Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-01-20, 15:49
  #49
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Precis. Så har jag tänkt också. Ser inte dumt ut på 3 år och varför skulle jämförelsen på 5 år vara mer relevant. Det bästa hade givetvis varit en längre tidsperiod.

Sett till Avanza Zero-Fonden hade jag tagit den alla dar i veckan över Avanza- Sverige med en enda reservation att byta ut Swedbank i Zero mot Handelsbanken i Avanza Sverige.

Men i stort en rejäl, Stabil Fond som investerar i Svensk Industri främst.
Ett sparkonto + kan man väl säga. Perfekt för de som vill spara till barnen eller de som vill lägga undan en slant till Pensionen, åtminstone någorlunda säkert!
Citera
2024-01-20, 16:29
  #50
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Sett till Avanza Zero-Fonden hade jag tagit den alla dar i veckan över Avanza- Sverige med en enda reservation att byta ut Swedbank i Zero mot Handelsbanken i Avanza Sverige.

Men i stort en rejäl, Stabil Fond som investerar i Svensk Industri främst.
Ett sparkonto + kan man väl säga. Perfekt för de som vill spara till barnen eller de som vill lägga undan en slant till Pensionen, åtminstone någorlunda säkert!

Sen så förstår jag inte riktigt kritiken mot Avanza att det skulle vara svårt med exempelvis inloggning stundtals, jag har har aldrig upplevt något sådant på typ två år, sen så erbjuder de ju bättre villkor än Storbankerna på Fondsparande. I övrigt en riktigt bra hemsida där "Investeraren" har lätt att navigera mellan utomstående bankers konton(lönekonton), Avanzas Egna sparkonton och Avanzas Fondkonton(Isk) och Aktieköp!
Citera
2024-01-20, 17:03
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Sen så förstår jag inte riktigt kritiken mot Avanza att det skulle vara svårt med exempelvis inloggning stundtals, jag har har aldrig upplevt något sådant på typ två år, sen så erbjuder de ju bättre villkor än Storbankerna på Fondsparande. I övrigt en riktigt bra hemsida där "Investeraren" har lätt att navigera mellan utomstående bankers konton(lönekonton), Avanzas Egna sparkonton och Avanzas Fondkonton(Isk) och Aktieköp!
Då har du inte varit inloggad så ofta för problem har ju funnits men men.
Ja Avanza Zero är inget dåligt alternativ och få kan ändå slå index. Sen kan man inte jämföra Avanza Zero med global fonder som TS gör då de verkar inom olika geografiska segment. Men TS har ju ändå lyckats starta en diskussion här med en del intressanta kommentarer.
Citera
2024-02-19, 19:13
  #52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Är avanza zero bättre än de flesta andra fonder t ex avanza global?

Avanza zero gick bättre förra året och har ingen avgift medan avanza global har avgift och presterade sämre.

Hur bör man tänka här?

Zero är ju just mot svenska företag medan global är mot världen ( det främst usa), så borde inte global kunna ge bättre skydd? Mest lite frustrerande att ha en avgift där den andre inte har det men klarar sig bättre.

Man kanske ska satsa på att sälja andra fonder och ha global och zero tillsammans istället?
AZ och Aglobal berör ju helt olika index. Nu visade sig att Sverigebörsen gick bättre än det globala indexet specifikt år 2023. Men i framtiden är det ju klokare att investera mer brett (dvs inte bara i Sverige), vilket innebär att Aglobal är det bättre alternativet.
Citera
2024-02-19, 21:03
  #53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
AZ och Aglobal berör ju helt olika index. Nu visade sig att Sverigebörsen gick bättre än det globala indexet specifikt år 2023. Men i framtiden är det ju klokare att investera mer brett (dvs inte bara i Sverige), vilket innebär att Aglobal är det bättre alternativet.


jo jag sålde alla mina fonder och ka de pengarna på global istället, Täänker lägga lite pengar på japan fonden för skojs skull med. Känns meningslöst att ha zero när jag har flera stora svenska företag som aktier.

fast förstår de som tar zero när den är gratis och presterar bättre.
Citera
2024-02-19, 21:24
  #54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
jo jag sålde alla mina fonder och ka de pengarna på global istället, Täänker lägga lite pengar på japan fonden för skojs skull med. Känns meningslöst att ha zero när jag har flera stora svenska företag som aktier.

fast förstår de som tar zero när den är gratis och presterar bättre.
Låter klokt!

Ett tips är dock att skaffa en >>krockkudde<<. Eftersom dina investeringar kommer att gå upp och ner så är ett tips att investera cirkus 5-10% i en lång räntefond. Den brukar mjuka upp börskrascharna samt erbjuda en möjlighet att investera ett överskott när börsen är billig.
Citera
2024-02-19, 22:13
  #55
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Låter klokt!

Ett tips är dock att skaffa en >>krockkudde<<. Eftersom dina investeringar kommer att gå upp och ner så är ett tips att investera cirkus 5-10% i en lång räntefond. Den brukar mjuka upp börskrascharna samt erbjuda en möjlighet att investera ett överskott när börsen är billig.


jo jag köpte ju korta räntefonder förut men den gick bara upp ca 1% och historiskt låg den under 3% så då kan jag lika gärna ha pengarna på ett bankkonto där jag kan få 3%. Vet inte hur det är med långa räntefonder men kommer satsa på global och X antal aktier som jag försöker bygga upp och att få de lite mer jämna under tiden (har fortfarande två bolag som dominerar min portfölj).
Citera
2024-02-23, 21:21
  #56
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Är avanza zero bättre än de flesta andra fonder t ex avanza global?

Avanza zero gick bättre förra året och har ingen avgift medan avanza global har avgift och presterade sämre.

Hur bör man tänka här?

Zero är ju just mot svenska företag medan global är mot världen ( det främst usa), så borde inte global kunna ge bättre skydd?
Olika fonder går bra vid olika tider så jämför fonder på lång tid, på fem år eller mer. Inte bara hur de gått sista året.

Globalfonderna har många fler aktier i sin fond. Länsföräkringar Global Index och DNB Global Indeks S innehåller båda mer än 1400 aktier, när Avanza Zero innehåller 30 aktier.
Det är större risk att 30 aktiebolag går i konkurs än att 1400 företag konkar.

Mer riskspridning ger även mindre svängningar/volatilitet i fondens värde.

Jämför fonder själv på avanzas sida:https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero
Klicka på våg-symbolen till höger ovanför grafen ("Jämför utveckling") och skriv in namnet på den fond du vill jämföra med.

Nordnet har oxå samma vågsymbol i graferna så man kan jämföra fonder.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback