Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-29, 14:45
  #1
Medlem
Jag köpte min nuvarande MacBook Pro sommaren 2012. Den håller än idag. Dock har den börjat bli "trög" och jag lyckas inte uppdatera den till mer än OS 10.13.6, detta pga att det är för lite GB-utrymme på datorn för att jag ska våga mig på ytterligare uppgdaderingar. Hursomhelst så är problemet nu att det tyvärr är många program som inte går att köra på den längre, t ex flera Adobe-program såsom att redigera pdf-filer, mm. Vidare verkar det som att den inbyggda kameran börjar bli instabil, ibland fungerar det inte när jag videosamtalar med folk. Känns dock inte bra att behöva köpa en helt ny dator för minst 16.000 bara för att kunna göra sådana saker som videoprata och redigera pdf-er... Finns det något sätt att komma runt det måntro? Något sätt att speeda upp den utan att behöva köpa en ny?
Undrar också hur pass vanligt det är att en mac-dator håller i så här många år ändå? (Personligen tycker jag iofs att saker ska hålla länge, men det gör de ju tyvärr sällan numera.)
Citera
2023-10-29, 15:28
  #2
Medlem
Majorianuss avatar
Lägg in max RAM 16 GB och en SSD, och sedan Ubuntu på den, kommer funka utmärkt. Om du måste ha macOS kan du använda Opencore legacy patcher.


https://www.amazon.se/gp/aw/d/B01NAXBSIY
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5693076
https://www.ifixit.com/Device/MacBoo...ibody_Mid_2012
https://ubuntu.com/tutorials/create-...cos#1-overview
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Citera
2023-10-29, 15:31
  #3
Medlem
Har en likadan, otroligt nog.
Gick bättre sen jag installerade en SSD runt 18-nåt.
Tyvärr så går de inte att uppdatera längre rent programmässigt.
Kör lite QXP och n gammal Photoshop på den vid behov.
Citera
2023-10-29, 16:37
  #4
Medlem
Hade en sådan fram tills för två år sedan. Då funkade den bara knappt, man fick hålla på med massa adblockers, stoppa script och så för att använda den. Den är garanterat för gammal nu. Om du inte kör Ubuntu kanske, men det är ju inte så kul (om man nu inte tycker att det är just kul).

En MBP 2018 alt en AIR 2020 är en billig uppgradering.
Citera
2023-10-29, 16:50
  #5
Medlem
31G350125s avatar
SSD .. Det går att stoppa moderna Mac OS på den, men det är bökigt. Vill man ha bara en "surfdator".. Kör in Ubuntu 22.04 LTS,. Har ingen Macbook pro men har ett antal Macbook Air som jag kör Ubuntu eller mint.
Citera
2023-10-29, 16:55
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Men, ta bort något tillfälligt, du kan omöjligen hävda att på 11 år har du inte haft chansen att rensa!
Sedan uppgraderar du till någon OSX som fortfarande supportas, som 10.15, det finns guider på nätet om hur du gör.

Kan du ens uppdatera webbläsare som det är nu?
Citera
2023-10-29, 17:50
  #7
Medlem
Tack för alla tips. Tyvärr är jag inte så datorkunnig så jag vet inte vad SSD är för något....
Jo jag borde ju ha rensat på datorn genom åren men det har varit så mycket strul i livet att jag inte har "hunnit".
Men ska kolla på de länkar ni föreslagit.
En sak jag också undrar är, när man uppdaterar operativsystemet, måste man då beta sig igenom alla uppdateringar som kommit under tiden eller kan man gå "rakt på" det senaste? Jag har via mac supporten fått höra att det högsta OS jag kan ha på denna dator är OS 10.15. (Har nu 10.13.6). Måste jag ta mig igenom alla uppdateringar längs vägen eller kan jag gå rätt på den som är OS 10.15?

Blir väl annars till att spara ihop till en ny apparat..
Citera
2023-10-29, 19:21
  #8
Medlem
Majorianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekong
Tack för alla tips. Tyvärr är jag inte så datorkunnig så jag vet inte vad SSD är för något....
Jo jag borde ju ha rensat på datorn genom åren men det har varit så mycket strul i livet att jag inte har "hunnit".
Men ska kolla på de länkar ni föreslagit.
En sak jag också undrar är, när man uppdaterar operativsystemet, måste man då beta sig igenom alla uppdateringar som kommit under tiden eller kan man gå "rakt på" det senaste? Jag har via mac supporten fått höra att det högsta OS jag kan ha på denna dator är OS 10.15. (Har nu 10.13.6). Måste jag ta mig igenom alla uppdateringar längs vägen eller kan jag gå rätt på den som är OS 10.15?

Blir väl annars till att spara ihop till en ny apparat..
Med tanke på din låga kunskapsnivå är det nog bäst att du sparar ihop till en nyare dator. Jag kör Sonoma på en Mac mini från 2012, men det är en hel del jobb med att få det att funka, för att inte tala om att få det stabilt och klara av varje uppdatering. Allt funkar inte heller, men det mesta.
Som svar på din fråga kan du uppdatera direkt till Catalina 10.15, se länk nedan, men det är ingen lösning, den supportas inte heller längre av Apple.
En SSD är en slags ”hårddisk” utan rörliga delar, den är snabbare och gör därmed äldre datorer också snabbare.

https://support.apple.com/sv-se/HT211683
Direktlänk till Catalina (kopiera till en webbläsare och klicka dig vidare):
macappstores://apps.apple.com/app/macos-catalina/id1466841314?mt=12
Citera
2023-10-30, 01:02
  #9
Medlem
NewDawnFadess avatar
Har installerat Ventura med Open Core Legacy Patcher på en Macbook Pro 2013 och en Macbook 2015. Har åtta gig internt och ssd på båda. Datorerna fungerar bättre nu än med det "sista" fungerande systemet Big Sur.

Det var för övrigt ganska enkelt att uppdatera med Open Core. Finns massor av instruktionsvideos på tuben.
Citera
2023-11-02, 21:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekong
Jag köpte min nuvarande MacBook Pro sommaren 2012. Den håller än idag. Dock har den börjat bli "trög" och jag lyckas inte uppdatera den till mer än OS 10.13.6, detta pga att det är för lite GB-utrymme på datorn för att jag ska våga mig på ytterligare uppgdaderingar. Hursomhelst så är problemet nu att det tyvärr är många program som inte går att köra på den längre, t ex flera Adobe-program såsom att redigera pdf-filer, mm. Vidare verkar det som att den inbyggda kameran börjar bli instabil, ibland fungerar det inte när jag videosamtalar med folk. Känns dock inte bra att behöva köpa en helt ny dator för minst 16.000 bara för att kunna göra sådana saker som videoprata och redigera pdf-er... Finns det något sätt att komma runt det måntro? Något sätt att speeda upp den utan att behöva köpa en ny?
Undrar också hur pass vanligt det är att en mac-dator håller i så här många år ändå? (Personligen tycker jag iofs att saker ska hålla länge, men det gör de ju tyvärr sällan numera.)

Mer RAM, en SSD och byt ut kylpastan så blir den ganska användbar. Skulle även rekommendera OpenCore Legacy Patcher ifall du vill ha en nyare version av macOS på den. Men den är ganska långsam så skulle rekommendera att du sparar till en nyare dator. MacBook Air med M1 från 2020 skulle jag säga är ett bra val. Snabb, lätt och ett batteri som räcker väldigt länge. Sedan så stödjer den macOS uppdateringar väldigt mycket länge än Intel Mac datorerna gör.
__________________
Senast redigerad av maybearidan 2023-11-02 kl. 21:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback