Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-02, 11:28
  #13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jaså, jag trodde det syntes på print screen.

Ser du felet i denna bild som jag tog med mobilen? https://imgur.com/a/CYmI3dC
Hade liknande saker fast i grönt. Då var det kabeln som var problemet. Löste sig då jag köpte ny kabel.
Citera
2024-01-02, 12:56
  #14
Medlem
RadioGaGas avatar
Idag syns inte felen. Kan det betyda att det är kabel och inte grafikkortet, porten eller skärmen som är sönder?

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Testa också ta loss och sätta tillbaka kabeln och glöm inte andra änden.

Är det kabeln till skärmen som menas?
__________________
Senast redigerad av RadioGaGa 2024-01-02 kl. 13:13.
Citera
2024-01-02, 16:27
  #15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Idag syns inte felen. Kan det betyda att det är kabel och inte grafikkortet, porten eller skärmen som är sönder?



Är det kabeln till skärmen som menas?
Jo kabeln mellan grafikkortet på datorn och skärmen är det nog som det handlar om.
Citera
2024-01-02, 19:12
  #16
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo kabeln mellan grafikkortet på datorn och skärmen är det nog som det handlar om.

Hoppas det. En kabel är inte lika dyr som ett nytt grafikkort eller ny skärm.
Citera
2024-01-02, 20:30
  #17
Medlem
L3nn4rts avatar
Kolla så inte kylningen på grafikkortet är proppat med damm.
Citera
2024-01-03, 16:08
  #18
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Kolla så inte kylningen på grafikkortet är proppat med damm.

Var sitter kylningen? Kanske dags att öppna upp datorn och blåsa bort all damm.
Citera
2024-01-03, 18:19
  #19
Medlem
LordOfWaffless avatar
Moderna grafikkort brukar ha en eller flera fläktar där det kan samlas damm och sånt.
Citera
2024-01-04, 16:37
  #20
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Var sitter kylningen? Kanske dags att öppna upp datorn och blåsa bort all damm.
Som Våfflornas Konung säger, det sitter fläktar på grafikkortet.

Jag brukar ta ur grafikkortet ett par gånger om året och dammsuga fläktarna på damm. Om du ska göra det så var noga med att inte fläktarna börjar snurra av suget från dammsugaren, håll emot med ett finger. Ibland får jag pilla in en tops mellan fläktarna för att få loss dammet först innan jag börjar dammsuga. Kan vara värt att kolla om det är en massa damm där. Samma sak med alla ställen för fläktar i chassit och nätaggregatet, samt fläkten på processorn. De brukar bli fulla av damm med tiden.

Har du tur kanske det bara är ett dammproblem som gör att saker blir varmt i burken.

Ha dock aldrig strömkablarna till datorn i samtidigt som du kör med dammsugaren.
__________________
Senast redigerad av L3nn4rt 2024-01-04 kl. 16:40.
Citera
2024-02-02, 09:26
  #21
Medlem
RadioGaGas avatar
Problemen försvann efter en dag men igår märkte jag en stor svart skugga i nedre kanten på skärmen vilken var kvar efter jag hade stängt av datorn. När jag stängde av skärmen och satte på igen var skuggan borta. Undrar om inte dessa problem beror på skärmen istället för en hårdvara i datorn.

Ett annat alternativ är att det är fel på både en hårdvara och skärmen. Datorn och skärmen är lika gamla, +10 år. Det blir dyrt att köpa både en ny dator och en ny skärm.
__________________
Senast redigerad av RadioGaGa 2024-02-02 kl. 09:34.
Citera
2024-02-02, 14:59
  #22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Problemen försvann efter en dag men igår märkte jag en stor svart skugga i nedre kanten på skärmen vilken var kvar efter jag hade stängt av datorn. När jag stängde av skärmen och satte på igen var skuggan borta. Undrar om inte dessa problem beror på skärmen istället för en hårdvara i datorn.

Ett annat alternativ är att det är fel på både en hårdvara och skärmen. Datorn och skärmen är lika gamla, +10 år. Det blir dyrt att köpa både en ny dator och en ny skärm.
Testade du att byta ut kabeln? Vad har skärmen och grafikkort för uttag?
Kör du med HDMI nu och har möjlighet att använda t.ex DVI så kan det göra skillnad.
Citera
2024-02-02, 15:04
  #23
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Testade du att byta ut kabeln? Vad har skärmen och grafikkort för uttag?
Kör du med HDMI nu och har möjlighet att använda t.ex DVI så kan det göra skillnad.

Jag har inte bytt ut något. HDMI tror jag.
Citera
2024-02-02, 21:46
  #24
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du länkade till en nyhetsartikel.
Man kan inte låta bli att undra om ts är tandläkare.
Helt oavsett lär det inte vara fel att byta till ett nytt grafikkort. Ser ju inte klokt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback