Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-09, 00:09
  #13
Medlem
eldrattans avatar
Du vet om att det finns "öppna" hylsor till just sånt här? Alltså att en sidan på hylsan är öppen så du kan trä den över slangen och sedan får du grepp på 5 kanter av muttern.

Fast hade jag varit du, hade jag först använt trixet med sjärnbitsen och öppnat upp så bromsvätskan runnit ut från oket. Kan vara trycksatt där nu så därför sitter muttern så hårt. Sedan gått på muttern med en REJÄL skiftnyckeln så man fått bra grepp och stor hävstång. Annars rekommenderar jag köpa en papegojtång på biltema. Dom ger ett redigt grepp på det som det som fastnar i näbben på den tången.
Citera
2024-01-09, 09:39
  #14
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Gamla bromsoket är helt förstört och går inte att få loss. 8mm muttern som håller fast kabeln i oket är lite snett och går inte att rubba. Därför funderar jag på att klippa loss det gamla oket och slänga det åt helvete.

1. Jag klipper av gamla bromsoket.
2. Jag sätter den klippta kabeln i det nya oket med ny "barb" och "olive" (vet inte vad man kallar det på svenska)
3. Jag blöder bromsen.

Klart?

Eller? Missar jag något? Jag har kabelklippare och kabelns längd bör absolut räcka. Det enda problemet jag hittar är att jag inte har nåt speciellt verktyg för att få på en barb men kanske går med en hammare och tålamod?

Eller är det nåt jag helt missar här? Vill inte förstöra alltihop om det är nåt jag inte tänkt på.

Bild på gamla misshandlade oket. Muttern uppe till vänster är den som vägrar lossna. https://postimg.cc/n9xHv3XS

I sådana lägen så brukar man följa bromsledningen till nästa skarv och dela ledningen där. Vilket brukar gå betydligt lättare att få isär än de skarvar som sitter nära hjulen.
Sedan köper man en ny bromsledning och skruvar ihop alltihop. Luftar och
provkör. Detsamma gäller broms vajrar som rostat fast.. Lossa i andra änden och ta bort hela skiten. Bromsledningar är inte dyra och det man vinner i tid på att ha en ny fin ledning är värt den lilla extra kostnaden.
Citera
2024-01-09, 14:15
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
I sådana lägen så brukar man följa bromsledningen till nästa skarv och dela ledningen där. Vilket brukar gå betydligt lättare att få isär än de skarvar som sitter nära hjulen.
Sedan köper man en ny bromsledning och skruvar ihop alltihop. Luftar och
provkör. Detsamma gäller broms vajrar som rostat fast.. Lossa i andra änden och ta bort hela skiten. Bromsledningar är inte dyra och det man vinner i tid på att ha en ny fin ledning är värt den lilla extra kostnaden.

Troligen finns ingen skarv på bromsslangen det ser man nästan bara på cyklar med bockstyre. Behöver man även köpa ny bromsslang utöver bromsok så kanske det är billigare att köpa en komplett broms och ta bort bromshandtaget med tanke på att BT-MT200 är billig. Att köpa slang och bromsok separat blir nog ofta dyrare.
Citera
2024-01-09, 14:58
  #16
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
I sådana lägen så brukar man följa bromsledningen till nästa skarv och dela ledningen där. Vilket brukar gå betydligt lättare att få isär än de skarvar som sitter nära hjulen.
Sedan köper man en ny bromsledning och skruvar ihop alltihop. Luftar och
provkör. Detsamma gäller broms vajrar som rostat fast.. Lossa i andra änden och ta bort hela skiten. Bromsledningar är inte dyra och det man vinner i tid på att ha en ny fin ledning är värt den lilla extra kostnaden.
Skarv ser jag ingen, som ovan person skrev. Handlar ingenting om pengar. Hade med glädje köpt en slang för 2000kr om jag visste att det löste problemet. Tror en ny slang går på bara lite drygt 100lr för 3m men grejen är att jag vågar inte köpa en ny för jag är rädd att det ställer till det med elen.
Citera
2024-01-09, 14:59
  #17
Medlem
eldrattans avatar
Detta är i mina ögon ett icke problem. Att få bort den där muttern går antagligen hur lätt som helst med lite vilja. Att få ut den rundade torxen är lika lätt det med. Krävs en investering på någon tjuga. Ska broms och svampmästaren börja pula med nytt broms ok så dröjer det max en kvart innan vi får se en ny tråd här igen.
Citera
2024-01-09, 15:19
  #18
Medlem
Hamleyss avatar
Kan du inte borra bort skallen på bulten?
Då borde du kunna flytta ut bromsoket såpass mycket att du kommer åt att såga av livet på bulten med en bågfil.
Citera
2024-01-09, 17:08
  #19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Detta är i mina ögon ett icke problem. Att få bort den där muttern går antagligen hur lätt som helst med lite vilja. Att få ut den rundade torxen är lika lätt det med. Krävs en investering på någon tjuga. Ska broms och svampmästaren börja pula med nytt broms ok så dröjer det max en kvart innan vi får se en ny tråd här igen.
Någon tjuga på vad? Jag är ingen mästare varken på svamp eller "broms ok" (lär dig sluta särskriva) men eftersom du kommit på en lösning för max någon tjuga som är enkelt får du gärna dela med dig av din expertis som bara du verkar besitta.
Citera
2024-01-09, 17:14
  #20
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Någon tjuga på vad? Jag är ingen mästare varken på svamp eller "broms ok" (lär dig sluta särskriva) men eftersom du kommit på en lösning för max någon tjuga som är enkelt får du gärna dela med dig av din expertis som bara du verkar besitta.

Ja, om du tittar här ovanför så fick du ett tips om jula och stjärnbit. Börja där så kan du återkomma när du rott det i hamn.
Citera
2024-01-09, 17:16
  #21
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Kan du inte borra bort skallen på bulten?
Då borde du kunna flytta ut bromsoket såpass mycket att du kommer åt att såga av livet på bulten med en bågfil.
Såga av kan jag göra utan att få bort skallen. Men hur hjälper det mer än att skära bort kabeln där? Det krånglar ju bara till det.
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Du vet om att det finns "öppna" hylsor till just sånt här? Alltså att en sidan på hylsan är öppen så du kan trä den över slangen och sedan får du grepp på 5 kanter av muttern.

Fast hade jag varit du, hade jag först använt trixet med sjärnbitsen och öppnat upp så bromsvätskan runnit ut från oket. Kan vara trycksatt där nu så därför sitter muttern så hårt. Sedan gått på muttern med en REJÄL skiftnyckeln så man fått bra grepp och stor hävstång. Annars rekommenderar jag köpa en papegojtång på biltema. Dom ger ett redigt grepp på det som det som fastnar i näbben på den tången.
Bra tips faktiskt. Har problem nu att få bort muttern från NYA oket tom. antagligen för verktyget jag har är kasst, det följde med blödningskitet (får dock ett nytt imorgon) så funderar på att skära loss kabeln där med och använda så jag får grepp runt hela. Till gamla muttern passade dock verktyget bättre trots att båda ska vara 8mm så känns nya muttern typ som 8,5mm. Aja får testa med en bättre nyckel.

Nya bromsoket passar iaf. Hade rejält slitna klossar så ett byte av det hade behövts ändå. Synd att handtaget är för vänster och kabeln bara räcker till frambromsen annars kunde jag ha tagit det och satt på frambromsen (men då alltså få skitit i att ha säkerhetsanordningen till elen)
Citera
2024-01-09, 17:17
  #22
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja, om du tittar här ovanför så fick du ett tips om jula och stjärnbit. Börja där så kan du återkomma när du rott det i hamn.
Har det. Funkar inte att hamra in någonting i den skruven. Så pass tunna är kanterna på den.
Citera
2024-01-09, 17:24
  #23
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Har det. Funkar inte att hamra in någonting i den skruven. Så pass tunna är kanterna på den.

Hänger inte riktigt med här. Har du redan köpt en ett nytt ok? Jag har varit med om rundade torxar hundratals, snudd på tusentals gånger. Proceduren går till såhär. Först stjänbit som är precis aningen större. Banka in skiten. Går inte detta ska du borra ut den. Då använder man mindre diam. och sedan kör man in en avdragare som är räfflade åt andra hållet. Biltema har sådana.

Muttern ska du ha antingen ha en stor jävla skiftnyckel och lite vilja Eller en papegoj tång.

Hade du bott nära mig hade jag löst det innan du ens hade hunnit peka på ditt broms ok (notera avståndet ) Dock hade jag debiterat 5 lax bara för du ska lära dig en läxa.

Edit: Stjärnbiten skall alltså vara lite större än ursprungliga torxen. Dock tror jag att i ditt fall går det även med en platt skruvmejsel. Se till att att du får banka in den så den sitter hårt. Sedan tar du en skiftnyckel och vrider om skruvmejseln åt motsatt håll.
__________________
Senast redigerad av eldrattan 2024-01-09 kl. 17:39.
Citera
2024-01-09, 19:48
  #24
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Såga av kan jag göra utan att få bort skallen. Men hur hjälper det mer än att skära bort kabeln där? Det krånglar ju bara till det.
Bra tips faktiskt. Har problem nu att få bort muttern från NYA oket tom. antagligen för verktyget jag har är kasst, det följde med blödningskitet (får dock ett nytt imorgon) så funderar på att skära loss kabeln där med och använda så jag får grepp runt hela. Till gamla muttern passade dock verktyget bättre trots att båda ska vara 8mm så känns nya muttern typ som 8,5mm. Aja får testa med en bättre nyckel.

Nya bromsoket passar iaf. Hade rejält slitna klossar så ett byte av det hade behövts ändå. Synd att handtaget är för vänster och kabeln bara räcker till frambromsen annars kunde jag ha tagit det och satt på frambromsen (men då alltså få skitit i att ha säkerhetsanordningen till elen)

Om du får ur bulten så kan du väl sätta i en ny frisk?
Eller finns det fler fel på oket än den trasiga skallen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback