Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-04, 15:08
  #1
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Hur går man tillväga nu för tiden för att SLIPPA ALL JÄVLA ONLINESKIT NÄR MAN SPELAR?!
När jag sitter på tåg är internet kraftigt begränsat, ibland frånvarande och alltid ostabilt.
Jag vill kunna spela spel på min laptop utan att man måste få igång det genom platformen det är köpt från såsom Steam etc.
Vissa saker var klart bättre förr.
Man installerade spelet på "C" sedan kunde man spela i en trädkoja på en öda ö om man så ville.
Citera
2023-11-04, 15:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Hur går man tillväga nu för tiden för att SLIPPA ALL JÄVLA ONLINESKIT NÄR MAN SPELAR?!
När jag sitter på tåg är internet kraftigt begränsat, ibland frånvarande och alltid ostabilt.
Jag vill kunna spela spel på min laptop utan att man måste få igång det genom platformen det är köpt från såsom Steam etc.
Vissa saker var klart bättre förr.
Man installerade spelet på "C" sedan kunde man spela i en trädkoja på en öda ö om man så ville.

Tanka spelet eller starta Steam i offline mode
Citera
2023-11-04, 15:25
  #3
Moderator
memymos avatar
Hur går man tillväga för att starta trådar i rätt jävla forumdel?

Dator- och konsolspel --> Support (Spel)
/Moderator
Citera
2023-11-04, 15:28
  #4
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Hur går man tillväga nu för tiden för att SLIPPA ALL JÄVLA ONLINESKIT NÄR MAN SPELAR?!
När jag sitter på tåg är internet kraftigt begränsat, ibland frånvarande och alltid ostabilt.
Jag vill kunna spela spel på min laptop utan att man måste få igång det genom platformen det är köpt från såsom Steam etc.
Vissa saker var klart bättre förr.
Man installerade spelet på "C" sedan kunde man spela i en trädkoja på en öda ö om man så ville.
om spelet i sig inte kräver internet så kan man ofta starta det på gammeldags väg leta på vart det är instalerat och starta programmet.
Citera
2023-11-05, 08:15
  #5
Medlem
DeeDoo2s avatar
Många gånger går det inte, även flera "enspelarspel" är ju "always online" numera tyvärr.
Citera
2023-11-05, 15:02
  #6
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeeDoo2
Många gånger går det inte, även flera "enspelarspel" är ju "always online" numera tyvärr.

Men det måste finnas undantag. Det är ju helt dumt i huvudet. Själva grejen med att kunna spela mobilt är ju att det skall vara enkelt att starta osv. Skall man behöva köpa en GameBoy Tegelsten för att kunna spela utan internet....
Citera
2023-11-05, 15:32
  #7
Medlem
Ferhs avatar
Är det ett onlinespel där man spelar med andra så måste man så klart vara online för att kunna spela det. Annars så är det ju bara att piratkopiera spelet så slipper man helt och hållet alla onlinekrav och steam och liknande. Ifall man tycker det är omoraliskt att piratkopiera så kan man köpa spelet och sedan ladda ner en piratkopia och spela den istället. Alla piratkopierade spel fungerar alltid offline och är bara att starta och spela.
Citera
2023-11-05, 15:41
  #8
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Är det ett onlinespel där man spelar med andra så måste man så klart vara online för att kunna spela det. Annars så är det ju bara att piratkopiera spelet så slipper man helt och hållet alla onlinekrav och steam och liknande. Ifall man tycker det är omoraliskt att piratkopiera så kan man köpa spelet och sedan ladda ner en piratkopia och spela den istället. Alla piratkopierade spel fungerar alltid offline och är bara att starta och spela.

Men vad säger det om hur det funkar nu för tiden..
Man måste alltså gå till piratkopior för att kunna spela singelplayercampaign av gamla spel på sin egen hårdvara om man inte vill vara tvingad till att ha internet.
Citera
2023-11-09, 14:08
  #9
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Men vad säger det om hur det funkar nu för tiden..
Man måste alltså gå till piratkopior för att kunna spela singelplayercampaign av gamla spel på sin egen hårdvara om man inte vill vara tvingad till att ha internet.

Spelutvecklare har till och med själva blivit påkomna med att sälja piratkopior av sina gamla spel (anledningen är att de gamla DRM-skydden inte alls fungerar på moderna Windows).

Rockstar Games BUSTED selling cracked versions of their own games...
https://youtube.com/watch?v=XEKPUARYckc
Citera
2024-04-16, 12:05
  #10
Medlem
Femdomfjantens avatar
Om du har en Windows dator så kan man köpa ifrån GOG.com. Spel utan kopieringsskydd.
Citera
2024-04-16, 12:16
  #11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Men vad säger det om hur det funkar nu för tiden..
Man måste alltså gå till piratkopior för att kunna spela singelplayercampaign av gamla spel på sin egen hårdvara om man inte vill vara tvingad till att ha internet.

Lite så är det väl tyvärr. Många spel har sitt kopieringsskydd just genom att de hela tiden ska vara uppkopplat och kontrollerat.
Citera
2024-05-01, 16:34
  #12
Medlem
Flufffens avatar
Starta Steam i offline-läget. Dock så kan du inte använda sparfiler som ligger i Steam-molnet, så se till att spara filerna lokalt innan du går över till offline-läget. Vissa spel kräver uppkoppling trots att spelet i sig är single-player. Alternativt att du laddar ner de spel du inte kan köra offline via Steam.

Nackdelen med Steam och andra liknande tjänster är att du inte äger spelen du köper. Skulle Steam gå i konkurs (osannolikt men för exemplets skull) och gå i graven så förlorar man hela sin spelsamling.

Om du köper dina spel via gog.com istället för Steam så får du också ladda ner dem till din hårddisk och då även möjligheten att bränna spelen på skivor, eller förvara dem på en extern hårddisk. Du blir ägare av det du köper helt enkelt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback