Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-19, 20:40
  #1
Medlem
FinallyAlones avatar
Vad tycker ni om Windows 10 för att köra lite programmering (enkla Java backend/ React frontend) ?

Har börjat med lite sidoprojekt och orkar inte köpa en ny datorn just för det.
Citera
2023-09-19, 21:29
  #2
Medlem
Fungerar utmärkt. Med enklare system finns det inget fel med Windows och programmering, det är när du drar in Docker och annat kul som det kan skita sig.
Citera
2023-09-20, 09:03
  #3
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinallyAlone
Vad tycker ni om Windows 10 för att köra lite programmering (enkla Java backend/ React frontend) ?

Har börjat med lite sidoprojekt och orkar inte köpa en ny datorn just för det.

Kommer du att hyra in Windows-servrar sen när du ska putta ut det i drift? Är du väldigt duktig på att drifta och härda Windows-servrar?

Om nej på någotdera, blås skiten och tryck in Debian eller nåt.
Citera
2023-09-20, 09:52
  #4
Medlem
pwnd88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Kommer du att hyra in Windows-servrar sen när du ska putta ut det i drift? Är du väldigt duktig på att drifta och härda Windows-servrar?

Om nej på någotdera, blås skiten och tryck in Debian eller nåt.

Fattar inte heller, kör Debian, Windows låter bara som extra jobb och dyrare - kanske bekvämt för du inte använt något annat tidigare?
Citera
2023-09-20, 11:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinallyAlone
Vad tycker ni om Windows 10 för att köra lite programmering (enkla Java backend/ React frontend) ?

Har börjat med lite sidoprojekt och orkar inte köpa en ny datorn just för det.
Jag skulle installera WSL om du vill forsätta köra win10 https://learn.microsoft.com/en-us/windows/wsl/about

Har kört win10 + WSL (+VS code med WSL extension) för diverse projekt tidigare när jag behövde windows för ett annat program och det funkade helt ok. Tror Docker funkar ok med WSL2 också numera https://docs.docker.com/desktop/wsl/ Det var däremot problematiskt med WSL1.
Citera
2023-09-20, 11:17
  #6
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinallyAlone
Vad tycker ni om Windows 10 för att köra lite programmering (enkla Java backend/ React frontend) ?

Har börjat med lite sidoprojekt och orkar inte köpa en ny datorn just för det.

Betydligt bättre att ha en Linux dator som kod dator.

Mycket finns redan klart och installerat från det att man lagt in sin Linux distro.

Compiler, Python, Perl och annat matnyttigt är oftast med på Linux distros från start klart att använda och korrekt konfigurerat. Windows kräver en massa installerande och konfigurerande och kommer alltid att försöka få dig att välja kommersiella mjukvaru verktyg som inte alltid fungerar bra.

Jag började med en kod dator och Linux.. numera kör jag enbart Linux (Ubuntu och mint) samt en burk med en ren Debian setup.

Enkelt att kompilera kod för ex windows eller Android och utan några kostnader för dyra kommersiella kompilers eller "insticks moduler"
Citera
2023-09-20, 13:40
  #7
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Betydligt bättre att ha en Linux dator som kod dator.

Mycket finns redan klart och installerat från det att man lagt in sin Linux distro.

Compiler, Python, Perl och annat matnyttigt är oftast med på Linux distros från start klart att använda och korrekt konfigurerat. Windows kräver en massa installerande och konfigurerande och kommer alltid att försöka få dig att välja kommersiella mjukvaru verktyg som inte alltid fungerar bra.

Jag började med en kod dator och Linux.. numera kör jag enbart Linux (Ubuntu och mint) samt en burk med en ren Debian setup.

Enkelt att kompilera kod för ex windows eller Android och utan några kostnader för dyra kommersiella kompilers eller "insticks moduler"
Det finns inga utvecklingsmiljöer till Linux som kommer i närheten av de som finns till Windows.
Tyvärr, men så är det. När Visual Studio (och litevarianten VS Code) de senaste åren började rulla ut stöd för Python mm. kom den definitiva dödsstöten för rena bajsverktygen som Eclipse, Atom, (Emacs är redan dött sedan 30 år), mm.

Men en byggdator som är Linux bör man ju ha, för själva byggandet.
Citera
2023-09-20, 14:37
  #8
Medlem
FinallyAlones avatar
Har precis slutat pligga Java på YH men har kört praktiken (och jobbar) på annat, så det vore bra att träna lite Java igen.


Det kommer säkert bli något särskilt komplicerat (iaf i början) så kag undrar just om Windows 11 ska vara ett måste nu för tiden, men jag tolkar era svar som att det inte kommer bli något problem.
Citera
2023-09-20, 17:08
  #9
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinallyAlone
Vad tycker ni om Windows 10 för att köra lite programmering (enkla Java backend/ React frontend) ?

Har börjat med lite sidoprojekt och orkar inte köpa en ny datorn just för det.
Funkar alldeles utmärkt imo, framförallt om du ska sitta och ha det som nån slags sidosyssla bara.

Av erfarenhet vet jag dock att pakethanteringen i nodeJS (som laddar in react åt dig) funkar betydligt bättre i linux än vad den gör i windows, men för utvecklingen kommer man ju inte märka av det, det blir bara ett problem om du kastar ut node_modules ofta och hämtar om allt du kommer märka av det problemet.
Citera
2023-09-20, 17:09
  #10
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> Systemutveckling
/Moderator
Citera
2023-09-20, 17:19
  #11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det finns inga utvecklingsmiljöer till Linux som kommer i närheten av de som finns till Windows.
Tyvärr, men så är det. När Visual Studio (och litevarianten VS Code) de senaste åren började rulla ut stöd för Python mm. kom den definitiva dödsstöten för rena bajsverktygen som Eclipse, Atom, (Emacs är redan dött sedan 30 år), mm.

Men en byggdator som är Linux bör man ju ha, för själva byggandet.
VS Code finns på Linux.
Visual Studio är väl ingen, utanför Windows-specifika världen, som använder längre?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback