Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-01-24, 20:32
  #61
Medlem
Jag har varit nära att klippa flexikoppel ett par ggr. Kärring på ena sidan gcbanan mikroskopiskt liten hund på andra sidan som inte syns och ett svart snöre till koppel rakt över cykelbanan.
Citera
2024-01-25, 19:54
  #62
Medlem
brianmolkos avatar
Försvunnen snö=totalt mörker, farligt att inte se folk, vilka sågs, iaf de dagar man cyklade...
Citera
2024-01-25, 22:03
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Försvunnen snö=totalt mörker, farligt att inte se folk, vilka sågs, iaf de dagar man cyklade...

En del gående ser man på långt håll då de har bra reflexer och kanske t o m en lampa tänd, medan andra som är helt svartklädda utan reflxer ser man först väldigt nära med en vanlig cykellampa.

Om det är dåligt upplyst så tänder jag min extra starka lampa på 1000 lumen (i alla fall om jag inte har mötande fordon jag skulle bländat) för att se bättre.
Citera
2024-01-25, 22:10
  #64
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
En del gående ser man på långt håll då de har bra reflexer och kanske t o m en lampa tänd, medan andra som är helt svartklädda utan reflxer ser man först väldigt nära med en vanlig cykellampa.

Om det är dåligt upplyst så tänder jag min extra starka lampa på 1000 lumen (i alla fall om jag inte har mötande fordon jag skulle bländat) för att se bättre.

Har ingen så stark lampa, ibland bländar ju inte folk av utan man ser deras starka lampa, sen kommer det en gående, mot en och de ska ju gå på vänster sida, mot en och då ser man ju inte dem ...

Citera
2024-04-29, 22:47
  #65
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Många nya cykelbanor är byggda bredvid, eller mitt i, trottoarer, utan nivåskillnad. Endast en rad med små gatstenar skiljer gångbana från cykelbana.

Många fotgängare förstår inte skillnaden och kan plötsligt kliva rakt ut i cykelbanan utan att se sig för. Hände mig senast förra veckan när en tant med matkasse plötsligt tog ett steg rakt åt vänster, ut i cykelbanan, där jag kom. Hon vill kanske undvika en hundlort, eller också vinglade hon till. Jag körde inte så fort, så jag hann nästan bromsa helt. Skuffade till hennes matkasse litet. Hon blev alldeles förskräckt och bad om ursäkt. Men det gick ju bra denna gång.

Skulle gissa att det är flera hundra liknande incidenter varje dag, bara i Stockholm. En god vän som är ortoped berättar att han får ta hand om en och annan som inte haft samma tur som tanten och jag.

De som konstruerat de här cykelbanorna mitt inne i de överbefolkade stadskärnorna kan inte ha mycket i huvudet. Eller också har de aldrig cyklat.
Citera
2024-04-30, 15:17
  #66
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Det händer ju hela tiden! Folk trampar rakt ut på cykelvägen. Ser sig inte för innan de går över en cykelväg, hör inte när man plingar, fattar inte att man kan fastna med hjulen i spåren för spårvagnarna(!!!).
Citera
2024-04-30, 15:34
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Många fotgängare förstår inte skillnaden och kan plötsligt kliva rakt ut i cykelbanan utan att se sig för. Hände mig senast förra veckan när en tant med matkasse plötsligt tog ett steg rakt åt vänster, ut i cykelbanan, där jag kom. Hon vill kanske undvika en hundlort, eller också vinglade hon till. Jag körde inte så fort, så jag hann nästan bromsa helt. Skuffade till hennes matkasse litet. Hon blev alldeles förskräckt och bad om ursäkt. Men det gick ju bra denna gång.

Jag cyklar ju ett par kilometer dagligen och har alltid handen på bromsen bara av den anledning. Det märkliga är ju också att av någon helt outgrundlig anledning, så verkar exakt alla fotgängare få för sig att det plötsligt bara är bättre att gå på andra sidan gatan exakt när man ska passera dem och utan självklart se sig för, kommer boll kommer barn typ! Mobilen är ett problem till 75%, men många går ju också helt i egna tankar.
Ganska nyligen så målade de ett vitt sträck här i trappen och innan dessa så brukade jag flaxa ner för trappen med jämna mellanrum utan att egentligen förstå varför, men när de lade till det vita sträcket på nedersta steget så försvann det fullkomligt. Jag tror det i sig ökar liksom blicken och uppmärksamheten och tror att hade man målat sådana linjer ex. vid torg och andra platser med mycket gående, så hade det med kunnat få bort detta fenomen med folk som bara stegar rakt ut i cykelbana, speciellt nu med elsparkar och allt vad det är på cykelbana som dessutom oftast är långt mer trafikerad än vad det var förr.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback