Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-09, 20:56
  #13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastrullfenomen
Ditt resonemang för dricksvatten är alldeles för hög, enligt mig. Även vätskan i livsmedel räknas som vätska oavsett om du äter ravioli i tomatsås, frukt eller tar ett glas juice. Du får i dig vätska via maten också.

Tror snarare jag räknar lågt. Det åtgår vatten för att koka mat. Tänkte du dricka vattnet som du kokat pasta och ris i?
Citera
2024-01-11, 17:18
  #14
Medlem
Varför inte? Det är fullt möjligt att dricka eller att använda i maten t.ex soppa.
Citera
2024-01-11, 17:34
  #15
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror snarare jag räknar lågt. Det åtgår vatten för att koka mat. Tänkte du dricka vattnet som du kokat pasta och ris i?
Använd det till annan mat eller drick det
Tillslut kommer du dricka ur vattenpölar om det behövs så lite risvatten är inte så farligt.

Köp 5kg ris, frystorkad protein, osv så klarar du dig.


Vi har gård med egen brunn, höns och får. Kakelugn och kamin med spishäll. Så jag är inte så orolig för egen del. Men fy fan för att bo centralt i lägenhet om det skiter sig. Kommer se ut som World War z..
Citera
2024-01-11, 17:44
  #16
Medlem
Aktieklipparns avatar
För mig blir det att införskaffa 2st IBC behållare på á1.000L vatten och placera i offgridstugan

Har 52kg Gasol och solceller som driver belysning och kyl/Frys, Gasolugn mm. 3 vedkaminer och 2 gasol
Ca 20kub ved+skog. Elverk, Lite extra bränsle finns i stugan och jag tankar numera bilen vid halv tank

Gällande mat så klarar jag mig nog inte mer än 1 månad som det ser ut nu, men det får byggas ut
till minst 3mån, och sen har jag kontanter och god kontakt med jägare och bönder.

När vintern kommer och vattnet i IBC behållarna fryser så blir det lite värre
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback