Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-09, 01:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ofrånkomlig följdfråga: Hur står sig PsVita mot PS2 i prestanda/grafik/upplevelse?

PSvita är ett starkare system än PS2.
Citera
2023-10-09, 03:30
  #14
Medlem
neomunaas avatar
PSP var stark när den kom ut, en nergraderad PS2 med en lätt nerbantad CPU, men i utförande var de i princip lika starka och det var mest arkitekturen av hårdvaran snarare än ren prestanda som skillde de åt. PS2 gjorde vissa saker på sitt sätt, och PSP på sitt sätt.

Prestanda table:
https://i.imgur.com/IKl3ESl.png
__________________
Senast redigerad av neomunaa 2023-10-09 kl. 03:34. Anledning: la till PSPvita till prestandatabellen.
Citera
2023-10-10, 23:24
  #15
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
PSP var stark när den kom ut, en nergraderad PS2 med en lätt nerbantad CPU, men i utförande var de i princip lika starka och det var mest arkitekturen av hårdvaran snarare än ren prestanda som skillde de åt. PS2 gjorde vissa saker på sitt sätt, och PSP på sitt sätt.

Prestanda table:
https://i.imgur.com/IKl3ESl.png

PSP är inte i närheten av PS2 i prestanda, vad menar du med lätt nedbantad "CPU" det enda de har gemensamt är att huvudprocessorn är MIPS baserad men det var inte där PS2:ans prestanda låg utan i VU0 och VU1 och de hade inte PSP alls.
Och PS2:ans grafikchip var överlägsen PSPns på alla sätt, den var tom snabbare än det Geforce chip som satt i PS3 på vissa operationer för den hade en sån sjujäklars bred minnesbuss.
Citera
2023-10-12, 12:36
  #16
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
PSP är inte i närheten av PS2 i prestanda, vad menar du med lätt nedbantad "CPU" det enda de har gemensamt är att huvudprocessorn är MIPS baserad men det var inte där PS2:ans prestanda låg utan i VU0 och VU1 och de hade inte PSP alls.
Och PS2:ans grafikchip var överlägsen PSPns på alla sätt, den var tom snabbare än det Geforce chip som satt i PS3 på vissa operationer för den hade en sån sjujäklars bred minnesbuss.

Jepp.
Och det är ett av grundläggande knussel med bärbara spelkonsoler än idag, de har som regel långsamma arbetsminnen jämfört med även en generation äldre stationära konsoler, vilket i regel kompenseras av att grafiken körs i lägre upplösning, vilket i sig blir rätt naturligt då skärmen är mycket mindre och därav upplevs grafiken som skarp ändå. Något av ett dilemma dock på nyare bärbara konsoler som kan spelas även på TV:n, t.ex. Nintendo Switch.
Citera
2023-10-12, 21:42
  #17
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Jepp.
Och det är ett av grundläggande knussel med bärbara spelkonsoler än idag, de har som regel långsamma arbetsminnen jämfört med även en generation äldre stationära konsoler, vilket i regel kompenseras av att grafiken körs i lägre upplösning, vilket i sig blir rätt naturligt då skärmen är mycket mindre och därav upplevs grafiken som skarp ändå. Något av ett dilemma dock på nyare bärbara konsoler som kan spelas även på TV:n, t.ex. Nintendo Switch.

Ja så är det så klart.

Men på ämnet så är denna video ganska informativ även om jag kan tycka den är lite missvisande och attribuerar PS2ans prestanda helt till DMAC vilket så klart är en nödvändighet att kunna flytta runt data snabbt men jag hävdar anledningen till att data behövdes flyttas runt snabbt var för vektor enheterna var jäkligt snabba och som sägs i videon så hade PS2an väldigt lite minne så det gällde hålla dom upptagna.

Samtidigt är det synd att så lite fokuseras på GS (graphics synthesizer) som var PS2ans chip för det var helt sjukt för den tiden (och många år framåt också för övrigt) vilken bandbredd det hade, det fanns en anledning till att PS3an hade GS chippet i sig på de europeiska modellerna (medans CPUn emulerades), senare fullständig mjukvaruemulering var ett hack som krävde enorma insatser per spel och det skippades så småningom om jag minns rätt. Det är liksom svårt att emulera något på en platform vars nativa grafikchip har mindre bandbredd än det man försöker emulera och en hel uppsjö med spel som förlitar sig på detta.

https://www.youtube.com/watch?v=IRv_xKS4q7o

Kan också tillägga att PS3 hade inga problem att emulera Emotion Engine, då Cell BE hade ~6 SPUer (7 egentligen men en var dedikerad att hantera kryptering/dekryptering för kopieringsskydd osv) som var motsvarande VU0/VU1 (fast snabbare och liknande DMA motor att skyffla data mellan dom).
__________________
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2023-10-12 kl. 21:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback