Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-11-19, 20:54
  #37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja den regeln bra att känna till om man cyklar på vägar som korsas av övergångställ. Menar du att bilister hade förkörsrätt på övergångsstället innan 10 oktober 1999?

Ja, mot fotgängare.
Citera
2023-11-19, 22:03
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nu minns jag inte terminologin som används i lagtexten, men det finns två sorters övergångar/korsningar mellan cykelbanor och väg. Den ena kallas (om jag minns rätt) för cykelövergång, och den andra (igen, om jag minns rätt) för cykelöverfart. I det ena fallet är cyklisterna skyldiga att lämna bilister företräde, i det andra fallet är det tvärtom. Så jo, bilister hade (och har fortfarande) "förkörsrätt".

Anledningen till att cykelöverfarter inte är så tydliga från cyklistens perspektiv kanske är för att cyklisten inte ska uppfatta det som förkörsrätt, och sedan bli överkörd av en bilist som inte sett att det är en cykelpassage eller gjort någon annan felbedömning.
Citera
2023-11-19, 22:29
  #39
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottesnarkus
Kan man väl.
Klarar man av att reparera en bil klarar man av att reparera en cykel också.
Inte jag iallafall. Jag sparkar och slänger den hellre åt helvete. Ändå har jag en gammal Opel och en Volvo 850 att skruva med. Inga problem att byta bromsbackar eller förädla bränslet t ex.

Men bilen är inte samma småpill, med drev och skit som rostar.
Citera
2023-11-20, 18:55
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Tvärtom. Med bilen tar du dig fortare från stan till ren och frisk luft.
Vid cykling flåsar du dessutom dädan ap-mycket koldioxid, samt ev. asbest och ammoniak (beroende på lung/munhälsa) som du sedan andas in. Du avger mindre koldioxid genom att inte anstränga dig (bakom ratten).

En bil reparerar man själv. En cykel kan man inte reparera själv.

Bränsle i form av kerv är ganska dyrt det också. Och vad drar bilen, 10 kr / mil? Cykla en mil så har du garanterat förbränt en kebabmacka för minst 50 spänn :s
Haha…tror du på det här själv?
Citera
2023-11-21, 21:58
  #41
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groyk
Haha…tror du på det här själv?
Haha ja?
Citera
2023-11-22, 13:25
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Haha ja?
Ja, man kan tro att det är många som tänker som du.
Och sedan trots det ojar sig när sjukdomarna infinner sig på sig själv eller andra.
Citera
2023-11-22, 17:05
  #43
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groyk
Ja, man kan tro att det är många som tänker som du.
Och sedan trots det ojar sig när sjukdomarna infinner sig på sig själv eller andra.
Lätt att säga nej men du verkar inte veta vad du inte håller med om.
Citera
2023-11-22, 21:22
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.toolbox
Största nackdelen med cyklar som jag ser det är att man är så exponerad för elementen såsom kyla, regn ect..
Det härdar.
Citera
2023-11-22, 21:49
  #45
Medlem
Gillar att cykla, hatar likt du att befinna mig runt cyklar. Cyklister verkar dessutom ibland tro att de är bättre än alla andra. Vilket vi så klart är
Citera
2023-11-22, 23:14
  #46
Medlem
eldrattans avatar
Tog cykel igår när jag skulle åka på kvällskurs. Fy sjutton vad jobbigt det var när det var uppför och blåste. Hem däremot kändes det lättare, fast jag föredrar helt klart något motordrivet.
Citera
2023-11-23, 17:16
  #47
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Cykeln är, jämte kulspetspennan och vevgrammofonen, mänsklighetens sista vettiga uppfinning. Allt därefter har bara varit skit.


Håller med! Cykeln är ett genialt mästerverk uppfunnet av en hjälte!
Elsparkcykeln däremot är Jävulens påfund och skulle förbjudas!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback