Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-15, 07:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saurod
Hej där! Du har helt rätt, jag lastar Apple helt och fullt för detta. Superkonstig lösning att man inte kan återaktivera på ett annat sätt om jag inte missat det då. Kontot är ju kopplat till min telefon med tvåstegsverifiering. Vilken tabbe skulle jag gjort menar du?

Fantastiskt att du fått hjälp direkt när du ringt. Det har inte jag. Båda mina två samtal krävde en bokning innab men du får gärna ge mig ett snabbnummer.


Ok, så vilket nummer ringde du….?

Gjorde du någon som helst koll innan du sparkade igång, t ex skrev ner ditt AppleID och lösen…?
Du vet, det är inte helt ovanligt att vi människor har lyckats göra fel ibland fast vi är säkra på att vi gjorde rätt…. T ex när man är lite ivrig att få igång en ny pryl och inte bemödar sig att läsa noga och begrunda de textrutor man ofta får upp under en sådan process, man tycker/tror inte det är så viktigt utan vill bli klar med saken. Och så lyckas man missa nåt, klicka på fel alternativ etc…

Jag förstår inte heller varför du fick för dig att installera iTunes för att trixa med ditt AppleID, det ska inte behövas.
Om du läser länken nedan så står det längst ner hur man kan göra, och ingenstans uppges att man måste göra det i iTunes…

https://support.apple.com/sv-se/108647
Citera
2023-12-15, 08:30
  #14
Medlem
MaarekSteles avatar
Efter att du skapat applekontot måste du aktivera det, antagligen så fullföljde du inte kreationsprocessen, ditt kontot blev inte färdigt, därför är det inte aktiverat. Enkelt.

Hoppas TS ser detta.
Citera
2023-12-15, 10:38
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så vilket nummer ringde du….?

Gjorde du någon som helst koll innan du sparkade igång, t ex skrev ner ditt AppleID och lösen…?
Du vet, det är inte helt ovanligt att vi människor har lyckats göra fel ibland fast vi är säkra på att vi gjorde rätt…. T ex när man är lite ivrig att få igång en ny pryl och inte bemödar sig att läsa noga och begrunda de textrutor man ofta får upp under en sådan process, man tycker/tror inte det är så viktigt utan vill bli klar med saken. Och så lyckas man missa nåt, klicka på fel alternativ etc…

Jag förstår inte heller varför du fick för dig att installera iTunes för att trixa med ditt AppleID, det ska inte behövas.
Om du läser länken nedan så står det längst ner hur man kan göra, och ingenstans uppges att man måste göra det i iTunes…

https://support.apple.com/sv-se/108647

Då jag använder lösenordshanterare för alla mina konton är inte detta ett problem. Vill också säga att i själva konfigurationen av Apple TV är det nog svårt att göra "fel". Det som jag går igång på är Apple ID hanteringen i det hela.

Du har helt rätt vad gäller iTunes, läser man på denna sida så ser man att det även finns alternativ att det skall gå att aktivera Apple ID genom att gå till tv.apple.com eller music.apple.com. Nu valde jag att göra det via iTunes eftersom det var det valet som presenterades då jag skulle ladda hem apparna.
Citera
2023-12-15, 10:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så vilket nummer ringde du….?https://support.apple.com/sv-se/108647

Jag följde getsupport.apple.com och då gavs inga val att ringa, bara bli uppringd.
Citera
2023-12-15, 10:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Efter att du skapat applekontot måste du aktivera det, antagligen så fullföljde du inte kreationsprocessen, ditt kontot blev inte färdigt, därför är det inte aktiverat. Enkelt.

Hoppas TS ser detta.

Jo det blev aktiverat eftersom jag kunde logga in till slut på Apple TVn och ladda hem appar. Det hade inte gått om kontot inte aktiverades.
Citera
2023-12-15, 14:32
  #18
Medlem
CuckoosNests avatar
Vad gar du ringt för nummer om du dagen efter blir uppringd av "en trött indier"? Den enda gång jag haft problem med mitt ID (jag som själv råkat låsa det) så ringde jag ett nummer, kom till Irland, fick hjälp direkt.
Citera
2023-12-15, 16:00
  #19
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saurod
Jo det blev aktiverat eftersom jag kunde logga in till slut på Apple TVn och ladda hem appar. Det hade inte gått om kontot inte aktiverades.

Jag kan bara fylla i att det här har hänt mig också, helt plötsligt vill den inte, och jag har då inte ändrat något eller loggat ut, vet inte om det är Apple TV som hittar på egna hyss med nån uppdatering per automatik eller något, nu var det ett tag sedan sist men i en period hände det mer än en gång under en hyfsat kort tidsperiod (ett par månader).
Citera
2023-12-15, 19:13
  #20
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saurod
Har i nästan 40 år lyckats hålla mig ifrån allt vad Apple produkter heter. Klart man har ju undrat till å från om alla jeppar som helt lyriska berättar om hur jävla bra allt vad Apple är och om dom har en poäng.

Så häromdagen slog det slint och jag plockade upp en Apple TV från Kjell. Nu var det väl inte helt oplanerat. Efter många timmars gubbresearch har jag kommit fram till att nog en Apple TV är det bästa tillbehöret i min hemmabioanläggning.

Väl hemma packade jag upp och kopplade in. Det visar sig ganska snart att man minsann måste ha ett Apple ID för att detta ska fungera. Ok, kanske inte helt oväntat. Hittar till slut vart och skapar upp ett sådant. Nuså.. Loggar in på Apple TVn och ska tanka hem några appar. Nehepp, den gubben gick inte. Nu visas ett meddelande att man först måste logga in på en iPhone, iPad, Apple TV (appen då gissar jag) eller iTunes. Ok går in på en PC, laddar hem iTunes (helvetesprogrammet som jag en gång svor aldrig skulle använda sen jag först stötte på det under ipod eran), loggar in samt kopplar ett kontokort. Äntligen kan jag logga in på Apple TVn (igen) och hämta hem streamingappar.

Dagen efter vaknar jag glad i hågen och startar upp mackapären, nu ska det testas lite. Men icke.. Kan inte logga in, något i stil med fel användarnamn eller lösenord visas. Vet att jag inte skrivit fel, försöker igen och surfar sen in på webben för att göra en password reset. Det visas då att kontot inte är aktivt. Men vad är nu detta? Googlar lite och får fram att ett Apple ID automatiskt låses om man skriver in fel password eller andra känsliga uppgifter för många gånger. Jag vet att jag inte spamklickat in skit men ok någon annan kanske har försökt på mitt konto (knappast). Jaha hur löser man dettaa då? Inte uppenbart direkt. Efter lite mer googlande hittar jag bara att man måste boka en telefontid med supporten. Första lediga tid är nästa dag.

Dagen efter rings jag upp av en trött indier som undrar vad det är. Berättar vad jag gjort men det enda hon är intresserad av är "This Apple ID is not active" meddelandet jag får när jag nu ska logga in i iTunes. Hon säger att hon ska ordna det men att jag behöver vänta 24 timmar och sen fösöka. Jag frågar då varför kontot blivit avaktiverat. Hon svarar att det vet hon inte men att om det inte börjar fungera ska jag ta kontakt med supporten igen och uppge mitt ärendenummer. Jamen det här var ju kul.

Efter att väntat ca 24 timmar och ingen förbättring är det väl bara dags att boka en ny supporttid. Har fått en imorgon..

Efter allt detta svammel (ursäkta) undarar jag. Finns det något smidigare sätt att fixa mitt konto på? Och vad tror ni har hänt?

Sen kan jag ju inte annat än fundera över hur jävla krångligt dom gjort det här. Nu är jag ju inte beroende av Apple ID i min vardag men om dom godtyckligt kan låsa ett konto och det potentiellt tar dagar att få tillbaka det är jag jävligt glad att inte vara investerad/beroende av deras produkter.

Mycket intressant. Jag har inte stött på låsta Apple-IDn förut. Däremot vet jag att Apples support brukar alltid vara mycket hjälpsamma när man väl ringer upp dem. Har alltid talat med en svensktalande handläggare, aldrig någon indisk. Telefonnummer hittar du här: https://support.apple.com/sv-se/106932#europe (skrolla ner en bit på sidan så hittar du numret för Sverige)

Roligt att du äntligen hittat till Apples produkter och tjänster men tråkigt att du fått en dålig start. Jag misstänker att du behövt skriva in ditt lösenord manuellt i din lösenordshanterare, kan det stämma? Då finns det en risk att man skrivit fel däremellan.

Vad händer om du försöker logga in på https://appleid.apple.com?
__________________
Senast redigerad av WindowsSetup 2023-12-15 kl. 19:17.
Citera
2023-12-18, 09:30
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Mycket intressant. Jag har inte stött på låsta Apple-IDn förut. Däremot vet jag att Apples support brukar alltid vara mycket hjälpsamma när man väl ringer upp dem. Har alltid talat med en svensktalande handläggare, aldrig någon indisk. Telefonnummer hittar du här: https://support.apple.com/sv-se/106932#europe (skrolla ner en bit på sidan så hittar du numret för Sverige)

Roligt att du äntligen hittat till Apples produkter och tjänster men tråkigt att du fått en dålig start. Jag misstänker att du behövt skriva in ditt lösenord manuellt i din lösenordshanterare, kan det stämma? Då finns det en risk att man skrivit fel däremellan.

Vad händer om du försöker logga in på https://appleid.apple.com?

Tackar! Pratade i fredags med den svenska supporten. Dom kunde inte heller svara på varför kontot blivit avaktiverat men dom kunde se att en återaktivering var pågång (antagligen triggat av det första supportärendet). Senare under kvällen kunde jag logga in som vanligt igen.

Väldigt nöjd med produkten nu efter att ha kunnat testa den och hoppas att jag slipper mer kontostrul.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback