Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-08-12, 18:37
  #37
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Lustigt att ingen nämnt Thailands krav på sjukförsäkring för långtidsvisa? Den försäkringen blir ju bara dyrare och dyrare ju äldre man blir. Vid +70 är det nästan inga försäkringsbolag i världen som tecknar såna! Jag har bott i Thailand 3 år och ursprungstanken var att förtidspensionera mig där men som regelverket ser ut nu så lade jag ned projektet. Många av kompisarna flyttade från Thailand till Filippinerna där det är rätt mycket billigare och betydligt enklare att "flyga under radarn"!
Håller med plus att språket hjälper så mkt bättre här i Filli...
Sjukvården bör med säkerhet vara bättre i Thailand men som sagt förr med pengar löser man det mesta i dom flesta länder
Citera
2023-08-13, 02:22
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Det är både jag och de flesta svenskar jag känner på Phuket medvetna om. Men hittills har jag inte hört talas om någon som dragits inför domstol. Det har hänt och händer fortfarande att Skatteverket skrivit ut folk på egen hand. Handläggare kollar ju det de kan, sociala medier främst. Gissar att det krävs omfattande ekonomiska brott för att åtal skall väckas...

Jag har inte heller hört någon som dragits inför domstol, nämner bara att det finns som risk, och dom jag hittills hört om har också, som du säger, bara skrivits ut.

I länken jag postade kan du också läsa följande

"I ringa fall ska inte dömas till ansvar
Om ett folkbokföringsbrott är ringa ska personen inte dömas till något straffansvar (42 § tredje stycket FOL). Det anges varken i lagtexten eller i förarbetena under vilka omständigheter ett folkbokföringsbrott är att bedöma som ringa. I förarbetena anges dock att utrymmet för att bedöma ett brott som ringa är mycket litet. Detta eftersom det endast är uppsåtliga handlingar som är straffbelagda och då redan normalstraffet för brott av normalgraden är lågt (böter) (prop. 2017/18:145 s. 118 och 135)."
Citera
2023-08-13, 07:22
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Jag har inte heller hört någon som dragits inför domstol, nämner bara att det finns som risk, och dom jag hittills hört om har också, som du säger, bara skrivits ut.

I länken jag postade kan du också läsa följande

"I ringa fall ska inte dömas till ansvar
Om ett folkbokföringsbrott är ringa ska personen inte dömas till något straffansvar (42 § tredje stycket FOL). Det anges varken i lagtexten eller i förarbetena under vilka omständigheter ett folkbokföringsbrott är att bedöma som ringa. I förarbetena anges dock att utrymmet för att bedöma ett brott som ringa är mycket litet. Detta eftersom det endast är uppsåtliga handlingar som är straffbelagda och då redan normalstraffet för brott av normalgraden är lågt (böter) (prop. 2017/18:145 s. 118 och 135)."
Och som Stooler skrev, handläggarna kollar Facebook. Skall du hålla på och fuska med folkbokföringen så ge fan i fejjan. Publicera inte bilder som lätt kan identifieras typ med datuminformation synlig och strippa all data innan du laddar upp. Kan tyckas självklart men många åker fast på så enkla saker.

Finns ju Flashback om man behöver vara social. Är du typen som måste exponerar dig maximalt kanske ett hembesök var 6:e månad är bra. Hittills har det väl mest handlat om skattefuskare men i takt med att befolkningen åldras och allt fler kräver dyra behandlingar kommer man börja klämma åt Gösta, 73år, som tar medicin för 735.000 kr om året som betalas av svenska skattebetalare, vit man som heltider i Pattaya och dagligen lägger upp bilder från baren med en ny söt tjej i knöt.
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3547932

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback