Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-20, 18:18
  #13
Moderator
vfs avatar
Vapen och militär --> Prepping och survivalism
/Moderator
Citera
2023-12-20, 20:14
  #14
Medlem
Borttagning dubbelpost

Snålt med mat för 3 dg, minst 14 dg skulle jag satsa på, ganska enkelt med torrmjölk, havregryn etc.

Minst regnponcho eller liknande.

Underkläder och hygienartiklar (tandborste, rakhyvel, dasspapper rekommenderas

Skyddsmask kanske? Beror vad som händer.

Tändstickor bra men komplettera m tändatål

För jägarn följer lämplig bössa+ammu med)
__________________
Senast redigerad av Ottastafur74 2023-12-20 kl. 20:16. Anledning: Redan postat
Citera
2023-12-20, 22:02
  #15
Medlem
borrizs avatar
  • Toalettpapper (det är bara i krigsfilmer man inte bajsar)
  • Hygienprylar (tandborste, tandkräm, rakgrejer osv)
  • En kaffenarkoman som undertecknad, skulle givetvis ta med en burk instantkaffe.
Citera
2023-12-26, 20:44
  #16
Medlem
Hamadryads avatar
En karta över närliggande omgivning & kompass.
Citera
2023-12-27, 22:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Liggunderlag är ju trevligt men inte nödväändigt. Du klarar dig på granris

De andra grejerna är enligt mig lite overkill. Jag syftar inte på en överlevnadsväska för att bedriva det fria kriget själv ute i skogen på obestämd tid. Jag menar att när man väl kommit till sin grupperingsplats där förläggningen ska upprättas så kommer det garanterat saknas vissa saker den första perioden. Förmodligen har din pluton i alla fall förmågan att öppna konservburkar. Hörselskydd är i och för sig en bra ide så man inte blir hörselskadad vid första stridskontakt.


Du har rätt i att man kan använda granris i stället för ett liggunderlag, men har du kollat att det finns tillgång till granris där du tänkt övernatta? Ett billigt och enkelt liggunderlag vinner nästan alltid över att måsta fundera på att hitta ett ställe med granar och dessutom fundera på om du har lämpliga verktyg för att få granriset från trädet.

Men det viktigaste tipset är antagligen att du ska pröva att använda din utrustning i de situationer du tänkt preppa för! Då lär du dig om det du har med dig räcker eller om något saknas eller är överflödigt.
Citera
2023-12-28, 17:47
  #18
Medlem
Får jag en varning om jag säger att det bästa kanske är att sluta hetsa Ryssen så du aldrig behöver en sådan väska? Eller kanske spara lite av vårat materiell till oss själva när vi ändå har så lite?

Fler tips:
Radio: för att kunna samordna med sina egna trupper eller underlätta landsflykt om man sätts i en klart ohållbar position för att försvara ett ostrategiskt dike någonstans utan möjlighet till reträtt som skett med både Ryssar och Ukrainare.

Kikarsikte kompatibelt med AKn eller i alla fall små kikare. Nattsikte/kikare ännu bättre.

Smällare - så har du extra granater att skrämma folk med. Kanske rökgranater också.


Det mesta vanliga har ju nämnts. Vattenreningstabletter har inte nämnts, tar lite plats och kan rädda ens liv i skogen om man för ett gerillakrig mot Ryssen som en gång i tiden var tanken för Sverige iaf.
Citera
2024-02-20, 20:29
  #19
Medlem
Kompass, papperskarta, rejäl nål, flätlina (stark) fiskekrokar, (nål o lina är även för att laga saker med) plastpåsar, silvertejp. Ficklampa tja mycket man skulle vilja ta med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback