Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-14, 13:05
  #13
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Gissar på

22 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 1, 3, 4 eller 6 § eller mot villkor enligt 14 § andra stycket eller 15 § eller mot förbud enligt 17 § första stycket.

Till penningböter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 7 § eller mot föreskrifter enligt någon av 8--11 §§.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...sfs-1993-1617/

Sen finns det trafikförordningen och terrängkörningslagen osv. Jag skulle tänka mig att du enbart blir prövad om du råkar möte en polisbil som stannar dig eller du skapar en olycka. Och du möter inte någon polis i skogen.
Citera
2024-05-14, 15:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Jag har cyklat i skogen på dessa "motionsslingor" i flera år. Jag anser mig då också vara motionär. Jag saktar naturligtvis in när det kommer gående. Ingen gående har hittills påpekat att jag gör något fel. Inte heller har jag sett någon polis i skogen som haft kontroll.

Är det någon som lyckats få böter för detta? Det borde vara ganska liten risk att "åka fast".

Skälet till förbudet brukar vara att cyklar förstör underlaget.
Där jag bor finns flera motionsspår, några av dem prepareras med vissa material och cyklar river upp och förstör underlaget i dessa dessa spår.
De spåren som bara är "naturliga" får man cykla i.

Straffet är böter. aldrig hört att någon skulle åkt fast. Vi har bara artigt anvisat de cyklister vi påträffar till de andra motionsspåren, vissa tonåring kan tjafsa emot lite för att leka tuffa men det är aldrig några problem. Är man bara artig och förklarar så är folk förstående, speciellt när det finns alternativ precis i anslutning.
Citera
2024-05-21, 16:13
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Hur orkar man ens spela trafikpolis i skogen? Har aldrig varit någon som sagt något åt mig, förutom "Hej hej!".

Handlar inte om att spela trafikpolis, handlar om att vårda våra motionsspår. Vissa har underlag som inte tål cykel. Då ber man bara den som kommer på cykel att ta spåren som klarar cykel.
De flesta spår klarar cyklar dock så där är alla välkomna.
Citera
2024-05-21, 18:17
  #16
Medlem
flashmaners avatar
Nu är ju den här tråden snart ett år gammal. Men eftersom den väckts till liv igen och det inte verkar ha nämnts - Utöver böter kan man också, i alla fall rent teoretiskt, tänkas kunna bli av med körkortet, beroende på omständigheterna, så klart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback