Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-08-24, 09:25
  #37
Avstängd
53280s avatar
Martin Ljung var en legend.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Helt enig gällande Schyffert, samma sak med Lennie Norman, sex är inte roligt i en eller flera timmar.
Har sett dom båda och många fler på "stå upp kvällar" för många år sedan, dom två var verkliga bottennapp.

Höjd punkten jag minns för att det var bra var Martin Ljung, trots att, eller kanske tack vare att, han var dubbelt så gammal.
ROLIG och hördes bra i hela lokalen utan mikrofon!!! En riktig höjdare.

Här i Malung 1996, 79 år gammal tror han var 82 när jag såg honom.
http://skeret.duckdns.org/tvmalung/m...ellt201021.mp4
Citera
2023-08-24, 09:58
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Henrik Schyffert är inte rolig. Visst som bifigur i nile city fuller han en funktion, med det är Gustavsson och farbror Barbro gubben som är roliga.


Gäller inte det samma Tage Danielsson i så fall? Tage var mestadels den sansade och normala medan Hasse mestadels var en den urflippade.
Citera
2023-08-24, 10:03
  #39
Avstängd
HoraTheExplorers avatar
Det är fruktansvärt dålig och enkel humor (Låg nivå) dom enda som uppskattar den idag lär vara gammelgamlos som tycker det är skojigt och underhållande av nostalgiska skäl.
__________________
Senast redigerad av HoraTheExplorer 2023-08-24 kl. 10:06.
Citera
2023-08-24, 10:05
  #40
Medlem
Hasse och Tages storhet som komiker tycker jag är överdriven. De var verksamma innan många/alla som kom efter dem och det är en starkt bidragande orsak till deras storhet.
Citera
2023-08-24, 10:11
  #41
Avstängd
12hoppihagens avatar
Har du sumpat samhällsprogrammet på gymnasiet och sen måste in i gapkören kring hur hemska SD är, då blir det inte bättre än så här...
Citera
2023-08-24, 12:00
  #42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Det är fruktansvärt dålig och enkel humor (Låg nivå) dom enda som uppskattar den idag lär vara gammelgamlos som tycker det är skojigt och underhållande av nostalgiska skäl.

Dom var och ÄR fortfarande roliga, på ett trevligt sätt där inte att vara elak är själva poängen.

Men jag kan förstå om yngre inte uppskattar dom lika mycket som vi äldre gör.
Dels så är ni inte vana vid den lite mer underfundiga humor som kräver att man LYSSNAR uppmärksamt och TÄNKER lite själv. Idag serveras det roliga ofta utan att man behöver engagera sig.

Sedan är ju mycket kopplat till det som händer i samhället runt i kring i nutid (läs dåtid), saknar man den historiska kopplingen så blir det inte lika roligt även om man fattar själva poängen, det blir liksom lite lamare på något vis och tappar udden när sammanhanget inte är tydligt.

Om man tar TV-serien "Lorry" som är lite nyare som exempel, så tror jag även att den är roligare för oss lite äldre som var vuxna när den sändes på TV.
Idag är den laddad med politiskt sprängstoff som inte var så känsligt när den sändes, det gör att den bedöms på andra grunder idag (framför allt av yngre gissar jag) än den gjorde då.

Jag tycker att nutiden har mycket att lära av den mindre råa tonen som Hasse och Tage hade i sin komik, och det gäller inte bara komiker utan även samhället i övrigt.
Citera
2023-08-24, 12:29
  #43
Avstängd
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Dom var och ÄR fortfarande roliga, på ett trevligt sätt där inte att vara elak är själva poängen.

Men jag kan förstå om yngre inte uppskattar dom lika mycket som vi äldre gör.
Dels så är ni inte vana vid den lite mer underfundiga humor som kräver att man LYSSNAR uppmärksamt och TÄNKER lite själv. Idag serveras det roliga ofta utan att man behöver engagera sig.

Sedan är ju mycket kopplat till det som händer i samhället runt i kring i nutid (läs dåtid), saknar man den historiska kopplingen så blir det inte lika roligt även om man fattar själva poängen, det blir liksom lite lamare på något vis och tappar udden när sammanhanget inte är tydligt.

Om man tar TV-serien "Lorry" som är lite nyare som exempel, så tror jag även att den är roligare för oss lite äldre som var vuxna när den sändes på TV.
Idag är den laddad med politiskt sprängstoff som inte var så känsligt när den sändes, det gör att den bedöms på andra grunder idag (framför allt av yngre gissar jag) än den gjorde då.

Jag tycker att nutiden har mycket att lära av den mindre råa tonen som Hasse och Tage hade i sin komik, och det gäller inte bara komiker utan även samhället i övrigt.

Yngre vetefan men allting är ju relativt, vill man kolla på gammelhumor med klass så är det Micke Dubois som gäller långt ifrån allt såklart men vilket jävla Geni han var och före sin tid.
VIF

Jag håller inte med dig att H&T fortfarande är bra och roligt men jag tror som sagt ni skrattar och skrockar för att ni blir nostalgiska, jag kan garva läppen av mig åt helt odugliga saker som jag såg i min ungdom, slänga mig med citat ur gamla Svenska B-filmer tycka jag är jätterolig skratta så jag nästa kissar i kalsongen.

Men den sämsta humorn som jag verkligen inte tål är Buskishumor, Stefan & Krister gör mig förbannad så pass att det knyter sig i magen, "humor" för efterblivna.

Men alla är vi olika och tur är väl det.
Citera
2023-08-24, 12:32
  #44
Medlem
prizs avatar
1. Dagens komiker saknar utbildning och allmänkunskap.

2. Dagens komiker är rädda att förolämpa i princip alla.

Avsaknad av reell färdighet + självcensur gör humor extremt svårjobbat och de måste då arbeta med minsta möjliga nämnare, typ ickeroliga skämt eller ren kiss och bajshumor med svärord i varannan mening för att väcka publiken.
__________________
Senast redigerad av priz 2023-08-24 kl. 12:35.
Citera
2023-08-24, 12:38
  #45
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-D-Drumpf
Nile City 105,6 fungerade ju som ett kollektivt projekt där man spånade fram allt tillsammans så han var knappast en bifigur där.

Har du sett någon solo föreställning av de tre nämnda komikerna?
Har du sett Lindström&Schyffert gemensamma föreställningar?

Ska vi sen gå till banal men genial humor och Lyndström&Schyffert, har du hört talas om Hassan?

För övrigt svarade du inte på vad nivå av komik betyder.

Killinggänget har ju officiellt sagt att Schyffert var bollplanket som två skickliga tennisspelare spelade mot.

Och jag håller med till 100%.
Citera
2023-08-24, 19:29
  #46
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Gäller inte det samma Tage Danielsson i så fall? Tage var mestadels den sansade och normala medan Hasse mestadels var en den urflippade.

Tage var begåvad...Lite som Magnus och Brasse.. Magnus var den "snobbiga" av dem brasse den lite boniga.
Citera
2023-09-09, 00:05
  #47
Avstängd
En nutida så kallad komiker är Micke Lindgren som har lyckats bluffa sig kvar i TV-tablån och samtidigt har introducerat en ny typ av humor. Serien Grotesco innehåller ett antal låtsas TV-program till exempel "Dellert Dellert" och "Biografi eller geografi". Ett program av det slaget som nu finns på riktigt i TV är "Invandrare för svenskar" som Micke Lindgren har kommit på. Själva humorn är att programmet finns. Man behöver alltså inte titta på programmet för att förstå skämtet. Det räcker att läsa TV-tablån. Han har blåst TV-chefen och trollat TV-publiken. Jämförelsen med Hasse och Tage är att Hasse och Tage behövde hålla sig inom ramar för att erhålla fortsatt uppmärksamhet och det behöver även Micke Lindgren men Micke Lindgren har kommit på ett sätt att vara innanför ramarna samtidigt som han är utanför ramarna.

Men det är många andra som lyckats med samma sak till exempel "På riktigt?!" och "Rapport" och "Vetenskapens värld".

Jag undrar vilken väg Hasse och Tage hade tagit om dom hade fått fortsätta tillsammans in på 90-talet. Kanske dom hade lyft fram SD och blivit vallokomotiv åt dom?

Ur en tänkt TV-sändning från Berns salonger senhösten 1993:
Tage: Här står jag med dagligvaruhandlare Valfrid Lindeman i Skoghult. Goddag!
Hasse: Goddä goddä
[småskratt från publiken]
Tage: I dagens upplaga av Glesbygdsnytt står det att läsa att en flyktingmottagning kommer att förläggas till den nedlagda skolan i Skoghult. Vad anser ni i er egenskap av dagligvaruhandlare i Skoghult om den saken?
Hasse: Mums filibabbe
[gapskratt från publiken]
Det blir 54% egen majoritet till koalitionen SD + NyD i valet 1994. Tage skriver ett fyndigt protesttal mot att Bert utses till kulturminister. Bland talets höjdpunkter kan nämnas att "Skara-padda" rimmar på "bara kladda" och att det innehåller en pinsam jämförelse mellan Berts och Tages respektive studiemeriter. Hasse Alfredsson genomför en festival på Gärdet med kravet att Sven-Olle Olsson blir statsminister istället för Ian.

Nej jag bara skojade.

AJÖ
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback