Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-29, 05:34
  #13
Medlem
krutkurts avatar
Om du vill vattenkyla ditt nuvarande kort får du bygga en custom loop, har du ett kort från någon av de större tillverkarna brukar det finnas vattenblock till dem. Dock så kostar det 7-10 000 för ett sånt system, cpu-block inräknat och det är en hel del pill innan det är igång.


Annars skulle du kunna köpa ett kort med AIO-kylare. Gigabyte Waterforce eller Asus LC typ men de är inte så mycket bättre än de bra luftkylarna.
Citera
2023-08-29, 06:43
  #14
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag skulle tro att det är att justera fläktkurvan som gäller.
Jag har ett 3070 och det är sällsynt att jag ens hör av det - förutom i Baldurs Gate 3, där det helt plötsligt varvar upp till max i ett par sekunder och sen tystnar igen! - och då handlar det ändå om rätt krävande spel.

Testa att undervolta det + kolla upp fläktkurvan! Att vattenkyla verkar varken enkelt eller billigt och det verkar knappt finnas några vattenblock att köpa när jag kollade lite snabbt...dessutom är jag personligen inte så imponerad av det vatten kan prestera i kylning, jämfört med en riktigt bra luftkylare.
Citera
2023-08-29, 14:19
  #15
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Visste själv inte att det fanns, trodde bara det existerade till processor. Måste vara det största tecknet på att man börjar bli gammal.

Jag har ett Geforce RTX 3070 Ti och tycker att det låter ganska mycket när jag spelar krävande spel och eftersom jag är en sån som stör mig på en dator som låter mycket så vill jag få den så tyst som möjligt.

Ni som har vattenkylning till grafikkortet, är det värt det om man jämför med fläktar?
Jag har orginalfläktarna på kortet och har aldrig bytt fläktar tidigare på grafikkort. Kan man ens göra det?

Finns det bättre fläktar i så fall att köpa till mitt grafikkort som skulle kyla bättre samtidigt som de håller en lägre ljudnivå när det får jobba?

Jag har vattenkylare till processorn: "Corsair Hydro H80i v2" och antar att jag i så fall bör hålla mig till samma tillverkare om jag också vill ha vattenkylning till grafikkortet för att undvika konflikter?

Ni som är insatta, är det värt att skaffa vattenkylning till grafikkort eller rekommenderar ni bättre fläktar?

Det går utmärkt att kyla GPU med en AIO, har själv gjort det på ett 1080 Ti med bra resultat; fick ner temp ca 7-10 grader och därmed tystare drift. En sådan lösning kräver dock förutom inköp av GPU bracket & AIO (kylaren) att du skruvar isär kortet vilket häver ev. garanti och så finns såklart också risken att någonting går sönder under processen och då har du i värsta fall ett dött kort.

Du borde börja med att prova undervolt istället. 3000-serien går generellt väldigt varmt men är relativt enkla att undervolta utan att förlora något alls i prestanda. Lägre mV = mindre värme = tystare drift. Som andra nämnt bör du även se över luftflödet i ditt chassi, det påverkar speciellt GPU i allra högsta grad.
Citera
2023-08-29, 14:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Visste själv inte att det fanns, trodde bara det existerade till processor. Måste vara det största tecknet på att man börjar bli gammal.

Jag har ett Geforce RTX 3070 Ti och tycker att det låter ganska mycket när jag spelar krävande spel och eftersom jag är en sån som stör mig på en dator som låter mycket så vill jag få den så tyst som möjligt.

Ni som har vattenkylning till grafikkortet, är det värt det om man jämför med fläktar?
Jag har orginalfläktarna på kortet och har aldrig bytt fläktar tidigare på grafikkort. Kan man ens göra det?

Finns det bättre fläktar i så fall att köpa till mitt grafikkort som skulle kyla bättre samtidigt som de håller en lägre ljudnivå när det får jobba?

Jag har vattenkylare till processorn: "Corsair Hydro H80i v2" och antar att jag i så fall bör hålla mig till samma tillverkare om jag också vill ha vattenkylning till grafikkortet för att undvika konflikter?

Ni som är insatta, är det värt att skaffa vattenkylning till grafikkort eller rekommenderar ni bättre fläktar?

Testa och se om du kan sätta undervolt på ditt GPU kort. Jag köpte ett som var överklockat ifrån fabrik, man kan ställa ner det med en fysisk switch på grafikkortet. Dock hjälpte det föga, så i programvaran för grafikkortet (drivrutinerna) så kunde jag ställa in undervolt och LO AND BEHOLD, grafikkortet vart mycket tystare och jag märker ingen skillnad i prestanda. Dock så spelar jag typ bara Battlefield 5 (på dom högsta inställningarna) men ändå.
Citera
2023-10-06, 02:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Visste själv inte att det fanns, trodde bara det existerade till processor. Måste vara det största tecknet på att man börjar bli gammal.

Jag har ett Geforce RTX 3070 Ti och tycker att det låter ganska mycket när jag spelar krävande spel och eftersom jag är en sån som stör mig på en dator som låter mycket så vill jag få den så tyst som möjligt.

Ni som har vattenkylning till grafikkortet, är det värt det om man jämför med fläktar?
Jag har orginalfläktarna på kortet och har aldrig bytt fläktar tidigare på grafikkort. Kan man ens göra det?

Finns det bättre fläktar i så fall att köpa till mitt grafikkort som skulle kyla bättre samtidigt som de håller en lägre ljudnivå när det får jobba?

Jag har vattenkylare till processorn: "Corsair Hydro H80i v2" och antar att jag i så fall bör hålla mig till samma tillverkare om jag också vill ha vattenkylning till grafikkortet för att undvika konflikter?

Ni som är insatta, är det värt att skaffa vattenkylning till grafikkort eller rekommenderar ni bättre fläktar?
Du kan börja med det här!
Asus kylare är känd för att låta som ett jetplan. Vid full belastning så är ljudnivån 44 dBA. Börja med att ta hem GPU-Z som är ett bra program för att kolla tempsen på ditt grafikkort.
Ta ner MSI afterburner som också är ett bra program för att ändra fläktkurvor, och ha igång det i bakgrunden. Spela en halvtimme, sedan ta ett printscreen på alla temperaturer.

Rekommenderar dig att testa underklocka kortet. Genom att underklocka lite grann så går kortet svalare, tystare och för vissa kort slipper man även coil whine. Oftast är fabrikatsöverklockning ganska värdelös då man förlorar väldigt lite prestanda och fps av att underklocka så experimentera lite för vilken boost clock som passar ditt kort bäst.

Blir du inte nöjd med det så är mitt råd att du tar bort fläktarna på ditt kort och sätter dit tre bra fläktar på 120mm beroende på vilken tillverkare du har på ditt grafikkort.

Lycka till!
Citera
2023-10-06, 09:43
  #18
Medlem
Boggas avatar
Det är en rätt dyr sak att göra om du inte tänkt lägga in både cpu och gpu i samma loop. Är du entusiast och kan tänka dig slänga på nytt block på ett framtida kort så går allt annat givetvis att återanvända. Men det är en hög initial kostnad då det behövs; reservoar, pump, fittings, fläktar, radiator, block, slang och vätska. Räkna på 6-7k beroende på storlek på radiator och fläktval.

Fördelarna är ju att kortet kommer gå i en lägre temperatur och därmed en högre klock då Nvidias kort sjunker i frekvens vid specifika temperaturer. Sen bör ju kortet överleva längre då höga temperaturer är största orsaken till degradation...

Många gånger köper folk underdimensionerat och tycker inte att de får ut vad de förväntat sig. Ja om du kör på en 120-240mm som tar varm luft från insidan chassit så kommer du inte få ut så märkvärdiga temperaturer eller särskilt låg temperatur.

Jag placerar mig själv i entusiastsegmentet och tycker det är en rolig grej att göra även om det verkligen inte är kostnadseffektivt. Rekommenderar verkligen att köpa temperatursensorer till sin loop och basera fläktarnas hastighet på vattnets temperatur.

https://i.imgur.com/8dFhKLx.png <-- Som ni ser går fläktarna i olika varvtal då looparnas temperaturer diffar
__________________
Senast redigerad av Bogga 2023-10-06 kl. 09:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback