniska tangenter också, för att få in högerarmen närmare mitten. Har man fullstort tangentbord med pekartangenter och funktionstangenter i mitten, plus en siffer-pad ut till höger, då hamnar ens högerhand väldigt långt ut till höger och då blir belastningen ännu större.

Försök analysera och kolla vad exakt det är som orsakar din musarm och inte. Det är svårare än man tror. Hittar du orsaken, då vet du vad du ska göra. Lägg mer 100 ggr mer tid på analysen, än 100 ggr mer pengar på att testa olika redskap och lösningar i blindo.

Lycka till!
Citera
2024-01-20, 20:17
  #5
Avstängd
SMART4SSs avatar
Inget vidare enligt mig, jobbar du mycket med datorn så lär dig att använda vänster arm respektive höger om du är felvänd från början, och skifta fram och tillbaka under dagarna, man får in motoriken rätt så snabbt.
Citera
2024-01-20, 20:18
  #6
Medlem
Jag kör en Kengsington SlimBlade både hemma och på kontoret. Enda nackdelen är att det ibland kan komma lite damm i sensorerna så man får skaka ur dammet.

Jag tycker det är väldigt skönt slippa röra på arm / axel, man kör "musen" enbart med fingrarna. Sen går det programmera knapparna så man kan t.ex lägga backspace på en av de övre knapparna så man enkelt kan gå bakåt i webläsarhistoriken osv.

https://www.kensington.com/p/product...ade-trackball/
Citera
2024-01-20, 21:12
  #7
Medlem
Ett annat alternativ är roller mouse.
Citera
2024-01-20, 21:21
  #8
Avstängd
OM Ni vill betala så finns det Marcus Track Ball 55 - finns på Volvos CadCam
på institutioner/college USA

https://www.muzines.co.uk/articles/t...l-round-up/462
__________________
Senast redigerad av SC430 2024-01-20 kl. 21:29.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback