Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-11, 01:31
  #1
Medlem
Jag kommer från rötter i punk och hårdrock och spelar tiotalet instrument, men har på senare tid mer och mer börjat intressera mig för elektronisk musik och synthar. Musikmässigt vet jag inte vad man ska kalla det, jag är väldigt experimentell, men med hyfsat djupa kunskaper i musikteori. Jag arbetar i Renoise, som är en modern version av en 90-tals tracker, då jag tycker det är mycket enklare och ballare än moderna DAWs. Jag fick nyligen massor av inspiration av en god vän som tyvärr gick bort 2005, då jag hittade på dennes låtsamling på säkert 200 musikstycken som jag nu konverterat och skickat runt till alla de personer som finns nämnda i låtarna, med mycket god respons. Tycker även att det är ballt att sampla min väldigt musikaliska treåriga dotter och lägga in. Får gärna lite feedback på min musik, och lämna gärna några likes också.

https://soundcloud.com/tmw-302306445
Citera
2024-01-13, 19:33
  #2
Avstängd
realFEZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreten
Jag kommer från rötter i punk och hårdrock och spelar tiotalet instrument, men har på senare tid mer och mer börjat intressera mig för elektronisk musik och synthar. Musikmässigt vet jag inte vad man ska kalla det, jag är väldigt experimentell, men med hyfsat djupa kunskaper i musikteori. Jag arbetar i Renoise, som är en modern version av en 90-tals tracker, då jag tycker det är mycket enklare och ballare än moderna DAWs. Jag fick nyligen massor av inspiration av en god vän som tyvärr gick bort 2005, då jag hittade på dennes låtsamling på säkert 200 musikstycken som jag nu konverterat och skickat runt till alla de personer som finns nämnda i låtarna, med mycket god respons. Tycker även att det är ballt att sampla min väldigt musikaliska treåriga dotter och lägga in. Får gärna lite feedback på min musik, och lämna gärna några likes också.

https://soundcloud.com/tmw-302306445
Jag har väldigt dåliga referenser ljudmässigt nu då jag sitter med nya hörlurar och en laptop ska jag säga, och jag gillar inte den äldre musik som då kallades EDM. Jag tycker inte det här låter särskilt bra och jag tror inte några skulle spela det "på dansgolven", men vad vet jag?

Du gjorde musik på Amiga eller? Med tanke på: "90-tals tracker" i ditt inlägg. Det påminner väl lite om Amigamusik också bitvis. Jag gjorde massor av musik på Amiga, men gillade aldrig Amigamusik särskilt mycket. Idag tycker jag den verkligen suger.

Bastrumman i Acid Rain vid 2:40 t.ex. låter bra skumt tycker jag. Tror du borde försöka göra något mer monotont ("less is more"?) och slutet i Acid Rain (från 3:13) låter bra tycker jag. En tung monoton rytm på det så. Det går nog att nöta på i flera minuter med det bara, med några små variationer av något. "Synthesizer Madness" låter mest allmänt väldigt konstig i mixen med någon synth extremt högt.

Ang. Renoise så har jag nog inte kört det sedan 90-talet och det är inget jag skulle ge mig på att använda idag. Det finns mycket mer intressanta saker att leka med som jag absolut inte hinner testa ens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback