Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-11-11, 05:16
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeel
Enkel mat 20-40kr
Bira 15-20kr
Kortresa tuktuk 30-50kr
Enkelt boende 100 meter från stranden 100-200kr natten (enkel bungalow)
resa mellan öar 150-200kr per tur
minivan 10 mil kostar ca 100-250kr
pizza 100-120kr
pasta 80kr
hyra vespa 60-100kr dagen

där har du lite färsk info
Pizza för 100 kr? Det låter ganska dyrt. Har Thailand blivit dyrt?
Citera
2023-11-11, 07:16
  #50
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Pizza för 100 kr? Det låter ganska dyrt. Har Thailand blivit dyrt?

Beror givetvis på vart du beställer en pizza.

Denna tråd blir allt mer tröttsam för det finns få riktvärden.

Jag kan käka en pizza i Sverige för väldigt billiga pengar och jag kan välja en pizza för väldigt dyra pengar som vi alla vet.

Med det sagt, så vad kostar en pizza i Sverige?

Ställ den frågan och du kommer att få sjukt många olika svar baserat på geografi samt vad man själva väljer inom det geografiska området?

Vad kostar en pizza i centrala Bangkok vs en pizza i Isaan?
Citera
2023-11-11, 07:35
  #51
Medlem
haresEars avatar
Idiotfolk som vanligt, vad skall du göra? Vill du komma undan billigt och vill uppleva Thailand lever du som en thai. Håll dig från turistfällor, boende kan bli billigt men mat är extremt billigt. 20-30kr för en portion riktig thaimat. Idioterna här som lägger 50k lever ju som superstars i ett tattatställe. Allt för ofta ser man svenskar som tror de är i Vegas, man skäms.
Citera
2023-11-11, 18:36
  #52
Medlem
Har rest runt en del i Thai och kommer göra det även denna vinter. Eftersom frågan var öppet ställd så har jag ju noll koll på vad du har för "tak" eller preferenser men.. jag ska försöka komma med lite relevant info.

Det första (och troligen det viktigaste enligt mig) är att förboka hotell. Ja, det må låta lite trist att inte "ta dagen som den kommer" och åka lite hux flux, men tro mig, du kommer få en bra mycket bättre budget. Det är definitivt inte billigare att vänta och boka dagen innan eller på plats, speciellt inte på högsäsong. Boka iallafall upp dom datum du ska vara i bkk +några platser till som du vill till så har du bättre koll och mer deg över till resten när du väl är på plats.

Om det inte är ett måste -korta ner vistelsen i bkk. Det mesta är pissdyrt där till halvdan kvalle, just sayin.

Om jag räknar bort kostnaden för boende skulle jag säga att runt 700 spänn om dagen är en bra budget, så 20K för en månad. Har du dessutom bokat bra boenden (t ex.med frulle) i förväg minskar du både mat och transportkostnader mm och kan leva rätt jävla bra på 20. 15K är görbart. Men ha 20 som mål så kan du blåsa på lite extra ibland.

Men Thailand undan barflickor... känns.. så fel
Citera
2023-11-12, 02:37
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
https://thailandinfo.nu/priser/

Här har du en lista på priser i Thailand på olika grejer.

Fett schysst med en måltid (ris o kyckling thai rätt) för 12 Kr


Måste vara väldigt gammal info, eller så har infon aldrig varit rätt
"Singha har 6% alkoholstyrka samt är ett ganska ljust och smakrikt öl som har cirka 65% av marknaden"
Singha har 5%

"När det gäller längre avstånd så är det bättre att ta en taxi men var uppmärksam på att det finns två typer av taxibilar. Den äldre utan taxameter och den nya med taxameter"
Aldrig sett dessa taxibilar utan taxameter i Bangkok.
"Ska de gå snabbt, är det skytrain eller buss som gäller"
Buss? Snabbt? Möjligtvis BRT som finns i väldigt begränsat områden av stan.

"Ett vanligt och mycket komfortabelt sätt att resa i Bangkok är genom tåg. Järnvägsnätet är mycket bra utbyggt och består av fyra huvudlinjer som förbinder stadens alla väderstreck med varandra. SRT som är Thailands statliga järnväg har mycket bra och säkra tåg."
Bra utbyggt järnvägsnät? SRT kör väl nästan inga tåg inne i Bangkok? Förutom dom som går ut från stan.

"År 1782 flyttade kung Rama I sitt residens ifrån Thonburg "
Thonburg? Menar författaren Thonburi?

Och så vidare...
Citera
2023-11-22, 18:46
  #54
Medlem
Se det såhär, om du skall bo och leva med västerländsk standard i Thailand skulle jag inte räkna med mindre än 20k/mån.

Om du där lägger till att du ska ha lite guldkant med allt semester innebär så skulle jag minst ha dubblat till 40k.

Men som många fler sagt så är det helt jävla omöjligt o sätta någon annans budget.

Du gör det dock enkelt själv, typ:
Flygresa t/r: 6000:-
Boende: 300x30 = 9000:-
Mat: 200x30 = 6000:-
Aktiviteter: 100x30 = 3000:-
Transport: 50x30 = 1500:-
Diverse: 200x30 = 6000:-
Summa 31 500:-

Med den summan kommer du leva allt lagom, inget kommer va kanon utan som en vanlig Torsdag i Sverige minus de trista vädret.

Thailand har likt övriga världen blivit dyrare, e trött på alla mongon som tror de e samma priser nu som 2003 för då var dom minsann med familjen i phuket o köpte en pad thai för 10 baht och hade en thailändsk slav med sig som gjorde allt åt dom en hel vecka för 200 baht, och bodde i en bungalow där du promenerade rakt ut i havet för 100baht per natt, så ser det inte ut. Punkt.

Visst du kan åka ut i skiten i isaan o leva som en jävla bohem o äta stulet ris, ha en trevlig semester.
__________________
Senast redigerad av qwcl 2023-11-22 kl. 18:58.
Citera
2023-11-26, 10:22
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Beror givetvis på vart du beställer en pizza.

Denna tråd blir allt mer tröttsam för det finns få riktvärden.

Jag kan käka en pizza i Sverige för väldigt billiga pengar och jag kan välja en pizza för väldigt dyra pengar som vi alla vet.

Med det sagt, så vad kostar en pizza i Sverige?

Ställ den frågan och du kommer att få sjukt många olika svar baserat på geografi samt vad man själva väljer inom det geografiska området?

Vad kostar en pizza i centrala Bangkok vs en pizza i Isaan?


en vettig pizza på koh lanta kostar 220-330 bath

isan har jag aldrig varit i
Citera
2024-03-05, 15:02
  #56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Se det såhär, om du skall bo och leva med västerländsk standard i Thailand skulle jag inte räkna med mindre än 20k/mån.

Om du där lägger till att du ska ha lite guldkant med allt semester innebär så skulle jag minst ha dubblat till 40k.

Men som många fler sagt så är det helt jävla omöjligt o sätta någon annans budget.

Du gör det dock enkelt själv, typ:
Flygresa t/r: 6000:-
Boende: 300x30 = 9000:-
Mat: 200x30 = 6000:-
Aktiviteter: 100x30 = 3000:-
Transport: 50x30 = 1500:-
Diverse: 200x30 = 6000:-
Summa 31 500:-

Med den summan kommer du leva allt lagom, inget kommer va kanon utan som en vanlig Torsdag i Sverige minus de trista vädret.

Thailand har likt övriga världen blivit dyrare, e trött på alla mongon som tror de e samma priser nu som 2003 för då var dom minsann med familjen i phuket o köpte en pad thai för 10 baht och hade en thailändsk slav med sig som gjorde allt åt dom en hel vecka för 200 baht, och bodde i en bungalow där du promenerade rakt ut i havet för 100baht per natt, så ser det inte ut. Punkt.

Visst du kan åka ut i skiten i isaan o leva som en jävla bohem o äta stulet ris, ha en trevlig semester.
Låter vettigt. Samma repa i Sverige eller annat normalt västeuropeisk land skulle väl kosta det tredubbla...
Citera
2024-03-05, 17:48
  #57
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låter vettigt. Samma repa i Sverige eller annat normalt västeuropeisk land skulle väl kosta det tredubbla...

Men i dagens läge, i mars 2024, får man nog slå på 30% på grund av inflationen.

Bara flyget är ungefär dubbla priset och hotellen på turistorterna nästan 50% upp.
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3568050

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback