Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-13, 13:07
  #1
Medlem
Kasikorn och SCB gör det inte, jag måste gå dit och fylla i blanketter varje gång. Någon som vet?
Citera
2023-12-13, 13:24
  #2
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
Kasikorn och SCB gör det inte, jag måste gå dit och fylla i blanketter varje gång. Någon som vet?

Jag har skickat via Swift till andra länder med Krunsgri så utgår ifrån att det går till Sverige också.

Annars signa upp för DeeMoney. Blir inte enklare än så.
Citera
2023-12-13, 16:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
Kasikorn och SCB gör det inte, jag måste gå dit och fylla i blanketter varje gång. Någon som vet?

Kasikor gör det om du uppgraderar ditt konto till K Plus.
Men, jag kan bara överföra USD, EUR, SGD GBP. Inte bath.
Avgift 250 bath.
Citera
2023-12-13, 16:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Kasikor gör det om du uppgraderar ditt konto till K Plus.
Men, jag kan bara överföra USD, EUR, SGD GBP. Inte bath.
Avgift 250 bath.

Jag har KPlus men du har nog rätt, för nu ser jag Sverige i deras lista minsann. Det måste kommit till i appen inom de senaste månaderna då.

Kan inte kolla vidare själv just nu då internationella överförningar är stängda just nu. Menar du att man måste ha ett konto i Kasikorn med de valutorna, eller att det körs THB>USD>SEK vid överförningen?
Citera
2023-12-13, 16:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag har skickat via Swift till andra länder med Krunsgri så utgår ifrån att det går till Sverige också.

Annars signa upp för DeeMoney. Blir inte enklare än så.

Har kört visa Wise innan men tycker inte om det extra steget, ska kolla DeeMoney dock också, tackar.
Citera
2023-12-13, 17:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
Jag har KPlus men du har nog rätt, för nu ser jag Sverige i deras lista minsann. Det måste kommit till i appen inom de senaste månaderna då.

Kan inte kolla vidare själv just nu då internationella överförningar är stängda just nu. Menar du att man måste ha ett konto i Kasikorn med de valutorna, eller att det körs THB>USD>SEK vid överförningen?

Jag kör inte via app utan direkt från pc.
Jag har både THB, EUR och USD konto så har aldrig behövt "växla" för att göra betalningar eller
överföringar. Samt: Man måste ange varför man skickar betalning och du kan ange va fan som helst
dom köper det. SKickade 1450 USD som betalning av en faktura som skrev "payment travel expense"
Citera
2023-12-13, 17:18
  #7
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
Har kört visa Wise innan men tycker inte om det extra steget, ska kolla DeeMoney dock också, tackar.

Vet inte vad du menar "via Wise"?

Menar du att du skickar pengar ifrån Thailand till Wise och sen vidare för det låter konstigt.

DeeMoney kräver en viss process när dom tar dig an som kund (due-diligence) men sen är du inne så att säga.

DeeMoney är utan tvekan det bästa alternativet för överföringar IFRÅN Thailand till utlandet.
Citera
2023-12-13, 17:20
  #8
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Kasikor gör det om du uppgraderar ditt konto till K Plus.
Men, jag kan bara överföra USD, EUR, SGD GBP. Inte bath.
Avgift 250 bath.

Men måste du inte först konvertera din valuta till just THB först och sedan skicka till utlandet?

Jag har för mig att det inte går att skicka EUR från det Thailändska kontot till annat EUR i utlandet utan det måste gå hela rundan.

Det var så innan men det var ganska så många år sedan så det kan ha ändrats.
Citera
2023-12-13, 17:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Vet inte vad du menar "via Wise"?

Menar du att du skickar pengar ifrån Thailand till Wise och sen vidare för det låter konstigt.

DeeMoney kräver en viss process när dom tar dig an som kund (due-diligence) men sen är du inne så att säga.

DeeMoney är utan tvekan det bästa alternativet för överföringar IFRÅN Thailand till utlandet.

Jag kommer inte exakt ihåg, men Wise har bankkonto i t.ex. Frankrike och just Frankrike var väl ett av länderna Kasikorn kunde skicka till direkt genom appen. Så jag skickade dit, sedan vidare med IBAN-SWIFT till min svenska bank. Wise har nog också en process men det var länge sedan jag skrev upp mig där.
__________________
Senast redigerad av utomlandsfraga 2023-12-13 kl. 17:57.
Citera
2023-12-14, 11:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Men måste du inte först konvertera din valuta till just THB först och sedan skicka till utlandet?

Jag har för mig att det inte går att skicka EUR från det Thailändska kontot till annat EUR i utlandet utan det måste gå hela rundan.

Det var så innan men det var ganska så många år sedan så det kan ha ändrats.

Helt korrekt, alla pengar som kommer IN på kontot omvandlas till THB samt omvänt
THB växlas in till EUR, USD osv när jag betalar.

Kasikorn gör alltså valutavinst 2 ggr + avgift.
Citera
2023-12-14, 11:29
  #11
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Helt korrekt, alla pengar som kommer IN på kontot omvandlas till THB samt omvänt
THB växlas in till EUR, USD osv när jag betalar.

Kasikorn gör alltså valutavinst 2 ggr + avgift.

Handlar egentligen inte om vinst, även om det är en bonus för bankerna givetvis, utan gamla regler som sitter kvar och som, som så mycket annat, inte har hängt med resten av världen.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3575294

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback