Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-06, 17:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
I delegaten som finns i kodexemplet kommer sannolikt propertyn Message tala om för dig precis vad du behöver veta.
Har inte kollat på det apiet men det är ju rimligt att anta att så är fallet.

Nu vet jag inte riktigt vilket exempel du menar. Men, om du menar informationen man kan få ut ur XmlReaderSettings när man har definierat en ValidationEventHandler? Så är informationen ut ur ValidationEventArgs ganska varierande i kvalite. För att vara konkret så fick jag ut detta när jag hade "glömt" en barn node till 'Vocabulary' t.e.x
- The element 'List' has invalid child element 'Vocabulary'.
Personligen tycker jag inte att det är jättetydligt vad som är fel. Men jag kanske är gnällig! Senaste exemplet Binary skickade verkar vara mycket mer detaljerad så ska ta en nogran tit på den. XD
Citera
2023-09-06, 17:51
  #14
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawari577
Nu vet jag inte riktigt vilket exempel du menar. Men, om du menar informationen man kan få ut ur XmlReaderSettings när man har definierat en ValidationEventHandler? Så är informationen ut ur ValidationEventArgs ganska varierande i kvalite. För att vara konkret så fick jag ut detta när jag hade "glömt" en barn node till 'Vocabulary' t.e.x
- The element 'List' has invalid child element 'Vocabulary'.
Personligen tycker jag inte att det är jättetydligt vad som är fel. Men jag kanske är gnällig! Senaste exemplet Binary skickade verkar vara mycket mer detaljerad så ska ta en nogran tit på den. XD
Det exempel som fanns på ms sida jag länkade till.
Citera
2023-09-06, 18:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det exempel som fanns på ms sida jag länkade till.

Jag ber om ursäkt. Men jag lyckades ändå svara rätt i min fumlighet.
Citera
2023-09-06, 18:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det ska gå att få ut mer info, kolla på
https://learn.microsoft.com/en-us/do...oneventhandler

Tack för länken det var intressant! Om jag förstår ditt exempel rätt och jämför det med det exempel Patron skickade så är det att man bör dela upp valideringen för att kunna effektivt identifiera möjliga problem? Bör funka, Tack! XD
Citera
2023-09-06, 18:08
  #17
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawari577
Jag ber om ursäkt. Men jag lyckades ändå svara rätt i min fumlighet.
Ser att exemplet du refererar till kastar ur sig en massa mer information, men fel och varningar hanteras fortsättningsvis av den delegat jag talade om, med exakt samma kod i.

Tänker inte argumentera för varken det ena eller det andra, välj den som passar dig bäst helt enkelt. Du har ju fått svar nu
Citera
2023-09-08, 14:08
  #18
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawari577
Det finns säkert bra sätt i C# frågan är bara hur. Jag tror du menar XAML? Men valideringen av XAML vet jag inte hur den går till det sköts av sig själv.

Jo, men XSD verkar inte vara implementerat. Både paketen LightXML och EzXML bygger på libxml2-wrapper, men det verkar inte stödja validering med XSD.

Här är ett fem-raders-förslag på hur du kan göra, https://www.c-sharpcorner.com/articl...sd-in-c-sharp/ .

Ser väl inte ut att vara speciellt svårt att ropa på libxml2 från Julia och lösa validering mot XSD, https://github.com/pmb59/xml-validat...ml-validate.jl .
Citera
2023-10-07, 15:50
  #19
Medlem
XML har väl sina poänger. Som dokumentformat. Men inget jag föredrar som dataformat.

En bra video som disktuerar varför XML förlorade mot JSON

https://www.youtube.com/watch?v=jSx84DYwymo

Ett argument är att XML inte egentligen är till för att va ett format för applikationsdat, utan snarare ett dokumentformat. Det är ganska krångligt att göra enkla saker i XML: att det krävs Schemas för allt, som att ange vad som är en array eller inte, vad som är en sträng vs ett nummer osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback