Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-17, 14:04
  #13
Medlem
Det finns väl antibiotika med ett brett spektrum som biter på det mesta. Kan man inte köpa antibiotika som är avsett för veterinärt bruk lite lättare än de för humant bruk, eller är jag helt fel ute här?
Citera
2024-01-17, 14:32
  #14
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Thailand.

Varför ska du preppa antibiotika?? Vet du ens vad det är 😂

Andra saker som alvedon och ipren finns på apoteket.
Jag har legat här med 39 graders feber i fyra dagar ont i hals och ont i öronen.

Jag åt kåvepenin i 3 dagar när jag var 19. Samt en kur mot borelia. Går jag till vården får jag inte antibiotika för att andra har missbrukat det. Fri penicilin för att hålla igång orimliga dagisfabriker. Ett tag gav man grisar sprutor med penicilin.

SÅ nu får inte jag även om jag behöver.

Dessa dagarna har bara fått mig att inse att jag vill själv kunna avgöra när jag behöver penicilin. Vården klarar inte av det. Får jag lunginflamation skulle jag ligga hemma några dagar innan jag får komma till vården.

Jag tänkte på er preppers direkt. Och så visar det sig att så långt hade ni inte tänkt.

Jag kan lätt ha en karta utan att äta det i onödan. Det är ju inte godis vi pratar om.
__________________
Senast redigerad av Klas-Vegas 2024-01-17 kl. 14:36.
Citera
2024-01-17, 19:27
  #15
Medlem
Massonites avatar
Varför gör ni inte egen antibiotika ?
Hur lätt som helst ..
Citera
2024-01-17, 19:31
  #16
Medlem
Har inte antibiotika väldigt kort hållbarhet?
Citera
2024-01-29, 14:13
  #17
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Antibiotika är ju speciell för just den bakterien du har.. Den testas med en odling så det blir rätt.. är du 12 år eller.

Det finns antibiotika med ett så kallat brett spektrum som slår mot flera olika typer av mikroorganismer. Sen finns det antibiotika med ett smalt spektrum som slår mot en viss typ av bakterie/stam. Dessa kan vara väldigt specifika, så som att främst bekämpa grampositiva eller gramnegativa bakterier. Finns det inte tid/möjlighet att göra en bakterie odling så kan man pröva att behandla den sjuka med ett bredspektrums antibiotika i första hand.

Jag tror att i en prepping situation/"världen har gått under" scenario så är det få som kommer kunna odla bakterier för att sedan avgöra vilken typ av antibiotika som behövs. Bästa är väl att ha så pass många olika bredspektrums antibiotika för att sedan "testa" sig fram i ett sådant scenario.
Citera
2024-01-29, 14:16
  #18
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Har inte antibiotika väldigt kort hållbarhet?

Tabletter och kapslar kan hålla i flera år under rätt förutsättningar medans antibiotika i vätska är mer känslig för miljömässiga faktorer samt tidens gång.
Citera
2024-01-29, 17:22
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Tabletter och kapslar kan hålla i flera år under rätt förutsättningar medans antibiotika i vätska är mer känslig för miljömässiga faktorer samt tidens gång.

Antibiotikatabletter brukar ju ha ett utgångsdatum på flera år efter tillverkningen. För flertalet läkemedel i tablettform gäller att de är potenta i många år efter utgångsdatum. Har du lagrat dina styckförpackade antibiotikatabletter torrt och mörkt och svalt kan du sannolikt använda dem även 10-20 år efter utgångsdatum.
Citera
2024-01-29, 19:50
  #20
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Antibiotikatabletter brukar ju ha ett utgångsdatum på flera år efter tillverkningen. För flertalet läkemedel i tablettform gäller att de är potenta i många år efter utgångsdatum. Har du lagrat dina styckförpackade antibiotikatabletter torrt och mörkt och svalt kan du sannolikt använda dem även 10-20 år efter utgångsdatum.

Ja det kan du, men för att läkemedlet ska vara "100 procentigt" så gäller utgångsdatum som regel. Men du har rätt i sak.
__________________
Senast redigerad av GertBenny 2024-01-29 kl. 19:53.
Citera
2024-01-29, 20:13
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Ja det kan du, men för att läkemedlet ska vara "100 procentigt" så gäller utgångsdatum som regel. Men du har rätt i sak.

Utgångsdatum för läkemedel beror på hur länge läkemedelsbolaget har låtit tabletten ligga innan de gör en analys på den som bekräftar att den har exakt samma effekt som tänkt. Läkemedelsbolag har inget incitament att göra sådana långa studier. Sådana långa studier har dock genomförts av nyfikna forskare och dessa har kommit fram till att hållbarheten som regel är enormt mycket längre än utgångsdatum.

Här är en artikel som visar att många läkemedel funkar bra även efter 40 år.

https://www.dagensmedicin.se/alla-ny...ast-foredatum/
__________________
Senast redigerad av Petronius 2024-01-29 kl. 20:17.
Citera
2024-01-29, 20:46
  #22
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Utgångsdatum för läkemedel beror på hur länge läkemedelsbolaget har låtit tabletten ligga innan de gör en analys på den som bekräftar att den har exakt samma effekt som tänkt. Läkemedelsbolag har inget incitament att göra sådana långa studier. Sådana långa studier har dock genomförts av nyfikna forskare och dessa har kommit fram till att hållbarheten som regel är enormt mycket längre än utgångsdatum.

Här är en artikel som visar att många läkemedel funkar bra även efter 40 år.

https://www.dagensmedicin.se/alla-ny...ast-foredatum/

Artikeln beskriver bara antivirala läkemedel samt smärtstillande/med mera och inte antibiotika. Antibiotika och till exempel Ipren är inte samma sak. Studien kan inte ses som seriös heller eftersom endast tre tabletter ur ett "bestånd" användes. Jag hade hellre sett att det använde ett mycket högre antal av tabletter för att på så vis fastställa kausalitet. Att säga att ett par lådor som hittas hos en apotekare är representativ för medicinen i sin helhet är inte riktigt rätt..... För att du ska förstå vad jag menar så är det inte representativ att säga till exempel "100 procent av svenskarna röstar på SD" och hänvisa till en studie där man intervjuat 3 personer som är Svenskar och där alla röstar på SD...

"Eight long-expired medications with 15 different active ingredients were discovered in a retail pharmacy in their original, unopened containers. All had expired 28 to 40 years prior to analysis. Three tablets or capsules of each medication were analyzed, with each sample tested 3 times for each labeled active ingredient. No analytical standard for homatropine could be found, so that ingredient was not tested. "

Metoden som användes var inte heller på någon mänsklig kontrollgrupp utan gjordes helt och hållet syntetiskt.

Se följande: "ablets or capsule contents were dissolved and sonicated in methanol, reconstituted in analysis buffer (10% methanol) and analyzed with Liquid Chromatograph (Agilent Technologies) Time-of-Flight Mass Spectrometer (Agilent) using electrospray ionization in negative and positive polarities. Chromatography was run with gradient elution using Eclipse Plus C18 column (Agilent). Data analysis was performed using Mass Hunter Qualitative and Quantitative Analysis (Agilent). Quantification was performed by isotope dilution method with a 6-point calibration curve.

Du borde anstränga dig bättre än att ta första bästa artikel du hittar på google min vän
Citera
2024-01-29, 20:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ja, hur får man ta i tex antibiotika som svensk.

Receptbelagda läkemedel får man förstås utskrivna av läkare när man behöver sådant. (Alternativt av veterinär om det är för djur.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback