Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-15, 12:42
  #37
Avstängd
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man är ung och stark så har man såklart valet att springa mot fronten. Men en stor majoritet av befolkningen består av barn, gamla och andra som inte kan och inte ska vara vid fronten. För dessa är det såklart bra att ha en preppinglåda hemma.
Dessa kommer kunna njuta av sin konservburk i några minuter innan ryssen kommer och avrättar dessa. Ingen idé att preppa.
Citera
2024-01-15, 12:47
  #38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fråga. Vad ska man göra med några vattendunkar och 20 påsar pasta och några konserver?

Blir det krig kommer det behövas förnödenheter för något år. Vi snackar 10 kubik vatten och hundratals konserver, pasta, torrvaror m.m. går elen behövs veduppvärmning. Många kubik med ved.

De flesta i Sverige bor nära en vattentäkt med drickbart vatten om du har reningstabletter och/eller reningsfilter. Superenkelt att fixa.

Det är omöjligt att säga hur långvarigt ett krig blir och därför omöjligt att samla på sig ”rätt” mängd förnödenheter. Själv tycker jag att man ska klara sig en månad helt på egen hand. Då vet man att man klarar sig längre än de flesta i alla fall.
Citera
2024-01-15, 12:50
  #39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Dessa kommer kunna njuta av sin konservburk i några minuter innan ryssen kommer och avrättar dessa. Ingen idé att preppa.

Så har det inte sett ut i krigstider historiskt sett så jag ser ingen anledning att tänka så.

Sen behöver inte ”krisen” bestå i en markinvasion av ryssar. Det kan vara terrorister som spränger våra kraftverk och gör Sverige strömlöst i några månader.
Citera
2024-01-15, 13:28
  #40
Medlem
bomhulls avatar
Vad hjälper denna preppinglåda om det blir kärnvapenkrig?
Borde den inte anpassas lite ?
Citera
2024-01-15, 13:30
  #41
Medlem
prizs avatar
Dom har ju i princip redan skickat hem listor med vad man ska skaffa i sin prepping tycker den räcker gott.
Citera
2024-01-15, 15:27
  #42
Medlem
SvenHelsings avatar
Rätt värdelöst förslag. De som inte ens klarar att beställa hem en sådan låda kommer ändå inte veta hur man använder den.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fråga. Vad ska man göra med några vattendunkar och 20 påsar pasta och några konserver?

Blir det krig kommer det behövas förnödenheter för något år. Vi snackar 10 kubik vatten och hundratals konserver, pasta, torrvaror m.m. går elen behövs veduppvärmning. Många kubik med ved.
Det är verkligen inte så binärt. Det beror helt på var du bor. Att klara sig i en vecka är vansinnigt mycket bättre än att inte klara sig alls.
Citera
2024-01-15, 16:33
  #43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Rätt värdelöst förslag. De som inte ens klarar att beställa hem en sådan låda kommer ändå inte veta hur man använder den.


Det är verkligen inte så binärt. Det beror helt på var du bor. Att klara sig i en vecka är vansinnigt mycket bättre än att inte klara sig alls.

Det är vad jag funderar på. Vad ska hända efter en vecka? Kommer elnätet vara återställt och staten fått igång hjälpsändningarna?
Citera
2024-01-15, 16:38
  #44
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det är vad jag funderar på. Vad ska hända efter en vecka? Kommer elnätet vara återställt och staten fått igång hjälpsändningarna?
Så kan det bli. Ju längre du klarar dig själv desto bättre naturligtvis. Men en vecka är väldigt mycket bättre än ingenting. Personligen tycker jag att alla som kan bör se till att kunna klara sig minst en månad.
Citera
2024-01-15, 17:51
  #45
Moderator
Allaballawallas avatar
Varför det?

Svenska folket har röstat fram människorna som sett till att vi har det så som det är nu. Eftersom det varit viktigare för gemene man att ha mer pengar i den egna plånboken än ett fungerande militärt och civilt försvar har vi landat där vi är nu.

Det ska knappast ligga på staten att bekosta "preppinglådor" åt folk som inte varit villiga att vara med och finansiera dessa. Om man vill ha en dylik kan man gott bekosta den själv.

Folk borde lära sig att ta ansvar för sina handlingar och ta konsekvenserna av sina beslut.

Man kan inte både ha kakan och äta den...
Citera
2024-01-15, 18:03
  #46
Medlem
Sveriges fredskadade och curlade befolkning skulle må bra av ett längre strömavbrott, säg en vecka likt MSB föreslagit att vi ska klara av att vara självförsörjande.

Skulle inte ens gå ett dygn innan folket egoistiskt skulle slita varann itu. Grannar skulle gå över varandras lik för att komma in i den andres skafferi. Haha tänk er veganerna...
Knappt nån jävel jag känner har införskaffat något av det MSB rekommenderat, "det löser sig, inget kommer hända" har jag fått höra. Eller "jag kommer till dig när det krisar HEHE".

Nä i ren darwinistisk anda bör ett längre avbrott i samhällets kontinuerliga försörjning ske, kanske slipper vi då en hel drös med naiva vapenvägrande miljömuppar på köpet. Dessa börjar även i fredstid bli en belastning, vad blir dom då inte i en kris?

Vi tömmer Stockholm på de vapenvägrande eländena genom detta "test".
Efteråt kan diverse myndigheter retroaktivt granska vad medborgarna mer kan göra för sin hemberedskap (mitt tankeexperiment utgår från att sjukhus, äldreboenden osv har personal och generatorförsöjning).

Kan du inte reda dig själv eller din familj i EN jävla vecka har du inget i ett modernt samhälle att göra. Klart som fan att inte några gratis krislådor ska skickas ut till vår söndercuckade befolkning i storstäderna, dom skickas garanterat till Gaza eller skänks till några zigenare.
Citera
2024-01-15, 19:47
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Tänk när flaket håller på gå ut och du måste äta upp det...

Konserver som inte är skadade håller flera år efter utgångsdatum, det är ett "bäst före" inte ät före.
Men det är annars ganska lätt att rotera burkarna. Ät en burk ravioli, pölsa eller bullens pilsnerkorv då och då och fyll på med nytt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback