Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-11, 23:38
  #1
Medlem
Om ytan har blivit så skitig p.g.a. nysningar och annat så att inte en torr mikrofiber duk hjälper, vad får man använda för vätskor eller trasor? Nån som har koll?
Citera
2023-12-11, 23:53
  #2
Medlem
SmegmaFris avatar
Sök på screen cleaner så hittar du massor.
Spraya på och sedan microfiberduk så är den som ny sen.
Citera
2023-12-11, 23:58
  #3
Medlem
systems avatar
Mikrofiberduk, lätt fuktad med vanligt vatten. Hoppa över eventuella medel.
Citera
2023-12-12, 07:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Om ytan har blivit så skitig p.g.a. nysningar och annat så att inte en torr mikrofiber duk hjälper, vad får man använda för vätskor eller trasor? Nån som har koll?

Sådant brukar bruksanvisningarna ge upplysning om, men den har du väl inte kollat i……?

Apple har hur som helst en informativ sida om rengöring/skötsel där man kan klicka sig runt och hitta info om sin Apple-produkt.

https://support.apple.com/sv-se/HT204172
Citera
2023-12-13, 19:18
  #5
Avstängd
Microfiberduk, och fönstertvätt halverat med vatten i separat flaska.
allt som allt 30kr ifrån Dollarstore. 2 microfiber dukar, en att tvätta med, en att torka med, och diskmedel
Citera
2023-12-14, 12:48
  #6
Medlem
ceyifam2s avatar
Mikrofiberduk, fuktas med ljummet vatten och kramas ur noga; torka med lätt hand över skärmen. Det mesta löser sig när det blivit fuktigt. Jag har på min nuvarande skärm inte använt annat på över 5 år.

Tangentbord? Mikrofiberduk fuktad (igen) fast nu med svag diskmedelsblandning. Alltså, liite diskmedel, mycket vatten, krama ur noga.

Nu när jag köpte en begagnad Macbook tog jag även lite isopropanol på en mikrofiberduk och gav tangentbord och chassi en överhalning för fräsch känsla [tm], däremot inga kemikalier på skärmen. Jävla helvete om något händer med beläggningen på skärmen.
Citera
2023-12-14, 17:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rekomannensliv
Microfiberduk, och fönstertvätt halverat med vatten i separat flaska.
allt som allt 30kr ifrån Dollarstore. 2 microfiber dukar, en att tvätta med, en att torka med, och diskmedel
Fönsterputs var väl bra fram till för 15 år sedan när man hade en tjock CRT-bildskärm med glasyta. Men nu när bildskärmarna inte längre har glasyta så är kanske inte längre fönsterputs det bästa. Torka med torr microfiberduk är nog det bästa men ibland så behöver man ju något flytande. Frågan är då om fönsterputs fortfarande är OK eller om man numera borde välja något annat rengöringsmedel.
Citera
2023-12-14, 17:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Fönsterputs var väl bra fram till för 15 år sedan när man hade en tjock CRT-bildskärm med glasyta. Men nu när bildskärmarna inte längre har glasyta så är kanske inte längre fönsterputs det bästa. Torka med torr microfiberduk är nog det bästa men ibland så behöver man ju något flytande. Frågan är då om fönsterputs fortfarande är OK eller om man numera borde välja något annat rengöringsmedel.

I mitt inlägg här ovan så finns ju en länk i vilken man kan se vad Apple anvisar om ang rengöring av sina produkter, så varför inte läsa den….?
Citera
2023-12-14, 18:04
  #9
Avstängd
fungerar jätte bra för mig, 50/50 vatten och fönsterputs i flaska. 2 microfiber dukar.
30kr totalt på dollarstore. Perfekt resultat.

dom vill väll sälja nått dyrt medel för 70-120kr som inte gör skillnad

edit
jag hade rätt
https://www.kjell.com/se/produkter/l...skarmar-p18007
130kr och 300ml vätska. Jag har 750ml
__________________
Senast redigerad av rekomannensliv 2023-12-14 kl. 18:08.
Citera
2023-12-14, 19:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rekomannensliv
fungerar jätte bra för mig, 50/50 vatten och fönsterputs i flaska. 2 microfiber dukar.
30kr totalt på dollarstore. Perfekt resultat.

dom vill väll sälja nått dyrt medel för 70-120kr som inte gör skillnad

edit
jag hade rätt
https://www.kjell.com/se/produkter/l...skarmar-p18007
130kr och 300ml vätska. Jag har 750ml

Grundregeln är alltid att försöka med inga med eller så svaga som möjligt först, inte slabba med kemiska preparat innan man verkligen vet att det är ok.

Ofta kan det funka med kemiska preparat som t ex förnsteputs, men jäkligt tråkigt att upptäcka att det inte var bra.

T ex så är det många som i renlighetsivern kör på med fönsterputs på skärmarna på iPad/iPhone och inte har en aning om att dessa glas är har belagts med en oleophopisk yta som hjälper till att repetera fett/fingeravtryck, och denna yta försvagas fortare om man rengör med kemikalier.

Därför bäst att kolla vad tillverkaren rekommenderar och följa det.
Citera
2023-12-17, 21:39
  #11
Medlem
WindowsSetups avatar
Jag brukar köra med en fuktig mikrofiberduk, ibland lite såpa också.
Citera
2024-03-12, 09:18
  #12
Medlem
Kör samma som vissa sagt, microfiber + lite fukt på den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback