Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-10, 05:34
  #13
Medlem
Jag har ett galler för.
Är kanske 7x7cm stora hål.

Småfåglar kommer lätt in där men skatorna är oftast väldigt väldigt tveksamma.
Ser nästan aldrig nån skata på min matning.

Skator är smarta, och om du skrämmer iväg dom varje gång du ser dom så kommer dom inte gilla att vara där lika mycket heller
Citera
2023-12-10, 06:09
  #14
Medlem
Pruttmuffs avatar
Skator behöver väl med mat på vintern, så jag förstår inte vad problemet är?
Citera
2023-12-10, 18:02
  #15
Medlem
grekkoz1s avatar
Jag hade samma problem, hade många tättingar i trädgården: blåmesar, talgoxar, rödhake, gråsparvar, steglitz. Jag la fram solroskärnor och hampa. Hade ett litet "fågelhus" och två matskålar.
Allt var frid och fröjd.
Sen kom kråkorna, sen kom råkorna, sen kom skatorna, sen kom ringduvorna.
Så jag fick börja mata med solrosfrön istället för kärnor. Och då minskade de mindre fåglarna som vant sig vid lite fågelfrön och talg.

Efter ett tag så fick jag fram att när exempelvis talgoxarna märker (under vintern när dom lagt på minnet att någon lägger fram mat till dom så är dom liksom i närheten) att dom inte får den maten dom brukar så drar dom ifrån det stället till nästa.

Så jag fick acceptera att fågelmaten är faktiskt till för alla fåglar, oavsett min personliga preferens.

Nu har jag uppemot 25-30 (storfåglar) samtidigt på en matutdelningsplats som går och äter.
Har en grupp med skator på 8st, 4st ringduvor, 9-10st råkor, 4st kråkor.
Men när dom flugit iväg eller blivit skrämda då kommer gråsparvarna (8st) fram, och blåmesarna(2st) och talgoxarna(2st), dock inte i lika stor utsträckning som förr.

Här är en liten film, inte den största sammanslutningen men bra aktivitet:
https://youtu.be/M-6zaOGx9pI?si=AMHLnpyQ3a8c_jqG
__________________
Senast redigerad av grekkoz1 2023-12-10 kl. 18:05.
Citera
2023-12-10, 18:12
  #16
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Jag hade samma problem, hade många tättingar i trädgården: blåmesar, talgoxar, rödhake, gråsparvar, steglitz. Jag la fram solroskärnor och hampa. Hade ett litet "fågelhus" och två matskålar.
Allt var frid och fröjd.
Sen kom kråkorna, sen kom råkorna, sen kom skatorna, sen kom ringduvorna.
Så jag fick börja mata med solrosfrön istället för kärnor. Och då minskade de mindre fåglarna som vant sig vid lite fågelfrön och talg.

Efter ett tag så fick jag fram att när exempelvis talgoxarna märker (under vintern när dom lagt på minnet att någon lägger fram mat till dom så är dom liksom i närheten) att dom inte får den maten dom brukar så drar dom ifrån det stället till nästa.

Så jag fick acceptera att fågelmaten är faktiskt till för alla fåglar, oavsett min personliga preferens.

Nu har jag uppemot 25-30 (storfåglar) samtidigt på en matutdelningsplats som går och äter.
Har en grupp med skator på 8st, 4st ringduvor, 9-10st råkor, 4st kråkor.
Men när dom flugit iväg eller blivit skrämda då kommer gråsparvarna (8st) fram, och blåmesarna(2st) och talgoxarna(2st), dock inte i lika stor utsträckning som förr.

Här är en liten film, inte den största sammanslutningen men bra aktivitet:
https://youtu.be/M-6zaOGx9pI?si=AMHLnpyQ3a8c_jqG

Full aktivitet, men herregud, dessa måste ju äta dig ur huset! Jag har haft samma problem som TS - utan lösning. Att acceptera skatorna skulle innebära att jag får fylla på utfodringen flera gånger om dagen.
Citera
2023-12-22, 02:05
  #17
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag har hängt upp en liten fågelmatare utanför fönstret i hopp om att få se trevliga småfåglar komma och festa på denna.
Det kommer dock bara stökiga och högljudda skator som tar över hela skiten.
Hur får jag bort skatorna så att de små vågar sig dit?

Den ska placeras högst halvmeter från buskar eftersom dom behöver buskarnas skydd.
Citera
2024-01-25, 22:36
  #18
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag har hängt upp en liten fågelmatare utanför fönstret i hopp om att få se trevliga småfåglar komma och festa på denna.
Det kommer dock bara stökiga och högljudda skator som tar över hela skiten.
Hur får jag bort skatorna så att de små vågar sig dit?

Lösning:
Jag började använda en sådan här fågelmatare med lite mindre "gren-pinnar" som gör att den bara attraherar mindre tättingar, jättebra!
Så bra också att vissa gråsparvar ser att det samlas korpar undertill, så dom skvätter ut lite mat till dem på marken också, helt perfekt!
bild:
https://ibb.co/MCYgs9n
Sök på google efter fågelmatare, så kommer det upp länkar till temu, dom är acceptabla återförsäljare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback