Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-10-02, 14:35
  #37
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
Jag tänkte på hur jag inte använt min Switch på flera månader och tänkte att Super Mario 3D World är ett spel som man kanske skulle köpa. Det är en portning från WiiU, och portningen gjordes för 2 år sedan. Därför tänkte jag att spelet inte kan kosta mer än 150-200 kr. När jag kollade prisjakt så kostade det 550 kr. Hur kan Nintendo komma undan med att aldrig sänka sina priser? Alla andra spelföretag sänker priserna redan efter 6 månader. 2 år gamla portningar kan man ibland köpa för 30-100 kr på PSN.

Det är dumt. Switchen kostar fortfarande runt 4000 trots att den är gammal nu. Aldrig varit så förut. Minns när jag köpte tidigare konsoler för typ 700 på en mellandagsrea. Kostade väl 5k eller något när de kom. Alltid varit en dramatisk dropp i konsolpriser tidigare. De är ensamma om att ha en riktigt bra handhållen konsol, bara därför det går. Vet att du frågade om spel.
Citera
2023-10-02, 14:48
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Det är dumt. Switchen kostar fortfarande runt 4000 trots att den är gammal nu. Aldrig varit så förut. Minns när jag köpte tidigare konsoler för typ 700 på en mellandagsrea. Kostade väl 5k eller något när de kom. Alltid varit en dramatisk dropp i konsolpriser tidigare. De är ensamma om att ha en riktigt bra handhållen konsol, bara därför det går. Vet att du frågade om spel.
Fast det gäller alla konsolerna just nu.
Citera
2023-10-02, 14:52
  #39
Medlem
Köpte en NES konsol för 2000kr 1988, spelen gick på 500kr styck. Inflation inräknat hade konsolen idag kostat 6000kr och spelen 1250kr styck.

Visst, digital distribution har minskat kostnaderna för Nintendo men inte fan kostade kasetten, transporten och butikens minimala vinstmarginal 2,5 ggr mer än vad digital distribution idag kostar.

Spelen är mycket mycket mycket billigare idag än vad de var förr i tiden.
Citera
2023-10-03, 10:31
  #40
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Köpte en NES konsol för 2000kr 1988, spelen gick på 500kr styck. Inflation inräknat hade konsolen idag kostat 6000kr och spelen 1250kr styck.

Visst, digital distribution har minskat kostnaderna för Nintendo men inte fan kostade kasetten, transporten och butikens minimala vinstmarginal 2,5 ggr mer än vad digital distribution idag kostar.

Spelen är mycket mycket mycket billigare idag än vad de var förr i tiden.

Begriper ärligt talat inte folk som tycker 599, 649 eller ens 699 är "svindyrt" för ett storspel. Men det är ofta samma personer som tycker att det är oacceptabelt att spel inte reas ut varannan vecka för 49:- på Steam. Inget fel med att vänta på reor förstås, men känns lite som att de som klagar mest på spelpriserna också är sådana som köper typ 6-7 spel i månaden och sen aldrig spelar dem ändå.
Man behöver inte ha råd med 7 spel i månaden, när jag växte upp så köpte jag kanske 5-7 spel på en hel konsolgeneration om 5 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Då jag inte har några problem med "patchar" till spelen ser jag inte riktigt den otroliga överlägsenheten som Nintendo tydligen skall ha, d.v.s "spelet-fungerar-dag-1!" med tanke på att bolaget ifråga inte ens har titlar som motsvarar det jag är intresserad av. För så är det, Fallout finns inte i Nintendoversion, olika titlar baserade i rymden (Mass Effect, Starfield, Wing Commander etc) finns inte i Nintendoversion och så där håller det på. Silent Hunter-serien finns inte heller att få från Nintendo.

Du måste förstå, att släppa spel i bra fungerande skick dag 1 är en objektivt mätbar positiv kvalitet. Att släppa spel som inte motsvarar din personliga spelsmak är inget som 99.99% av populationen gamers bryr sig ett skvatt om.
__________________
Senast redigerad av MrMario 2023-10-03 kl. 10:57.
Citera
2024-02-20, 23:11
  #41
Medlem
Som några tagit upp så har de äkta ikoniska varumärken ett mycket stabilt värde så länge det är fysiska utgåvor.
Jag har endast sett enstaka hopplösa hästsimulatorspel m m till 3ds på min lokala välgörenhetsloppis men halva korgar fulla med Fifa till två andra firmors konsoler. Det kan väl inte vara bra för miljön ?

TS kan prispressa lite då Nintendos egna i digitalbutiken tidvis kostar 399 kr, så inte ens tre biobiljetter.
Filmen med de två amerikansk-italienska datoraninerade bröderna drog in bra med vinst i fjol och bidrar till att räknat på tillgångar så är Nintendo rikaste japanska företaget.
De verkar inte ha några skulder så tar nog lättsamt på att stressa fram en förbättrad hybrid-konsoll med 10,6 miljarder Euro på företagskontot.

På plats 25 dyker nästa spelfirma upp med Bandai Namco,som med tanke på hur bra färska Tekken 8 är kan känna lugnet en stund.
__________________
Senast redigerad av OnlyHans 2024-02-20 kl. 23:14. Anledning: Stavfel och korta meninhaar
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback