Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-05, 17:22
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag förstår att du känner frustration, men tyvärr är den missriktad när du beskyller "systemet". Om majoriteten av nyutexaminerade får jobb så måste det betyda att det finns hål i arbetsmarknaden att fylla. Absolut lär vissa ha kontakter som gör det lättare, men det är orimligt att precis alla skulle ha det.

Hur hemskt det än må vara så brukar mobbing ske av en anledning. Man ser annorlunda ut (svårt att åtgärda) eller så har man en avvikande personlighet (går att förändra). Tyvärr så ser världen ut som så att man kan behöva anpassa sig och klarar man inte av det så riskerar man att hamna utanför både socialt och i arbetslivet.

Att vara trevlig, klistra på ett leende och visa intresse för andra människor eller de företag du söker jobb hos kan räcka en lång väg. Detta har jag påpekat flera gånger men du avvisar det alltid med något trams om att det bannemig är arbetsgivarna som ska krypa vid dina fötter. Med den attityden kommer du aldrig att komma någonvart.

Ungar tycker att det är kul att provocera för att de får fram en reaktion. Det fick jag uppleva när det var hur ok som helst att säga grovt rasistiska saker om mig, eller säga kränkande saker om min vikt eller för den delen springa och tackla mig i korridorerna.
De s.k. råden jag har fått är att företagen kan se igenom varje fasad och avslöja varje personlighetsmässiga defekt.
Citera
2024-05-05, 18:45
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ungar tycker att det är kul att provocera för att de får fram en reaktion. Det fick jag uppleva när det var hur ok som helst att säga grovt rasistiska saker om mig, eller säga kränkande saker om min vikt eller för den delen springa och tackla mig i korridorerna.
De s.k. råden jag har fått är att företagen kan se igenom varje fasad och avslöja varje personlighetsmässiga defekt.
Jag beklagar att du fått utstå mobbing och rasism, barn kan verkligen vara hemska mot varandra. Det kan såklart påverka självkänslan även i vuxen ålder.

Du har tidigare nämnt att du utsattes för mobbing även under tiden du pluggade TF och då undrar jag vad som kan tänkas ligga till grund för det? Det brukar ju sällan vara lika banalt som i grundskolan.

Självklart kan arbetsgivare och rekryterare inte läsa av din personlighet genom ett personligt brev eller en kort intervju. Däremot går det ganska snabbt för en människa att vilja sig en uppfattning om en person efter bara en kortare interaktion. Eftersom att man har så lite tid på sig så gäller det att man lär sig hur man ger ett gott första intryck.

Nu vet ju inte vi hur du har agerat på dina intervjuer, men jag har återkommande tipsat om att ett leende och visat intresse för personen du talar med kan räcka en lång väg.
Citera
2024-05-05, 18:49
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det var samma sång 2017, det var samma sång 2019 att "just nu" så går det bara inte att anställa juniorer för det är så mycket att göra.

Du har inte övervägt att starta eget och på det sättet komma in på arbetsmarknaden?
Citera
2024-05-05, 21:04
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ungar tycker att det är kul att provocera för att de får fram en reaktion. Det fick jag uppleva när det var hur ok som helst att säga grovt rasistiska saker om mig, eller säga kränkande saker om min vikt eller för den delen springa och tackla mig i korridorerna.
De s.k. råden jag har fått är att företagen kan se igenom varje fasad och avslöja varje personlighetsmässiga defekt.
Nu hänger jag inte med.
Du säger i en annan tråd att företagen bara anställer massa vita tjejer nu för tiden eftersom de vill öka mångfalden.
Men en utländsk man som du (med ofördelaktig kropp?) måste väl också öka mångfalden.
Citera
2024-05-05, 21:59
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ungar tycker att det är kul att provocera för att de får fram en reaktion. Det fick jag uppleva när det var hur ok som helst att säga grovt rasistiska saker om mig, eller säga kränkande saker om min vikt eller för den delen springa och tackla mig i korridorerna.
De s.k. råden jag har fått är att företagen kan se igenom varje fasad och avslöja varje personlighetsmässiga defekt.

Är man mobbad får man ofta sociala svårigheter som stannar länge. Det kan vara en del av kakan.
Citera
2024-05-06, 07:05
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu hänger jag inte med.
Du säger i en annan tråd att företagen bara anställer massa vita tjejer nu för tiden eftersom de vill öka mångfalden.
Men en utländsk man som du (med ofördelaktig kropp?) måste väl också öka mångfalden.

"Mångfald" handlar om fler kvinnor, ingenting annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback